• impa07

    Hur aktivera tonåring?

    Har en trettonåring som jag vill aktivera och umgås med i sommar. Men hur? Hen har inga direkta idéer själv, sånt som känts kul som yngre är inte längre kul. Till saken hör att hen har könsdysfori och därför inte vill bada, vilket hen gillat tidigare och vi gjort mycket på somrarna.

    Råd och tips?

  • Svar på tråden Hur aktivera tonåring?
  • Anonym (Hold my beer)

    Ursäkta, men är inte ungen gammal nog att aktivera sig själv...? Det hör till att ha tråkigt och inte komma på saker jämt, det måste hen utveckla på egen hand. Skicka hen på sportläger så blir det väl nån fart i sommar åtminstone.

  • impa07

    Hen har varit på läger i sommar, men jag vill också hitta på nåt med mitt barn.

  • Anonym (Em)

    Prova olika minigolfbanor, ta en promenad och avsluta med glass, äta lunch ute på stan. Det + bada är vad min 13-åring uppskattar.

  • Anonym (Teo)

    Hitta ställen att bada på som inte är badplatser, där ni är ensamma.

    Korsstygnsbroderi. Köp varsitt broderikit och lyssna på ljudbok samtidigt. (Om det räknas som att vara aktiv?) Eller annat handarbete. Tälja i färskt trä är kul.

    Åk till en 4H-gård om det finns och klappa kaniner.

    Köp en enhjuling, rullskridskor, fun wheels eller liknande.

    Odla.

    Cykelutflykter.

  • Anonym (Hold the line)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-07-16 20:59:16 följande:

    Ursäkta, men är inte ungen gammal nog att aktivera sig själv...? Det hör till att ha tråkigt och inte komma på saker jämt, det måste hen utveckla på egen hand. Skicka hen på sportläger så blir det väl nån fart i sommar åtminstone.


    Fast för den sakens skull så behöver det ju inte betyda att hen MÅSTE hitta på allt själv. De flesta barn mår ganska bra av att umgås med sina föräldrar också, har jag hört. Trams.

    OP - vad har ditt barn för intressen? Tänker att det är en bra grund att utgå ifrån.
  • cosinus

    Lagom dos av hot och mutor för att få ut barn i den åldern.

    Men bada på ställen/tider där ni är ensamma

    Discgolf

    Minigolf

    Cykla

    Någon form av stadsorientering om det finns eller geocashing (hur det nu stavas)

    Hyra kajak

    O s v

  • lövet2

    Om ni badar i en sjö, så måste ni inte ha badkläder. En av mina flickor hade en del komplex under en period, och då badade hon alltid i t-shirt och shorts.

  • cosinus
    lövet2 skrev 2021-07-16 22:26:56 följande:

    Om ni badar i en sjö, så måste ni inte ha badkläder. En av mina flickor hade en del komplex under en period, och då badade hon alltid i t-shirt och shorts.


    Bra poäng! Badar man dessutom i kläder av funktionsmaterial blir det helt ok vad gäller tyngd och klibb på kroppen. Det ser jag t o m ibland på utebassängen här och det verkar få godkänt av badvakterna till skillnad från bomull.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Hold the line) skrev 2021-07-16 22:03:32 följande:
    Fast för den sakens skull så behöver det ju inte betyda att hen MÅSTE hitta på allt själv. De flesta barn mår ganska bra av att umgås med sina föräldrar också, har jag hört. Trams.

    OP - vad har ditt barn för intressen? Tänker att det är en bra grund att utgå ifrån.
    Allt...? Vi kan väl börja med NÅT och se var vi hamnar.
  • Anonym (Hold the line)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-07-16 22:46:26 följande:

    Allt...? Vi kan väl börja med NÅT och se var vi hamnar.


    Du har mycket insikt i det här barnets vardag, förstår jag?
  • Tow2Mater

    Nöjespark gillar väl de flesta tonåringar.
    Vattenland (shorts + t-shirt funkar att bada i).
    Hyr gocart.
    Gå på zoo.

  • Anonym (spel)

    Köp ett eller flera roliga brädspel som ni kan spela tillsammans.
    Finns det nån TV-serie du gillar som du tror att tonåringen kan uppskatta?

  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Hold the line) skrev 2021-07-16 23:01:37 följande:
    Du har mycket insikt i det här barnets vardag, förstår jag?
    Jag utgår från trådstarten. Men du verkar ha riktigt tråkigt som tjafsar med andra användare istället för att ge TS några egna råd.
  • Anonym (Teo)

    Om det finns och ni har råd: klätterbanor, trampolinhall.

    Vad gäller bada i tröja så finns solskyddströjor. De är ok även på bassängbad.

  • impa07

    Tack för alla bra tips!

    Vi har köpt funktionströja och stora shorts men hen vill ändå inte bada, inte ens med mig tyvärr. Inte heller då det är folktomt senare på kvällen eller tidig morgon.

    Men ni har ju gett förslag på en massa andra bra aktiviteter!

    Klart man vill göra nåt ihop med sin tonåring också, inte bara att hen är iväg på annat.

  • Anonym (sss)
    impa07 skrev 2021-07-17 08:59:40 följande:

    Tack för alla bra tips!

    Vi har köpt funktionströja och stora shorts men hen vill ändå inte bada, inte ens med mig tyvärr. Inte heller då det är folktomt senare på kvällen eller tidig morgon.

    Men ni har ju gett förslag på en massa andra bra aktiviteter!

    Klart man vill göra nåt ihop med sin tonåring också, inte bara att hen är iväg på annat.


    Jag har 5 tonåringar/unga vuxna. Ingen har könsdysfori men 4 av dem har vägrat bada offentligt från ca 13 års ålder så jag tror att just den grejen är rätt vanlig hos tonåringar (puberteten kan ju vara jobbig), oavsett annat i deras liv. Haka inte upp dig på det, det är så bara. Vår 15-åring har börjat bada igen men helst bara i poolen hemma, inte på stränder. De som är äldre badar ff knappt ens i poolen. Jag tycker det är trist, för deras egen skull. 

    Vi har ett pingisbord som vi ställer upp i trädgården vid fint väder, det funkar för alla åldrar. Det är väl typ sånt man får försöka hitta på. Det är också en bra grej om nån kompis dyker upp. 
  • neverpreggo

    Har ni trädgård eller tillgång till gräsplätt så tänker jag kubb, boule, badminton och liknande utespel.

Svar på tråden Hur aktivera tonåring?