• Anonym (Outkast)

    Covid-19: föräldrarna och min syster tror på konspirationsteorier

    Jag behöver stöd och råd, inlägget blir långt men jag ska försöka att vara tydlig.

    Jag hämtar min kunskap från vetenskapliga och säkra källor och har valt att vaccinera mig mot covid-19. I mitt yrkesliv har jag sett i detalj hur sjukdomen sprids och hur människor agerar i relation till den. Mina föräldrar är i riskgrupp båda två, och vägrar att vaccinera sig. Min syster är inte i riskgrupp, och även hon vägrar att vaccinera sig.

    Jag förstår att om jag eller min familj skulle träffa mina föräldrar och om de skulle bli sjuka i covid-19 efteråt, så kan det gå så illa att den ena eller båda dör. Man kan ju smitta även som fullvaccinerad. För min systers del spelar det inte så stor roll - hon har goda chanser till bibehållen hälsa både med och utan covid-19.

    Mina föräldrars skäl att inte vaccinera sig är dessa: getingallergi, Bill Gates har skapat pandemin i samarbete med Pfizer och Moderna som en del i en komplott för att ta över världen (och med koppling till 5G så kommer alla som vaccinerats med dessa vaccin och befinner sig i närhet av en 5G-mast falla ned döda när Bill Gates trycker på knappen), vaccinet föräldrar vårt DNA, och vaccinet är nödgodkänt. Det där var nog allt tror jag.

    Min syster skickar mig länkar till poddar där konspirationsteoretiker har fritt spelrum, som för att övertyga mig. I början av pandemin ville hon att jag skulle överdosera vitamin C och zink. Nu vill hon att vi behandla med Ivermektin. När jag ber om studier som berör hennes påståenden så skickar hon Youtube-länkar och artiklar från skumma tidningar. Allt det här matar hon mina föräldrar med och de köper det med hull och hår. I deras hem hänger en utklippt tidningsartikel om Joakim Lamotte och hans familj bredvid mitt och min systers studentfoto, och jag vill gråta åt det.

    Vid ett tillfälle var min ena förälder sjuk, och jag bad dem att provta sig. De hade tio ursäkter för att låta bli. Jag sade att OM det är covid-19, så innebär ju det att vi kan ses efteråt (vi hade covid-19 hemma ett tag innan det) och att det hade varit fint. Det bet inte. Ingen provtagning, ingen vaccination. PCR-testerna "är ju bara fejk".

    Jag kan inte hantera det här. Känner att de väljer bort oss (och barnbarnen) till förmån för villfarelser. De är inte mottagliga för sakliga argument eller andra fakta än de som konspirationssajterna presenterar. Det hela har nått nästintill religiösa proportioner.

    Min syster som tidigare varit den enda jag egentligen aldrig velat vara utan har snöat in på ett sätt som gör det omöjligt att kommunicera.

    Hur ska jag kunna förhålla mig till min familj? Är det fler som har det på liknande sätt eller som befinner sig på mina föräldrars sida av myntet? Hjälp. Jag känner mig ensam och övrigt och undrar om det är såhär som det ska vara.

  • Svar på tråden Covid-19: föräldrarna och min syster tror på konspirationsteorier
  • Anonym (...)

    Är de lika svagbegåvade när det gäller andra områden?

  • Anonym (Outkast)
    Anonym (...) skrev 2021-07-23 01:10:56 följande:

    Är de lika svagbegåvade när det gäller andra områden?


    Nej, det har de inte varit. Den ena föräldern har åtminstone varit progressiv och kunskapstörstande, rörlig i tanken och framåtskridande. Det är som att det har tiltat nu. Den andra föräldern har alltid varit en enabler och valt att undvika att ta ställning (eller striden) för att bibehålla husfriden.
  • Anonym (Rakt på sak)

    Du kan inte göra nånting, du måste göra det som är rätt och eftersom du vet att de inte går att prata med är det lika bra att låta bli. Däremot skulle jag nog vägra umgås med dem innan pandemin är över, eller tills de vaccinerar sig.

    Seriöst så undrar man ju om dina föräldrar är riktigt friska, tyvärr. Kanske påbörjan av demens.

    Och be din syster sluta skicka dig en massa skit, eller så kommer du att behöva blockera henne. Det är en sak att hon lyssnar på idioter, men hon ska respektera dig och lämna dig ifred. Hade gällt samma om hon hade varit fanatiskt religiös eller på andra sätt.

  • Anonym (Outkast)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-23 07:16:03 följande:

    Du kan inte göra nånting, du måste göra det som är rätt och eftersom du vet att de inte går att prata med är det lika bra att låta bli. Däremot skulle jag nog vägra umgås med dem innan pandemin är över, eller tills de vaccinerar sig.

    Seriöst så undrar man ju om dina föräldrar är riktigt friska, tyvärr. Kanske påbörjan av demens.

    Och be din syster sluta skicka dig en massa skit, eller så kommer du att behöva blockera henne. Det är en sak att hon lyssnar på idioter, men hon ska respektera dig och lämna dig ifred. Hade gällt samma om hon hade varit fanatiskt religiös eller på andra sätt.


    Ja, jag har låtit bli att prata med dem om det, fram tills igår då jag frågade för jag ville försöka förstå för att kanske kunna acceptera att vare sig jag eller barnen kan träffa dem. De suckar och beklagar sig över isoleringen, och jag svarar att den här isoleringen är ju ett val de gör och så vidare. När jag frågade min ena förälder om skälen till att inte vaccinera sig så fick jag bara en massa rappakalja (förstås) och än mer upprörda känslor att hantera. Det känns tråkigt, för enda barnet fyllde år till veckan och det var därför kontakten blev. Barnsligt av mig.

    Jag har frågat den föräldern som pratat minst maniskt om det, om det kan vara så att min andra förälder börjar bli dement. Detta förnekas, och utifrån tidigare erfarenheter så kan det här beteendet vara normalt också - även om det liksom är mer uppskruvat än innan.

    Jag borde, jag vet. Det är bara så svårt. Jag försöker få mig själv att förstå att lika stor rätt som hon tar sig att överskölja mig med dynga, lika stor rätt borde jag ha att säga till henne att låta bli.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Outkast) skrev 2021-07-23 11:04:00 följande:
    Ja, jag har låtit bli att prata med dem om det, fram tills igår då jag frågade för jag ville försöka förstå för att kanske kunna acceptera att vare sig jag eller barnen kan träffa dem. De suckar och beklagar sig över isoleringen, och jag svarar att den här isoleringen är ju ett val de gör och så vidare. När jag frågade min ena förälder om skälen till att inte vaccinera sig så fick jag bara en massa rappakalja (förstås) och än mer upprörda känslor att hantera. Det känns tråkigt, för enda barnet fyllde år till veckan och det var därför kontakten blev. Barnsligt av mig.

    Jag har frågat den föräldern som pratat minst maniskt om det, om det kan vara så att min andra förälder börjar bli dement. Detta förnekas, och utifrån tidigare erfarenheter så kan det här beteendet vara normalt också - även om det liksom är mer uppskruvat än innan.

    Jag borde, jag vet. Det är bara så svårt. Jag försöker få mig själv att förstå att lika stor rätt som hon tar sig att överskölja mig med dynga, lika stor rätt borde jag ha att säga till henne att låta bli.
    Näe jag skulle inte säga barnsligt, det är en normal reaktion när man möter såna där riktigt konstiga inställningar. Klart du blir både ledsen, upprörd och en massa annat. Jag hoppas att du kan acceptera deras inställning ändå, om de hellre isolerar sig än att vaccinera sig är tyvärr upp till dem. Hade kunnat gälla nästan vad som helst, säg att ett barn skulle vara svårt allergisk mot pälsdjur och de vägrar hälsa på utan sin hund, ja det är ju deras val då.

    Självklart! I första hand ignorera/radera sånt hon skickar, eller aktivt faktiskt säga ifrån. Eller så kan du ge igen med samma mynt, skicka vetenskapliga artiklar om ämnet ;)
  • Pinnen2

    Det finns idioter som tror att jorden är platt. Om någon påstod det på youtube (vilket det säkert finns massor av klipp på), skulle din syster gå på det?
    Vad får henne att tro att vissa youtube klipp är bättre källor än andra?

  • Anonym (Outkast)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-23 12:30:12 följande:

    Näe jag skulle inte säga barnsligt, det är en normal reaktion när man möter såna där riktigt konstiga inställningar. Klart du blir både ledsen, upprörd och en massa annat. Jag hoppas att du kan acceptera deras inställning ändå, om de hellre isolerar sig än att vaccinera sig är tyvärr upp till dem. Hade kunnat gälla nästan vad som helst, säg att ett barn skulle vara svårt allergisk mot pälsdjur och de vägrar hälsa på utan sin hund, ja det är ju deras val då.

    Självklart! I första hand ignorera/radera sånt hon skickar, eller aktivt faktiskt säga ifrån. Eller så kan du ge igen med samma mynt, skicka vetenskapliga artiklar om ämnet ;)


    Tack för förståelsen. Jag känner mig bortstött från familjen på grund av deras nyfunna trosuppfattning, och jag står här med gapande mun och försöker förstå vad tusan det var som hände... Sedan är ju min syster så mycket bättre än jag, hon hälsar ju på den ändå. Ovaccinerad. Tillsammans med sina små barn. Utomhus förvisso, men är oturen framme så smittar viruset även där. Vet att mina ungar inte vill ha morfars eller mormors sjukdom eller värre på sitt samvete.

    Jag har försökt finna kraft att dela relevant information istället, men jag tappar suget när det möts av "läkemedelsbolagen tjänar på att vi är sjuka" eller "men tänk om den här andre [insert valfri konspirationsteoretiker] har rätt ändå då?"
  • Anonym (Outkast)
    Pinnen2 skrev 2021-07-23 16:45:27 följande:

    Det finns idioter som tror att jorden är platt. Om någon påstod det på youtube (vilket det säkert finns massor av klipp på), skulle din syster gå på det?

    Vad får henne att tro att vissa youtube klipp är bättre källor än andra?


    Om hon själv skulle ha funderingar åt det hållet (jorden är platt, kolloidalt silver botar cancer, all sjukdom är inflammation osv) så skulle hon se klipp på Youtube, lyssna på poddar och läsa arga insändare för bekräftelse på det som hon själv tror.
  • Anonym (Keso)
    Anonym (Outkast) skrev 2021-07-23 19:54:56 följande:

    Tack för förståelsen. Jag känner mig bortstött från familjen på grund av deras nyfunna trosuppfattning, och jag står här med gapande mun och försöker förstå vad tusan det var som hände... Sedan är ju min syster så mycket bättre än jag, hon hälsar ju på den ändå. Ovaccinerad. Tillsammans med sina små barn. Utomhus förvisso, men är oturen framme så smittar viruset även där. Vet att mina ungar inte vill ha morfars eller mormors sjukdom eller värre på sitt samvete.

    Jag har försökt finna kraft att dela relevant information istället, men jag tappar suget när det möts av "läkemedelsbolagen tjänar på att vi är sjuka" eller "men tänk om den här andre [insert valfri konspirationsteoretiker] har rätt ändå då?"


    Vilken tråkig situation du har hamnat i. Svårt att övertyga någon som är totalt faktaresistent. Du kan ju alltid fråga om de gjort slut på toapapper som alla skulle hamstra ifall det tog slut i början av pandemin, peka på såna felaktigheter som teoretiker haft. I övrigt så hade jag nog klargjort att ni hädanefter kommer umgås på ett totalt smittfritt sätt för att du tar ansvar för deras väl och ve. Och jo visst tjänar läkemedelsbolagen på att sälja vaccin, likväl som på de övriga vaccinsprutor man tar. Även de mot TBE och borrelia. Alla bolag tjänar pengar på varor och tjänster man säljer.

    Men du, säg att det är främmande makt som vill ta ihjäl oss västerlänningar genom att sprida desinformation, det nya kalla kriget.
  • Anonym (Abvd)

    Jag har själv ingen erfarenhet av det du berättar om men har förstått att folk blir helt förändrade när de hittar konspirationsteorier som de går på.

    En sak gällande kontakten med dina föräldrar. Du eller dina barn har inte deras liv på era samveten. De gör valet om de vill vaccinera sig och de gör valet om de vill träffa er och ev utsättas för smitta. Om det leder till att de blir sjuka så är det inte något som ligger på ert samvete utan ett val de gör. Och de måste få ha friheten att själv göra sina val även om de är korkade.

Svar på tråden Covid-19: föräldrarna och min syster tror på konspirationsteorier