• Anonym (Valet)

Stava Sara

Om du vill att ditt barn ska heta Sara, men tycker att stavningen är platt, hur skulle du stava det då?

1, Zara
    2. Sarah
    3. Sahra
    4. Sara med en annan stavning

Hur går dina tankar kring dessa stavningar?

• Svar på tråden Stava Sara
  • Anonym (Sara)

Som jag stavar mitt namn. Den andra acceptabla stavningen är Sarah. Men föredrar ?min? stavning.

• Anonym (Linn)

Jag föredrar tveklöst Sara.

Sarah känns som risk att få engelskt uttal, och ska barnet växa upp i Sverige känns det bara onödigt och krångligt. Men det är ändå min favorit av dina alternativ.

Gillar inte onödiga Z och lätt att tänka på butikskedjan på Zara.

Sahra har jag bara sett som stavning hos somaliska kvinnor. Hade nån sagt "Sara med h" hade jag skrivit Sarah.

• Anonym (Alternativ)

Då skulle jag stava det Cassandra, fast det uttalas Sara. Eller helt enkelt välja ett annat namn jag gillar den normala stavningen på.

• Anonym (S)

Sara.

Krångla inte till det med stavningen, namnet ska ju ändå uttalas likadant. Om du tycker stavningen är platt borde du ju tycka att namnet är lika platt?

• Anonym (Sara.)

Min dotter heter Sara och jag föredrar den stavningen. Enkel och finast.

Men om man inte gillar det så ser väl Sarah okej ut, gillar dock inte uttalsskillnaden. Zara är inte fint och Sahra är ett helt annat namn med ett helt annat uttal.

• Anonym (Aras)

Bästa stavningen på en svensk kvinna är Sara.

Näst bästa Sarah, men då tror man att det ska uttalas på engelska.

Jag känner en Zahra, hon är från Iran. Men på en svensk tycker jag som sagt att Sara funkar bäst. Det är ett fint namn.

• Aniiee

Då skulle jag väl döpa ungen till Sairi istället. Och hoppas att det var en pojke. Eller inte. Spelar roll.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Stava Sara