Inlägg från: Anonym (tvillingmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tvillingmamma)

Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig

Varför tror du att andra äcklas när hon äter offentligt? Får inte överviktiga äta offentligt? Och vad är det för vänner som frågar henne om hon är gravid? Har ni ingen social kompetens någon av er? Hennes kroppshydda är hennes sak, och en bra vän accepterar henne som hon är. Är du orolig för hennes hälsa, finns det andra sätt att lägga fram det på.

• Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-26 19:56:31 följande:
    Jag menar att med den vikten hon har så är det uppenbart för omgivningen att hon missbrukar mat på ett sätt som är skadligt, vilket är osmakligt på alla vis. Jag tänkar att man kan förneka missbruket för sig själv på samma vis som en person som missbrukar alkohol förnekar det. Missbruk är alltid skamligt.

Fast de flesta äcklas fortfarande inte över vad andra äter. Om du skäms över henne tycker jag att du ska sluta umgås med henne, då är du ingen bra vän, hon förtjänar bättre. Om du verkligen vill hjälpa, fråga hur hon mår, bjud bara på nyttig mat och föreslå att ni ska träna tillsammans, men nämn inget om vikten. Hur lång är hon och hur mycket väger hon, på ett ungefär? Skulle vara intressant att få reda på, för att bilda sig en uppfattning om hur stort problemet egentligen är.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-26 20:35:14 följande:
    Jag bryr mig inte om hennes utseende utan vill bara inte att hon ska fortsätta att förstöra sin kropp och riskera att dö för tidigt. Jag har själv ingen perfekt kropp på något vis men jag tar iallafall hand om min kropp så att den ska hålla länge och jag ska må bra när jag blir äldre. Jag vet inte exakt vad hon väger, men det är en bra bit över 100 iallafall. Jag träffar henne ofta flera gånger i veckan, så jag ser att hon äter mycket pizza och godis till vardags. Hon studerar till sjuksköterska ironisk nog.

Väger hon över 100 har hon förmodligen stor övervikt, och ja, det kommer att påverka henne negativt längre fram. Ett ännu större problem är att hon fortsätter gå upp. Jag förstår att du är orolig, men varför fokuserar du på vad omgivningen tycker? Och varför pika henne och fråga om hon är gravid? Det hjälper inte ett dugg. Vad som hjälper är att fråga hur hon mår och försöka peppa henne att ändra livsstil utan att skuldbelägga. Men hög vikt i kombination med onyttig mat och godis flera gånger i veckan, brukar tyda på psykisk ohälsa. Det hon egentligen skulle behöva, är kanske samtalsterapi eller liknande. Reda ut varför hon lever som hon gör.
Svar på tråden Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig