• Anonym (Pinglan)

    Psykologi och kissproblem

    Blir ofta desperat kissnödig så fort jag kliver in i trapphuset, det går från 50 till 100 på några sekunder. Har tom hänt ett par gånger att jag läckt i hissen eller utanför dörren för att jag hunnit till toaletten i tid.

    Måste vara något psykologiskt eftersom det aldrig händer i tunnelbanan eller ute på stan, tack Gud för det säger jag eftersom det hade varit ännu värre.

    Andra som upplever samma? Vad gjorde ni åt det?

    (startar ny tråd då många som svarar nog vill vara anonyma).

  • Svar på tråden Psykologi och kissproblem
  • Anonym (Japp)

    Kallas överaktiv blåsa. När du närmar dig hemmet kör processen igång. För mig är det på väg till toa. Oavsett var jag är. Det börjar komma innan jag hinner sätta mig. Jobbigt

  • neverpreggo

    Nyckelhålsinkontinens.


    Alla trådar i Känsliga Rummet går att svara anonymt i.

  • Anonym (Pinglan)
    Anonym (Japp) skrev 2021-07-25 17:06:47 följande:

    Kallas överaktiv blåsa. När du närmar dig hemmet kör processen igång. För mig är det på väg till toa. Oavsett var jag är. Det börjar komma innan jag hinner sätta mig. Jobbigt


    Har du gjort något åt det? Vad i så fall?

    För mig börjar det typ 10 meter framför porten, jag kan gå hela vägen från centrum eller busstationen utan att det blir akut, men precis utanför porten så bara kommer det. Händer aldrig ute på stan eller på bussen, det är bara när jag kommer hem. Så sjukt, det måste ju vara något psykologiskt.

    Sen måste jag i extremt kissnödigt tillstånd hitta nycklarna i handväskan, låsa upp porten, vänta på hissen, låsa upp ytterdörren, rusa in på toa och dra av mig byxorna. Det har hänt ett parr gånger att jag inte hunnit, det är inte ofta men det har hänt. Tack och lov så är det ingen som sett något.
  • Anonym (Pinglan)
    neverpreggo skrev 2021-07-25 17:09:39 följande:

    Nyckelhålsinkontinens.

    Alla trådar i Känsliga Rummet går att svara anonymt i.


    Ok, så dumt av mig, går det att radera den gamla tråden?

    Nyckelhålsinkontinens låter som ett väldigt passande ord för mina symptom. Aldrig hört det förut, är det ett etablerat begrepp inom sjukvården?
  • Anonym (Ann)

    Googla på nyckelhålsinkontinens. Det går att träna bort med förändrat beteende bringa när man besöker toa. Jag led av det för några år sedan och det var ett helvete. Män känner att man är nästan framme och då genast sänder kroppen en signal att man ska bli paniknödig. Inte bara på väg hem utan även om man är på väg till jobbet ibland eller hem till någon.

    Tappade kontrollen utanför väninnans dörr en gång, det var inte kul. Sedan har jag kissat ner hissen hemma ett par gånger. Och antal gånger jag stått med händerna mellan benen och gjort snabba fötter kan jag inte räkna. (Även om jag nästan alltid hann var det inte kul ändå)

  • Anonym (vem har inte det?)
    Anonym (Ann) skrev 2021-07-25 17:29:30 följande:

    Googla på nyckelhålsinkontinens. Det går att träna bort med förändrat beteende bringa när man besöker toa. Jag led av det för några år sedan och det var ett helvete. Män känner att man är nästan framme och då genast sänder kroppen en signal att man ska bli paniknödig. Inte bara på väg hem utan även om man är på väg till jobbet ibland eller hem till någon.

    Tappade kontrollen utanför väninnans dörr en gång, det var inte kul. Sedan har jag kissat ner hissen hemma ett par gånger. Och antal gånger jag stått med händerna mellan benen och gjort snabba fötter kan jag inte räkna. (Även om jag nästan alltid hann var det inte kul ändå)


    Är inte det här något som typ alla kan känna igen sig i? Det här med att man blir supernödig när man ska låsa upp dörren alltså. Är typ ett stående skämt bland mina väninnor även om jag förstår att det finns grader i helvetet och att det för en del är värre än andra.

    Har råkat kissa på mig en gång utanför dörren med nycklarna i handen, inte särskilt kul men jag kom över det rätt snabbt. Ingen såg och jag har inte ens berättat för min bästa väninna. Är nog fler än man tror som råkat ut för det nån gång.

    Hade varit tusen gånger värre om det hände mitt ute bland folk, tror inte jag nånsin kommit över det då. Glaset är halvfullt tänker en optimist som jag. Vill inte på nåt sätt minimera era problem det verkar ju vara värre för er. Men tror ändå många känner igen sig litegrann iaf.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Pinglan) skrev 2021-07-25 17:19:29 följande:

    Har du gjort något åt det? Vad i så fall?

    För mig börjar det typ 10 meter framför porten, jag kan gå hela vägen från centrum eller busstationen utan att det blir akut, men precis utanför porten så bara kommer det. Händer aldrig ute på stan eller på bussen, det är bara när jag kommer hem. Så sjukt, det måste ju vara något psykologiskt.

    Sen måste jag i extremt kissnödigt tillstånd hitta nycklarna i handväskan, låsa upp porten, vänta på hissen, låsa upp ytterdörren, rusa in på toa och dra av mig byxorna. Det har hänt ett parr gånger att jag inte hunnit, det är inte ofta men det har hänt. Tack och lov så är det ingen som sett något.


    Nej jag har inget gjort åt det. Samma när jag kliver upp, måste klämma en handduk mellan benen för att inte blöta ner golvet på väg till toa.
  • Anonym (Ann)
    Anonym (vem har inte det?) skrev 2021-07-25 17:58:04 följande:

    Är inte det här något som typ alla kan känna igen sig i? Det här med att man blir supernödig när man ska låsa upp dörren alltså. Är typ ett stående skämt bland mina väninnor även om jag förstår att det finns grader i helvetet och att det för en del är värre än andra.

    Har råkat kissa på mig en gång utanför dörren med nycklarna i handen, inte särskilt kul men jag kom över det rätt snabbt. Ingen såg och jag har inte ens berättat för min bästa väninna. Är nog fler än man tror som råkat ut för det nån gång.

    Hade varit tusen gånger värre om det hände mitt ute bland folk, tror inte jag nånsin kommit över det då. Glaset är halvfullt tänker en optimist som jag. Vill inte på nåt sätt minimera era problem det verkar ju vara värre för er. Men tror ändå många känner igen sig litegrann iaf.


    Problemet är vanligt definitivt! Sedan är det ju inte alltid man kissar på sig. Många gör det aldrig utan är bara nära. För mig hände det flera gånger att jag inte kunde hålla mig. Och ett fåtal gånger inför andra. Dessa var såklart värst men man kommer över det med. Våga bara tala om problemen och söka hjälp för det finns ofta att få.
  • Anonym (LillaMy)

    Jag har tappat räkningen hur många gånger jag kissat på mig utanför ytterdörren men tack och lov har ingen annan än min man sett mig. Fattar inte hur det kan slå till så snabbt. KIssnödigheten ökar ju exponetiellt för varje steg man närmar sig hemma.

  • Anonym (Pinglan)
    Anonym (Ann) skrev 2021-07-25 17:29:30 följande:

    Googla på nyckelhålsinkontinens. Det går att träna bort med förändrat beteende bringa när man besöker toa. Jag led av det för några år sedan och det var ett helvete. Män känner att man är nästan framme och då genast sänder kroppen en signal att man ska bli paniknödig. Inte bara på väg hem utan även om man är på väg till jobbet ibland eller hem till någon.

    Tappade kontrollen utanför väninnans dörr en gång, det var inte kul. Sedan har jag kissat ner hissen hemma ett par gånger. Och antal gånger jag stått med händerna mellan benen och gjort snabba fötter kan jag inte räkna. (Även om jag nästan alltid hann var det inte kul ändå)


    Tack! Hittade en hel del. Har aldrig hört ordet förut.

    Känner verkligen igen mig i dina problem, det är exakt samma för mig.
Svar på tråden Psykologi och kissproblem