• Anonym (Trött)

    Stilnoct?

    Någon som äter dom här? Hur funkar de?

    Fick utskrivet det för några veckor sen för att jag har svårt att somna, men jag vågar inte ta dom. Har testat både Atarax och mirtazapin men de funkar inte så bra. Är rädd för att bli konstig av Stilnocten och beroende. Läkaren sa att jag kan ta iaf 1 kväll i veckan för att få sova bra om jag är rädd för att bli beroende. Hur ska jag våga?

    Jättetacksam om någon vill svara, brukar va dåligt med sånt på den här sajten.

  • Svar på tråden Stilnoct?
  • Anonym (Greta)

    Jag fick hallucinationer av dem. Riktiga hallucinationer, jag såg folk stå i min trädgård, skuggor av föremål som jag inte har på väggarna mm, det var otroligt läskigt. Jag var hela tiden medveten om att det inte var på riktigt, jag hörde inga röster och jag fick inga tankestörningar mm så jag var inte minsta psykotisk. Dagen efter var allt som vanligt. 


    imovane fungerade jättebra för mig (också drogklassat) och Valerina, det kan du köpa receptfritt på Apoteket 

  • Anonym (Trött)
    Anonym (Greta) skrev 2021-07-26 01:15:55 följande:

    Jag fick hallucinationer av dem. Riktiga hallucinationer, jag såg folk stå i min trädgård, skuggor av föremål som jag inte har på väggarna mm, det var otroligt läskigt. Jag var hela tiden medveten om att det inte var på riktigt, jag hörde inga röster och jag fick inga tankestörningar mm så jag var inte minsta psykotisk. Dagen efter var allt som vanligt. 


    imovane fungerade jättebra för mig (också drogklassat) och Valerina, det kan du köpa receptfritt på Apoteket 


    Usch, det är just det jag är rädd för. Att bli sådär konstig. 
    Har ätit Ashwagandha i några veckor och har väl fått lite effekt av dom, men jag kanske behöver äta dom längre tid. Valerina har jag testat, hjälpte inte. 
  • Anonym (Greta)
    Anonym (Trött) skrev 2021-07-26 09:05:08 följande:

    Usch, det är just det jag är rädd för. Att bli sådär konstig. 

    Har ätit Ashwagandha i några veckor och har väl fått lite effekt av dom, men jag kanske behöver äta dom längre tid. Valerina har jag testat, hjälpte inte. 


    Ja, Hallucinationer är ju väldigt vanligt att få av dem (1 av 10 får det)

    Du kan alltid testa. Funkar det inte för dig så är det inte mer med det, biverkningarna håller i sig några dagar som absolut mest.
  • Anonym (wa)

    Hej! Har haft dem utskrivna några gånger vid stora sömnsvårigheter. De fungerade utmärkt för mig, och så länge man inte tar dem mer än man ska ska det inte vara några problem med beroende. Alltså man ska ju inte ta dem varje dag då, utan just som en punktinsats när man VERKLIGEN måste sova en natt för att man inte kunnat alls på länge. 

    Det man ska tänka på är att de verkar väldigt fort, och om man är uppe och går när man tagit dem så kan man få hallucinationer eller bli lite "knäpp". Vi ett tillfälle trodde jag t.ex. att jag hade en vattenskada i badrummet för att det kändes "svampigt" på golvet (hade tagit dem innan jag borstade tänderna den gången). Efter det tog jag dem därför alltid när jag redan var i sängen och la mig ner direkt efter. När jag gjorde så var det aldrig några problem eller hallucinationer, utan då bara somnade jag pang bom istället. 

    Allmänt somnade jag jättebra på tabletterna, och jag fick inga dåliga efterverkningar eller biverkningar i allmänhet eftersom de verkar snabbt och går ur kroppen snabbt också, som det kändes för mig.

  • Sanna1978
    Anonym (Greta) skrev 2021-07-26 01:15:55 följande:

    Jag fick hallucinationer av dem. Riktiga hallucinationer, jag såg folk stå i min trädgård, skuggor av föremål som jag inte har på väggarna mm, det var otroligt läskigt. Jag var hela tiden medveten om att det inte var på riktigt, jag hörde inga röster och jag fick inga tankestörningar mm så jag var inte minsta psykotisk. Dagen efter var allt som vanligt. 


    imovane fungerade jättebra för mig (också drogklassat) och Valerina, det kan du köpa receptfritt på Apoteket 


    Samma här men av Imovane, hörde röster och såg färgglada "fåglar, fjärliar" på väggarna samtidigt som jag var vaken jag visste det inte var på riktigt. Skum känsla!
  • Anonym (Glidaren)

    Hej. Jag är en absolut drogfri person som förstår din oro. Jag har själv fått Imovane utskrivna under en utmanande tid i livet. Jag använder bara dem när jag är tvungen att vara skärpt dagen efter alternativt haft flera dåliga nätter i streck.

    Målsättningen är att asken skall vara i flera år. För mig räcker det med vetskapen om att jag har dem . Bara det får mig att slappna av bättre.

    Det kan vara bra att ta en efter flera dåliga nätter så att man liksom kommer ur den dåliga känslan.

    Blanda inte dem med annat lugnade då kan det bli kaos .

  • Anonym (Glidaren)

    Rekommenderar talbok annars. Lite dyrare , men extremt effektivt.

  • Anonym (Trött)
    Anonym (Glidaren) skrev 2021-07-27 12:55:05 följande:

    Rekommenderar talbok annars. Lite dyrare , men extremt effektivt.


    Brukar lyssna på poddar, ibland hjälper det, ibland inte. Kanske för jag kör skräckfilmspodden haha. Jag är inte så lättskrämd så det påverkar nog inte.

    Men när jag tagit tabletten, ska jag lägga mig direkt eller kan jag ligga och läsa medan den verkar? Kommer inte ihåg vad läkaren sa.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Trött) skrev 2021-07-28 11:30:51 följande:
    Brukar lyssna på poddar, ibland hjälper det, ibland inte. Kanske för jag kör skräckfilmspodden haha. Jag är inte så lättskrämd så det påverkar nog inte.

    Men när jag tagit tabletten, ska jag lägga mig direkt eller kan jag ligga och läsa medan den verkar? Kommer inte ihåg vad läkaren sa.
    Du kan läsa medan den verkar men du ska ligga i sängen. De som beskriver obehagliga biverkningar har ofta gjort på annat sätt - tagit tabletten medan de varit uppe. 
Svar på tråden Stilnoct?