Svagbegåvad vuxen
Din grammatik och din stavning är korrekt. Du är antagligen bara en lat person, inga andra fel ser jag. Dessutom är IQ testen kopplade till hur mycket skola man har klarat av. Därför ser det felaktigt ut som om de i fattiga länder, där analfabetism förekommer, är Mycket mindre intelligenta än vi i Sverige, mindre intelligenta med 20-25 poäng. Helt galet missvisande resultat om man inte skött skolan.
Min bror var Mycket sen med talet. Han började prata smått som 4 åring (läkarna på BVC hade hunnit ge upp helt, och sagt innan hans fyra-årsdag till min mamma att min bror aldrig kommer att prata). Han placerades i sär-klass och fick ingen stimulans på nästan ett decenium. Han gick där skit-länge verkligen och hjärn-arbetet fick sig ett stort förfall ett bra tag. Men när min bror blev 13 år så kunde inte min mamma bortse från att han visst "förstår" lika mycket som andra barn, även om han ändå hade språkstörning och stammade väldigt väldigt mycket. Min mamma ville ändå om-testa honom. Och när min bror gjort tester så skymtade en normal-begåvning.
Min mamma bad dem då att placera honom i en normalklass, och då fick det bli så, även om många pedagoger och läkaren öppet skakade på huvudet. Min bror hade gått hela 7:an i särklassen men han fick nu gå om årskurs 7 i en klass för normal begåvade. Det var inte lätt, folk skrattade åt honom och en tjej brände honom med sin lock-tång på handen och så skrattade hon högt... Men min bror höll sig för sig själv och la tiden på att läsa. Han blev snabbt duktigare och duktigare (det blir man oberoende av om man har IQ 85 i början som Du, eller 10 poäng högre. Vi ALLA har IQ 85 från start, sedan klättrar man på intelligens-stegen). Min bror organiserade sin tid så jäkla bra på något sätt. Knappt något TV-tittande, inte träffa bekanta på barer och dricka öl, inte hålla på med det som är meningslöst, utan istället skulle man sitta och plugga (gärna 10 timmar per dag). Och så ingen panik om man inte kan något. Gå framåt hela tiden "slow and steady".
Att göra så som min bror gjort gav fantastiska resultat. Han startade i sär-klassen och sedan gick han om skol-kamraterna intellektuellt, för att dessa personer la sin tid på fel saker... Min bror gick Naturvetenskap på gymnasiet, och en civilingenjörs-utbildning efter det. INGEN annan i vår släkt är sådär extremt duktig på matematik. Det går inte att bli någonting finare än civil-ingenjör. Men att lägga 40 h i veckan på den utbildningen går inte, man måste plugga 10 timmar per dag, knuffa undan ALLA andra tankar och bara fokusera på matematiken. Vara ledig högst 1 dag i veckan. "Med en bra planering går allt", säger min bror idag. Det gäller att sitta och läsa och inte ge upp. Inte få panik om man inte kan en sak, utan bena ut problemet i lugn och ro med en lärare.
Kvinnor dras av naturen till de män som jobbar hårt och är ingenjörer (vi alla känner till fenomenet). ALLA NORMALA KAN BLI TILL EN INGENJÖR OM DE VILL. Starkt begåvad eller svagt begåvad normal vuxen har ingen betydelse. Annars kan man faktiskt få E (lågt betyg) i matte och bli kemist. Alla kommer in på kandidatprogrammet i kemi med betyg E i allt, bara behörigheten finns. TS, det enda jag vill säga med allt det här är att det inte är fel på din begåvning, då Du ändå ligger inom normal-spannet, även om Du för tillfället tror att Du är lite efter. Det är endast fel på din ambition.
De finaste mänskliga dragen i hela vida världen:
1) Snällhet. Att vara osjälvisk.
2) Ambition.
3) Intuition.