Orkar inte vara duktig längre
Jag har tränat på att sluta vara duktig i 10 år. Det är skitsvårt när man har den där duktighets-reflexen i sig, men det går bättre och bättre ju mer man tränar. Börja smått. När du tänker: "Det här ska jag göra nu för att vara duktig", så gör du istället tvärt om. Om du borde vara duktig och tvätta, skit i det och se på en film med barnet istället. Om du är duktig när du städar efter att barnet har somnat, sluta med det direkt och sätt dig i soffan med en bok istället. Byt ut film och bok mot något som du verkligen tycker om att göra om även dessa saker får dig att känna dig duktig. Ta också bort all press. Jag slutade t.ex. ta tid på mina löprundor för att jag inte kunde hantera tidtagning utan att känna att jag var tvungen att springa snabbare och snabbare hela tiden.
I början kommer du att känna dig duktig för att du inte är duktig, men med tiden kommer du sluta tänka på dig själv som duktig och bara göra saker för att du behöver göra dem, alternativt för att du vill göra dem. Har du något du verkligen tycker om att göra och som inte får dig att känna det som att du måste vara duktig?