Inlägg från: Anonym (Malin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Malin)

Fördomar om människor från Mellanöstern?

En fördom jag är att jag tror många från Mellanöstern ser ner på oss här i norra Europa. Fattar att typ IS och andra extremister gör det. Men har en fördom om att det är vanligt även hos helt vanligt folk så att säga.

• Anonym (Malin)
    Anonym (Jag vet inte) skrev 2022-04-19 20:35:58 följande:
    Har du pratat med några?
    Många. Tyvärr är det inte bara en fördom för den delen. Har vänner som berättar om detta fenomen från Mellanösternländer. Bl a Syrien, Libanon, Saudi Arabien, Afghanistan. Det är aktuella länder som vännerna kommer ifrån. Man ser ned överlag på kvinnorna, män har inte koll och styrka osv.
    De jag umgås med lever som vanligt folk hur nu det är? Men de vet ju om kulturskillnader och syn på jämlikhet t ex.
    Alla har heller inte en sådan syn på Europa och Europeer såklart i Mellanöstern. 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Jag vet inte) skrev 2022-04-20 08:53:47 följande:
    Är det manliga bekanta till dig som du pratar med? Brukar du fråga dina bekanta om olika saker
    Det är inte bekanta utan vänner. Mestadels familjer bestående av man+kvinna. Man+kvinna barn.
    Vi diskuterar mycket. Högt i tak. Det gillar jag och min man som också är utrikes född iofs europé.

De har ju kommit till Sverige just för att de vill leva friare bl a. Vissa för yrkets skull. 

Du då? Har du några nära vänner från t ex de länder jag nämnde? El kanske någon annan intressant synvinkel i frågan? 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Allan) skrev 2022-04-20 20:26:44 följande:
    Nej, kebabtekniker är ojämförtligt vanligste yrket bland människor från de delarna av världen.
    Nja, nu skrev *Jag vet inte" bland utbildade människor, och jag tycker det stämmer rätt bra.

Kebabtekniker är f. ö mer vanligt bland människor från Balkanområden. Än typiskt Mellanöstern, Det kanske är en fördom jag har dock :) 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Kväll) skrev 2022-05-04 09:39:40 följande:
    Är det något du har ätit?
    Jag har ätit mängder kebab både i Sverige och i mången andra länder. Även om det heter lite olika, och är lite olika stil. Men ungefär samma smaker. 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Jag vet inte) skrev 2022-05-07 00:10:07 följande:
    Ingen skillnad alls när det kommer till smak?
    Jo, faktiskt den Italienska som oftast män från Balkanområdet gör smakar bäst faktiskt. Kanske för att Italiensk mat alltid håller hög klass även när det är "billig gatuköksmat" motsvarar det svensk dyrkost. 
Svar på tråden Fördomar om människor från Mellanöstern?