• Anonym (Idio)

    Vab semester

    Kommer en idiotfråga här om vab. Två föräldrar har semester samtidigt, nu är båda två barnen genomförkylda, vet inte hur kinkigt det är med covid nu när många är vaccinerade. Får en förälder ta ut vab eller måste minst en jobba?

  • Svar på tråden Vab semester
  • Anonym (G)

    Ser ingen anledning till varför en förälder inte skulle få ta ut vab. Aldrig läst något sådant.

    Ring fk och fråga imorgon

  • Anonym (Josefin)

    Den föräldern som tar vab behöver då anmäla det till sin arbetsgivare eftersom man inte kan ha betald semester och samtidigt erhålla ersättning från Försäkringskassan.

  • Anonym (Idio)

    Tänkte om det blev fel om båda föräldrar har semester och en tar ut vabb ist för semester. Så det inte blir frågan om fusk. Har för mig att om en är föräldraledig får inte den andra vabba, man förväntas ta hand om barnen själv oavsett.

  • Anonym (G)
    Anonym (Idio) skrev 2021-07-21 22:45:43 följande:

    Tänkte om det blev fel om båda föräldrar har semester och en tar ut vabb ist för semester. Så det inte blir frågan om fusk. Har för mig att om en är föräldraledig får inte den andra vabba, man förväntas ta hand om barnen själv oavsett.


    Det
    Anonym (Idio) skrev 2021-07-21 22:45:43 följande:

    Tänkte om det blev fel om båda föräldrar har semester och en tar ut vabb ist för semester. Så det inte blir frågan om fusk. Har för mig att om en är föräldraledig får inte den andra vabba, man förväntas ta hand om barnen själv oavsett.


    Detta stämmer. Om föräldraledigheten alltså. Men den som är föräldraledig kan ju heller inte vabba även om den andre arbetar utan är just föräldraledig vilket är en viss skillnad då man när man har semester faktiskt har rätt att vabba
  • Anonym (Ilsesmamma)

    Föräldraledighet kan bara bytas mot vab om barnet är inlagt på sjukhus har jag för mig. Man kan läsa mer om detta på Försäkringskassans webb.
    Däremot kan man byta semester mot vab men som någon redan svarat behöver du förstås få detta ok ifrån arbetsgivaren och så att din chef/lönekontoret ändrar frånvaron från semester till vab. Annars får du problem om FK gör stickprovskontroller sen och det visar sig att du inte fått något löneavdrag för vab.

  • Anonym (Idio)
    Anonym (Ilsesmamma) skrev 2021-07-22 07:09:26 följande:

    Föräldraledighet kan bara bytas mot vab om barnet är inlagt på sjukhus har jag för mig. Man kan läsa mer om detta på Försäkringskassans webb.

    Däremot kan man byta semester mot vab men som någon redan svarat behöver du förstås få detta ok ifrån arbetsgivaren och så att din chef/lönekontoret ändrar frånvaron från semester till vab. Annars får du problem om FK gör stickprovskontroller sen och det visar sig att du inte fått något löneavdrag för vab.


    Det har jag redan råkat ut för. Men det var en miss av mig, tryckte i en dag åt fel håll i kalendern...
  • Anonym (Ilsesmamma)
    Anonym (Idio) skrev 2021-07-22 09:53:51 följande:
    Det har jag redan råkat ut för. Men det var en miss av mig, tryckte i en dag åt fel håll i kalendern...
    Oops! Oftast går det ju att lösa men det är jobbigt att känna misstänksamhet och vara rädd för att råka göra fel igen.
  • Anonym (Idio)
    Anonym (Ilsesmamma) skrev 2021-07-22 07:09:26 följande:

    Föräldraledighet kan bara bytas mot vab om barnet är inlagt på sjukhus har jag för mig. Man kan läsa mer om detta på Försäkringskassans webb.

    Däremot kan man byta semester mot vab men som någon redan svarat behöver du förstås få detta ok ifrån arbetsgivaren och så att din chef/lönekontoret ändrar frånvaron från semester till vab. Annars får du problem om FK gör stickprovskontroller sen och det visar sig att du inte fått något löneavdrag för vab.


    Ja nej föräldraledig är jag inte nu. Det är redan passerat. Vi är ju lite fast här med den ena som hostar i ett. Tror inte man är så uppskattad på semesterorter när minst ett barn hostar och nyser... Folk är väl rädd för hosta än. Osäkert om de kan ombesörja läkarintyg för odefinierad förkylning var tänkt att vi skulle bo på camping stuga nästa vecka, och de kräver läkarintyg för avbokning. Men det är väl ett annat problem..
  • Anonym (Kolla men)

    För säg två-tre år sedan bytte jag semester mot vabb , jag var tvungen att kontakta min arbetsgivare som fick plocka bort semestern ur systemet men det var inga problem då 

Svar på tråden Vab semester