• Anonym (hjärtsjuk)

kylmatta till människa? Eller annat förslag?

Jag är sjuk bland annat i hjärta o lungor. Jag lider något otroligt i denna värme som är nu och idag var jag rädd att jag skulle få en hjärtinfarkt eller nåt för jag fick riktigt ont i bröstet efter en mindre ansträngning. Jag är så varm hela tiden att jag får panik snart och kan såklart inte sova heller.

Jag sitter med fötterna i en balja med kallt vatten för svalka, jag har en våt handduk jag tvättar av mig med och sitter sedan framför fläkten för att det blir lite svalt då men det räcker inte. Ibland går jag ut i bilen för att köra en sväng och njuta av air-conditionen men direkt jag går ur bilen och ska gå hem så är jag tillbaka på ruta ett. Eftersom jag bara har en lunga har jag svårt att andas också och jag blir därmed också svettig och andfådd vid minsta ansträngning. Att gå upp 2 våningar tar knäcken på mig.

Hundar har ju kylmattor, kan inte människor också ha det? Finns det större? Vad är de egentligen gjorda av som gör att de blir kalla? Eller blir de ens ordentligt kalla så att det är lönt?

Någon som vet eller har något annat superförslag som jag inte tänkt på?

• Svar på tråden kylmatta till människa? Eller annat förslag?
  • Anonym (Ghost)

Klart du borde kunna ha en kylmatta. Men lägg den under lakanet isf.

• Anonym (hjärtsjuk)
    Tow2Mater skrev 2021-07-17 20:21:41 följande:

Skaffa en portabel luftkonditioneringenhet (AC).

En AC har jag dels inte råd med och jag har ingenstans att göra av utsugsslangen. 
  • Anonym (hjärtsjuk)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-07-17 20:30:53 följande:

Klart du borde kunna ha en kylmatta. Men lägg den under lakanet isf.

Ja, jag tänker det men undrar hur de funkar och om det är lönt? jag har inga husdjur så jag vet inte, men är de tillräckligt kalla för att göra någon nytta? Vad är det som gör dem kalla?
  • Anonym (Amatör)

En fundering bara. Är det inte mer påfrestande att utsätta kroppen för snabba temperaturväxlingar? Jag tänker på bilresorna med AC. Bara en tanke.

Tänk på att du gör att med mycket vätska när du sitter framför fläkten. Drick rejäla mängder vätskeersättning för att kompensera. Du kan googla så hittar du recept. Bara vatten, salt och strösocker behövs.

Läste en tråd här igår där någon skrev att de använde husdjurets kylmatta. Så det verkar funka.

Mina barn lägger plastpåsar med vatten i kylen som de sedan svalkar sig med. En kylklamp inslagen i en handduk är också skönt att lägga mot pannan eller sätta fötterna på tex.

Hoppas att du snart får svalare väder! Här ska det förmodligen vända i början av nästa vecka.

• neverpreggo

Många brukar rekommendera kylmattorna även till människor så skulle lätt göra det och har själv tänkt köpa :D

• Anonym (hjärtsjuk)
    neverpreggo skrev 2021-07-17 21:49:38 följande:

Många brukar rekommendera kylmattorna även till människor så skulle lätt göra det och har själv tänkt köpa :D

Jo, jag har också tänkt köpa en, men vill inte hamna där besviken för att det inte alls kyler något speciellt. De kostar ju ändå en hel del om man ska ha en stor mer anpassad till en människokropp.
  • MajaMaria79

Det är någonstans kylgelé i de där mattorna, så de ska ge svalka även om man inte aktivt kyler ner dem. Men om man vill så kan man lägga dem i kylen och få dem ännu mer effektiva så att säga. 

Du har ingen i din närhet som har en sådan matta så att du kan låna och prova innan du köper? 

• Anonym (hjärtsjuk)
    MajaMaria79 skrev 2021-07-18 09:39:56 följande:

Det är någonstans kylgelé i de där mattorna, så de ska ge svalka även om man inte aktivt kyler ner dem. Men om man vill så kan man lägga dem i kylen och få dem ännu mer effektiva så att säga. 

Du har ingen i din närhet som har en sådan matta så att du kan låna och prova innan du köper? 

Nej, tyvärr inte. Inte någon med husdjur heller som jag kan fråga eller få prova.
  • Anonym (M)
    Anonym (hjärtsjuk) skrev 2021-07-17 20:43:23 följande:

En AC har jag dels inte råd med och jag har ingenstans att göra av utsugsslangen. 

Du kan få en portabel AC för drygt 2000 kr, går der verkligen inte att skrapa ihop om det gäller din hälsa? Finns varken fönster eller balkongdörr att leda ut slangen via?
  • Anonym (hjärtsjuk)
    Anonym (M) skrev 2021-07-18 10:27:33 följande:
    Du kan få en portabel AC för drygt 2000 kr, går der verkligen inte att skrapa ihop om det gäller din hälsa? Finns varken fönster eller balkongdörr att leda ut slangen via?
    2.000 skulle jag kanske kunna skrapa ihop men finns det verkligen någon vettig AC för det priset?

Till nästa säsong kommer det att finnas fönster och altandörr att att leda ut slangen igenom. Dock endast på dagtid då jag inte skulle sova med öppet på natten. Där jag bor nu finns det bara balkongdörr i vardagsrum som går att ha öppet men under mig har jag storrökande grannar så jag har sällan balkongdörren öppen. En stor anledning till att jag ska flytta.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (hjärtsjuk) skrev 2021-07-18 09:34:55 följande:
    Jo, jag har också tänkt köpa en, men vill inte hamna där besviken för att det inte alls kyler något speciellt. De kostar ju ändå en hel del om man ska ha en stor mer anpassad till en människokropp.
    Du behöver kanske inte en som täcker hela kroppen, borde räcka med halva.
  • Physalis

Om du inte har råd med en av så kolla blocket och reor i höst och försök investera i en då. Hade en förut och den var guld värd och jag har inte ens några hälsoproblem. Det låter ju verkligen som att din livskvalitet skulle höjas enormt av en ac.

Tills dess:

Om du inte har bra persienner/mörkläggningsgardiner så sätt upp aluminiumfolie på fönsterna. Skvätt lite vatten på ena sidan så klistras den fast på rutan. Det hjälper bra mot värmen.

Köp såna kylmattor. Har hört att de hjälper mycket.

Om din hälsa tillåter det så åk till en galleria eller stor mataffär. Där är det svalt. Ta med en bok eller något att roa sig med och sitt på ett fik eller bänk.

Öppna bara fönsterna på kvällen när det är kallare utomhus än inne.

Laga inte varm mat för då blir det ännu varmare i ditt hem.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Ghost)

Och duscha ljummet, drick varmt. Det hjälper bättre än kallt.

• FuckGoggleAskMe

Dränk ett lakan i kallt vatten, vrid ur och drapera den på kroppen som en sarong. Ät isglass. Lägg en kall, blöt tygservett på huvudet och en på nacken.

• Madde 35

Har också problem med lungorna och jobbigt att få fullt syre speciellt nu i värmen. Jag mår inte heller bra av att ständigt vara genomsvettig och varm som satan så jag förstår dig <3

Köp en kylmatta! Jag köpte en häromdagen och den kyler! Jätteskönt! Jag ligger direkt på mattan. Fungerar alldeles utmärkt. Finns i olika storlekar. Min räcker från nacken till knävecken och kostade 299 kr på arkens Zoo.

Jag ska köpa en till min mamma också.

Svar på tråden kylmatta till människa? Eller annat förslag?