• Anonym (Jag)

    Galna huspriser just nu!

    Vi är nu i processen där vi letar hus, men jag tycker att huspriserna är så galet höga. Jag vill gärna inte betala för mycket och låna upp över öronen för man vet aldrig om räntorna går upp eller en crash kommer, även om jag kan. Det känns inte hållbart eller rimligt. Förstår inte hur vissa tänker där man belånar sig för flera miljoner och får en skyhög månadskostnad? Maxar lånen bara.

    Vad tror ni, kommer priserna att vända neråt snart eller kommer folk fortsätta vara villiga att punga ut mer och mer i insatser och belåna sig mer och mer? Värt att vänta lite tills marknaden kyls av eller?

  • Svar på tråden Galna huspriser just nu!
  • Postman
    Anonym (Jag) skrev 2021-07-18 09:23:21 följande:

    Vi är nu i processen där vi letar hus, men jag tycker att huspriserna är så galet höga. Jag vill gärna inte betala för mycket och låna upp över öronen för man vet aldrig om räntorna går upp eller en crash kommer, även om jag kan. Det känns inte hållbart eller rimligt. Förstår inte hur vissa tänker där man belånar sig för flera miljoner och får en skyhög månadskostnad? Maxar lånen bara.

    Vad tror ni, kommer priserna att vända neråt snart eller kommer folk fortsätta vara villiga att punga ut mer och mer i insatser och belåna sig mer och mer? Värt att vänta lite tills marknaden kyls av eller?


    Jag tror det kommer vara höga priser och låg ränta under många många år framöver. Tyvärr är det långt fler som vill köpa hus än som säljer. Bankerna håller på att spricka av pengar så de lånar gärna ut med.
  • Anonym (Jag)
    Postman skrev 2021-07-18 09:37:39 följande:

    Jag tror det kommer vara höga priser och låg ränta under många många år framöver. Tyvärr är det långt fler som vill köpa hus än som säljer. Bankerna håller på att spricka av pengar så de lånar gärna ut med.


    Det är lite det jag är rädd för. Då kanske man inte har så mycket annat val än att hoppa på karusellen nu ändå. Försöka komma över någonting bra och prisvärt.
  • Postman
    Anonym (Jag) skrev 2021-07-18 09:41:45 följande:

    Det är lite det jag är rädd för. Då kanske man inte har så mycket annat val än att hoppa på karusellen nu ändå. Försöka komma över någonting bra och prisvärt.


    Tyvärr tror jag du måste det om du vill ha ett hus. Alternativt satsa på en bostadsrätt men de kostar en slant med men är ändå inte fullt så dyra som ett hus. Det är tråkigt hur det har blivit på bostadsmarknaden, riktigt sorgligt.
  • Anonym (Jag)
    Postman skrev 2021-07-18 09:53:21 följande:

    Tyvärr tror jag du måste det om du vill ha ett hus. Alternativt satsa på en bostadsrätt men de kostar en slant med men är ändå inte fullt så dyra som ett hus. Det är tråkigt hur det har blivit på bostadsmarknaden, riktigt sorgligt.


    Håller med. Riktigt sorgligt. Förr kunde man ju enkelt köpa sig sitt hus och leva bättre. Är villig att pendla långt för att få komma undan lite rimligare dock så det är bra. Tycker synd om ungdomar idag som inte har en chans alls.
  • Anonym (Husletare)

    Letar också efter hus nu. Har fördelen att jag har ett hus som ska säljas, vilket gör att jag får en snarlik belåning som tidigare, hamnar under 50 % i belåningsgrad.

    Jag hoppas att marknaden kyls av lite men tror inte det gör det i höst

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Husletare) skrev 2021-07-18 10:01:29 följande:

    Letar också efter hus nu. Har fördelen att jag har ett hus som ska säljas, vilket gör att jag får en snarlik belåning som tidigare, hamnar under 50 % i belåningsgrad.

    Jag hoppas att marknaden kyls av lite men tror inte det gör det i höst


    Det låter som att du har en bra grund att stå på. Hoppas att du får sålt ditt nuvarande hus till ett bra pris så du gör lite vinst. Alltid någon tröst i detta läget.
  • Egon den stora

    Så har människor resonerat sedan början på 90 talet.

    Det finns inget som tyder på att huspriserna skall sjunka. Möjligen bara lokalt om en stor industri lägger ner på en mindre ort, men på det hela taget så är det bara att bita ihop och hoppa på tåget!

  • Anonym (k)

    Det blir nog inte bättre på ett tag.

    Och du måste tänka på att alla som köper hus köper inte med bara lägsta möjliga kontaktinsats och lånar upp över öronen utan en del säljer bostadsrätt , annat hus eller bara rik.

    Tänker jag på folk jag känner som köpte hus nyss har 2 par sålt stora bostadsrätter i Stockholm innerstad och köpt hus med de pengarna , ett par har separerat och sålt ett stort hus med havsutsikt i Danderyd och köpt 2 mindre utan havsutsikt.

    3 sålda hus utan höga lån.

    Tror inte att den som köpte Danderydsvillan med sjöutsikt behövde lån heller?

  • Anonym (Corona)

    Iom corona så är det fler som vill bo större och ha tomt. De måste få plats med hemmakontor, ha någonstans där barnen kan leka och ha tillräckligt stora ytor för att kunna vara hemma utan att stå på varandra.

    Frågan är om folk vill flytta tillbaka till lägenhet när allt återgår till det normala och det finns fördelar med att bo i stan igen. Eller om de trivs så bra i hus att de stannar kvar och priserna består.

  • Anonym (Bobvious)

    Det borde inte vara nån överraskning att hus kostar skitmycket just nu under corona, det har varit i nyheterna ganska många gånger. Så mitt råd är att vänta till åtminstone nästa år så borde det stabilisera sig lite.

Svar på tråden Galna huspriser just nu!