Stava Sara
Om du vill att ditt barn ska heta Sara, men tycker att stavningen är platt, hur skulle du stava det då?
1, Zara
2. Sarah
3. Sahra
4. Sara med en annan stavning
Hur går dina tankar kring dessa stavningar?
Om du vill att ditt barn ska heta Sara, men tycker att stavningen är platt, hur skulle du stava det då?
1, Zara
2. Sarah
3. Sahra
1, Zara
2. Sarah
3. Sahra
Bästa stavningen på en svensk kvinna är Sara.
Näst bästa Sarah, men då tror man att det ska uttalas på engelska.
Jag känner en Zahra, hon är från Iran. Men på en svensk tycker jag som sagt att Sara funkar bäst. Det är ett fint namn.
Sara eller Sarah är väl det vanligaste men välj vilket du vill TS
Människor som går omkring och stör sig på namns stavningar är oftast lite trashiga, normala människor reflekterar inte över sånt
Det namnet uttalas ju annorlunda också, persiska och arabiska Zahra uttalas ju inte som Sara så just den stavning kan ju vara förvirrande.
Varför ska du krångla till saker för ditt barn? Så onödigt. Om det ändå ska uttalas Sara så finns det ingen anledning med märkliga stavningar som ungen resten av livet ska behöva krångla med och som folk ska behöva fundera på hur det uttalas. Unikt är inte alltid bättre.
Lägg av.
Enkelt är finast.
Enda anledningen till att inte använda den svenska stavningen ( som dessutom kommer vara den absolut enklaste för ditt barn att lära sig skriva) är om ena föräldern/ mor eller farförälder har sitt ursprung i något av de länder som har en annan stavning än den svenska..men man ska då också vara medveten om att man ändrar uttalet på namnet…du kan inte stava det Sarah utan att inse att de då uttalas .” Säraa” ( dålig på att skriva fonetiskt 🙈)
(överlag så verkar denna kunskap om hur bokstäverna faktiskt påverkar uttalet försvunnit hos många ..tänker tex på det gamla fina namnet Linnéa..ser idag mååååånga som stavar det Linnea …vad de då inte inser är att genom bara skriva e och inte é säger de samtidigt att deras barn heter Linnnn-ea med långt Linn och ett nästan tyst e istället för att betona e: et som man traditionellt uttalar det ( Lineeea) Isabell är ett annat namn.. många säger att de uttalas just Isabell… o så stavar de det Isabelle eller t.o.m. Isabellé …detta är bara ett par exempel på tjeje namn… finns mååånga många fler allt eftersom föräldrar vill att deras barn ska vara så unika….alla barn ÄR unika och underbara i sig själva ..det är inte namnet som avgör detta det handlar om personlighet och personlighet sitter inte i vad man heter…jag hade fyra Simon i min klass…och jag kan lova att de definitivt var fyra unika killar helt olika varandra och vi hade inga problem att skilja demot trots att de hette samma sak )
( o innan någon kommer med…jag vill inte att mitt barn ska heta Simon Y.. vi gav den smeknamn …precis som större delen av klassen fick oavsett om det fanns 1,2 eller 4 med det namnet)
Jag skulle stava det Sara eller Sarah ifall vi hade någon koppling till ett engelskspråkigt land. Tycker man inte om hur ett namn stavas är det kanske bättre att välja ett annat namn? Varför krångla till det? Det är ju ditt barn som ska få namnet, varför vill du att hen ska behöva bokstavera sitt namn varje gång, behöva rätta och säga "nej det stavas så här..." hela tiden?
Det finns ju massvis med namn där ute. Tycker du egentligen inte om Sara så är det ju bara att leta upp ett annat namn.
Jag tackar för era svar.
Enda anledningen till att inte använda den svenska stavningen ( som dessutom kommer vara den absolut enklaste för ditt barn att lära sig skriva) är om ena föräldern/ mor eller farförälder har sitt ursprung i något av de länder som har en annan stavning än den svenska..men man ska då också vara medveten om att man ändrar uttalet på namnet?du kan inte stava det Sarah utan att inse att de då uttalas .? Säraa? ( dålig på att skriva fonetiskt ????)
k )
Zara.
Sara
Visst kan du krångla till det men eftersom du verkar bry dig mycket om vad andra tänker om ditt barns namn, annars skulle du inte fundera så mycket över stavningen, så ska du vara medveten om att majoriteten kommer att tänka just så - självupptagna föräldrar som krånglar till namnet för att vara originella.
Isabell är ett annat namn.. många säger att de uttalas just Isabell? o så stavar de det Isabelle eller t.o.m. Isabellé
Bara på kul, Sarah Dawn-Finer säger till när hennes namn uttalas Sara på svenskt vis. Hon accepterar endast engelskt uttal. Säära!
Man kan absolut byta ut S mot Z men då får man vara beredd på att folk kommer ha förutfattaze meningar om den personen hela livet. Det skulle jag inte göra mot mitt barn.
Sara, bara så. Annars hade jag valt ett annat namn.