Inlägg från: Denkmal |Visa alla inlägg
  • Denkmal

Borde rösträttsåldern höjas?

Åldersgränsen är det inget fel på. Däremot borde rösträtten villkoras med ett passerat basalt test i samhälls- och naturvetenskap. Jag tänker mig frågor av grundskolekaraktär såsom:

1. Vilket är den lagstiftande församlingen i Sverige?

2. På hur många år löper en mandatperiod i riksdagen?

3. Är V för eller emot privatisering av välfärd och skola?

4. Vill SD att Sverige ska lämna EU?

5. Vad är den kemiska benämningen för koldioxid?

6. Hur mycket får Pelle höginkomsttagare ut i nettolön om hans bruttolön är 60000, kommunalskatten 30% och den statliga skatten vid brytpunkten 45000 är 20%, om vi bortser från olika avdrag?

Om man inte med lätthet kan svara på dessa frågor i sömnen bör man förses med förmyndare och inte få rösta.

• Denkmal
    Embla twopointoh skrev 2021-07-21 22:45:07 följande:

Ja, det är möjligt att jag blandade ihop det där. Fast min poäng kvarstår, det är inkonsekvent med alla dessa olika åldrar.

Nej. Du blandar ihop inkonsekvens och differentiering.
  • Denkmal
    Aniiee skrev 2021-07-21 18:48:53 följande:

Mestadels som försökskanin.

Har du haft någon personlig nytta av din påstått höga IQ?

Har du ett avancerat yrke?

Eller är du i likhet med de flesta Mensa-skrytande medlemmar fast i ett vanligt kneg typ busschaufför?
  • Denkmal
    En blå väljare skrev 2021-07-22 09:56:03 följande:

Haha, den var bra! Har alltid ansett att mensa är en samling idioter, och de jag känner till som är med där bekräftar den bilden.

Jag har bara så svårt att förstå varför man vill skylta med att man betalat pengar för att komma med i klubben.

Jag läste en utbildning (civ ing teknisk fysik), som nog kan anses vara allmänt komplicerad och definitivt inget ?vem som helst? klarar sig igenom. Jag läste också ett utbytesår på Stanford där det var rätt högt tempo. Jag träffade under utbildningen några av de mest begåvade personer jag någonsin mött.

Nu jobbar jag på hög nivå i ett globalt teknikbolag där de flesta kollegor är riktigt begåvade och har både höga utbildningar och i flera fall upphovsrätter till patentportföljer värda miljoner.

Jag väntar fortfarande på att träffa en enda Mensa-medlem bland mina gamla kursare eller kollegor.
  • Denkmal
    Embla twopointoh skrev 2021-07-22 15:56:13 följande:

Det finns inget perfekt system. Men, jag anser ändå, trots nackdelarna det för med sig, att det är mer demokratiskt att fördela mandaten efter antal faktiska röster, och inte efter antal röster över en viss godtycklig spärr.

Är du en sån där som vill ha folkomröstning för varenda bygglov som ska godkännas i hemkommunen också?
  • Denkmal
    Embla twopointoh skrev 2021-07-22 17:46:07 följande:

Jo, jag anser det, eftersom den där 4%-spärren är godtycklig.

Inte lika godtyckligt som de beslut som vår lagstiftande församling skulle få brottas med om vi tog bort 4%spärren?
  • Denkmal
    Flash Gordon skrev 2021-07-22 19:30:07 följande:

Och kvar skulle bli ... ?!

Kompromissvillig mellanmjölk som verkligen urvattnar folks förtroende för politiken?

Och alla de som röstar på något av de partier som åker ut pga att andra lägger en minusröst på dem - inte för att de får för få röster. Hur ska de kanalisera sina åsikter?

Minusröster är ett riktigt dåligt förslag, ur en demokratisk synvinkel

Vi har redan kompromissvillig mellanmjölkspolitik.
  • Denkmal
    Flash Gordon skrev 2021-07-22 21:47:25 följande:

Vi har även inte-så-kompromissvilliga partier som genom sin blotta existens driver politiken framåt.

V lyckades just döda JÖKen och röra om i hela det politiska landskapet.

SDs argumentation har flyttat mentala gränser så att andra kan träda in på samma mark där SD tidigare stod.

Absolut. Vi har också C med Annie Lööf i spetsen, som egentligen har blivit samma typ av enfrågeparti som SD, fast precis tvärtom. Annie är beredd att kompromissa fram vad som helst och även bortse från de irreparabla skadeverkningarna, bara SD inte släpps in i diskussionen.

För att inte tala om sossarna. De har ju ingen agenda alls utöver att klamra sig fast vid makten. De slår t o m Annie Lööf i kappvändarkonst.
  • Denkmal
    Themis skrev 2021-07-23 09:52:49 följande:

Är det inte rätt töntigt att tjata om något som hände för 7 år sen när det finns andra partiledare som vänt kappan inom några månader i samma mandatperiod?

Och hur många år ska man i så fall vänta innan man får ändra en åsikt enligt dig?

Det töntiga om något är väl att slänga sig med skoätarmetaforer och stenhårda löften till svenska folket, för att sen göra precis tvärtom det man lovat. I många andra kretsar brukar man tala om förbrukat förtroende?
  • Denkmal
    Embla twopointoh skrev 2021-07-23 20:02:09 följande:

De enda jag hört som förespråkat minusröster är sådana som avskyr SD.

Minusröster är ett effektivt sätt att tysta åsikter man inte gillar, vilket jag antar är därför vissa tycker det är så tilltalande.

Yttrandefrihet brukar gillas av vänstern, så länge man inte tycker åt höger.
Svar på tråden Borde rösträttsåldern höjas?