• Anonym (Imsdal)

    Orkar inte vara duktig längre

    Hela livet har jag varit omtalad som duktig. Alla berättar hela tiden hur duktig jag är. När jag var liten och gick på förskola var jag duktig som var snäll och hjälpsam och lekte snällt med andra barn och inte gjorde så mycket väsen av mig. I lågstadiet var jag duktig på lektionerna och duktig som visste hur man uppförde sig i klassrummet, duktig som kunde gå hem själv och dukig som kunde vara hemma själv och duktig som ringde mamma och pappa och sa att jag lekte med en kompis och duktig som kom hem i tid till middagen eller ringde och frågade om det var ok att äta hos kompisen. I mellanstadiet var jag duktig på samma sätt och duktig som klarade att ta bussen till mormor och till mammas jobb själv och duktig som kunde handla på vägen hem från skolan och duktig som kunde laga mat och duktig som kunde baka till mammas jobb. I högstadiet var jag duktig som gick till skolan trots omständigheter hemma och i skolan, jag var duktig elev som kunde saker, jag var duktig för att jag hade extra saker med mig som mina klasskompisar kunde låna, sudd och pennor och linjaler och pennvässare. Jag var duktig som gjorde amitiösa projekt i alla ämnen inklusive slöjden och hemkunskapen. Jag var duktig som hjälpte mamma och pappa när pappa var sjuk så mamma inte behövde dra hela lasset själv. När jag gick i gymnasiet var jag duktig i skolan och duktig när pappa gick bort och hjälpte mamma med allt runt om och duktig, duktig, duktig.  Jag var till och med duktig när jag fick barn som 20-åring och inte hoppade av högskoleutbildningen och tog hand om barnet helt själv utan mammas hjälp

    Jag vill inte vara duktig längre. Jag är så jävla trött på att vara duktig. Hade jag inte haft barn så hade jag supit mig full och satt mig framför tåget.

  • Svar på tråden Orkar inte vara duktig längre
  • Drottningen1970

    Varför är ditt alternativ att sätta sig full framför tåget? Låter jätteknäppt.

    Sluta vara duktig istället.

    Jag har aldrig varit duktig. Det är jätteskönt. Man blir omtyckt ändå.

  • Anonym (Imsdal)
    Drottningen1970 skrev 2021-07-23 21:24:18 följande:

    Varför är ditt alternativ att sätta sig full framför tåget? Låter jätteknäppt.

    Sluta vara duktig istället.

    Jag har aldrig varit duktig. Det är jätteskönt. Man blir omtyckt ändå.


    Ja, jag är nog ganska knäpp vid det här laget. Jag vill som sagt inte vara duktig längre, men jag vet inte hur man låter bli. Hur gör du för att inte vara duktig?
  • Anonym (Old)

    Gissar att du är ung och kvinna? Liksom Drottningen så är jag 50+ och känner faktiskt inte igen mig alls. Vad händer om du bara slutar vara duktig då? Gör vad du känner för en dag, bara var? Hängmatta och en god bok?

  • Anonym (Imsdal)
    Anonym (Old) skrev 2021-07-23 21:34:06 följande:

    Gissar att du är ung och kvinna? Liksom Drottningen så är jag 50+ och känner faktiskt inte igen mig alls. Vad händer om du bara slutar vara duktig då? Gör vad du känner för en dag, bara var? Hängmatta och en god bok?


    Ja, jag är ung och kvinna. Jag vet inte hur man slutar vara duktig, allt är liksom kopplat till duktighet i hjärnan. Till och med när jag ligger i hängmattan och läser en bok är jag duktig. Fast jag har förstås ingen hängmatta för jag har konstiga ideer som jag vet är totalt orimliga men de finns där ändå. Precis som duktigheten.
  • sextiotalist
    Anonym (Imsdal) skrev 2021-07-23 21:22:16 följande:

    Hela livet har jag varit omtalad som duktig. Alla berättar hela tiden hur duktig jag är. När jag var liten och gick på förskola var jag duktig som var snäll och hjälpsam och lekte snällt med andra barn och inte gjorde så mycket väsen av mig. I lågstadiet var jag duktig på lektionerna och duktig som visste hur man uppförde sig i klassrummet, duktig som kunde gå hem själv och dukig som kunde vara hemma själv och duktig som ringde mamma och pappa och sa att jag lekte med en kompis och duktig som kom hem i tid till middagen eller ringde och frågade om det var ok att äta hos kompisen. I mellanstadiet var jag duktig på samma sätt och duktig som klarade att ta bussen till mormor och till mammas jobb själv och duktig som kunde handla på vägen hem från skolan och duktig som kunde laga mat och duktig som kunde baka till mammas jobb. I högstadiet var jag duktig som gick till skolan trots omständigheter hemma och i skolan, jag var duktig elev som kunde saker, jag var duktig för att jag hade extra saker med mig som mina klasskompisar kunde låna, sudd och pennor och linjaler och pennvässare. Jag var duktig som gjorde amitiösa projekt i alla ämnen inklusive slöjden och hemkunskapen. Jag var duktig som hjälpte mamma och pappa när pappa var sjuk så mamma inte behövde dra hela lasset själv. När jag gick i gymnasiet var jag duktig i skolan och duktig när pappa gick bort och hjälpte mamma med allt runt om och duktig, duktig, duktig.  Jag var till och med duktig när jag fick barn som 20-åring och inte hoppade av högskoleutbildningen och tog hand om barnet helt själv utan mammas hjälp

    Jag vill inte vara duktig längre. Jag är så jävla trött på att vara duktig. Hade jag inte haft barn så hade jag supit mig full och satt mig framför tåget.


    Träna på att bli lite egoistisk. Träna på att inte göra något alls.

    Lägg dig i soffan en dag och titta på halvdåliga filmer.

    Packa en picknickkorg med dr godaste och onyttigast du vet och ta en buss som leder till ett ställe du aldrig varit.

    Bli lat, se lättja som en bra sak
  • Drottningen1970
    Anonym (Imsdal) skrev 2021-07-23 21:30:50 följande:

    Ja, jag är nog ganska knäpp vid det här laget. Jag vill som sagt inte vara duktig längre, men jag vet inte hur man låter bli. Hur gör du för att inte vara duktig?


    Du får börja fråga dig för vems skull du gör saker. Om man bortser från jobbet, så gör jag bara saker jag själv känner för. Jag har bara ett liv och vem fan kommer att tacka mig för att jag är duktig? Att vara duktig och göra andra människor nöjda är helt enkelt inte viktigt för mig.
  • StudierKemi

    Jag skulle gissa på att Du är understimulerad? Kan Du inte prova installera en schack-app, och var noga med att få till 5 partier per dag vad som än händer (snabb-spel 10 min för varje motståndare)? Det tror jag skulle hjälpa Dig. :)

  • Anonym (Mian)

    Här är en "duktig" flicka till. Min bror var sjuk under långa perioder under vår barndom och jag fick rollen som hjälpreda och duktig flicka som alltid klarade sig bra i skolan och tog ansvar och aldrig ställde till problem.

    Se till att sätta stopp för det med dig själv. Alltså, se till att ditt/dina barn inte behöver fastna i samma fälla. Och ta små steg mot att må bättre själv. Kanske terapi? Kanske genom att hitta ett sätt att få utlopp för din frustration (utan att bli direkt destruktiv)? Kanske bara att våga säga nej, eller vara självisk ibland. Du förtjänar att bli älskad ändå. Både av dig själv och andra. Det bästa med att vara vuxen är att man kan ge sig själv det man inte fick som barn.

  • Anonym (Ärlighet)

    Släpp kontrollbehovet och inse att jorden inte går under för att du inte fixar xyz. Fokusera på nåt bättre istället.

Svar på tråden Orkar inte vara duktig längre