• Anonym (Orolig vän)

Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig

Det är så att jag har en väninna som är överviktig, och då menar jag inte bara ett par kilo för mycket utan så pass mycket att det verkligen är hälsofarligt för henne. Hon är idag relativt ung (i 25 års åldern) så de skadliga effekterna har inte riktigt påverkat henne än, men det kommer ju göra det när hon blir äldre. Det framstår dock som att hon inte förstår att hon är så pass överviktig som hon är. Hon äter både pizza och godis offentligt och verkar inte ha en tanke på folk tittar på henne och äcklas. Jag tycker mycket om henne och är orolig för henne, men vill såklart inte såra henne. Mitt dilemma är därav hur jag ska få henne att förstå hur stor hon och vilka risker det för med sig på ett fint sätt. Andra vänner har försökt genom att fråga henne om hon är gravid, men hon svarar bara nej?! utan att verka förstå den egentliga antydan i frågan.

• Svar på tråden Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig
  • Långbenopluto

Det ska du inte lägga dig i alls! Tror du verkligen inte att hon vet det själv?

Jisses, vilka människor det finns.......

• Anonym (kvinnors dilemma)
    Långbenopluto skrev 2021-07-26 18:25:15 följande:

Det ska du inte lägga dig i alls! Tror du verkligen inte att hon vet det själv?

Jisses, vilka människor det finns.......

En del ser det faktiskt inte, kroppsdysmorfisk störning kan yttra sig olika.

Jag har någon konstig grej där jag inte ser att jag är rund när jag väger 66 kilo och har vägt så mycket som 75 kilo, tyckte jag såg helt okej ut då.

Senare när jag gick ner till 59 och sedan upp till 63 kg kände jag mig plötsligt jättefet för då kickade minnen in från när jag var mycket yngre och jämförde mig med helt andra klädesplagg och storlekar.

Man ser ut på ett sätt inne i sitt huvud och ibland stämmer inte det särskilt bra med hur man faktiskt är, även om man ser sig i en spegel.
  • Anonym (Titti)

Ingenting blir bättre av att hon skammas till att börja äta i smyg.

• Tow2Mater

Ar du genuint orolig pratar du med henne i ett direkt samtal och framfor din oro. Inga hintar om graviditet etc, sa gor inte vänner.

• fornminne
    Anonym (kvinnors dilemma) skrev 2021-07-26 18:34:21 följande:
    En del ser det faktiskt inte, kroppsdysmorfisk störning kan yttra sig olika. Jag har någon konstig grej där jag inte ser att jag är rund när jag väger 66 kilo och har vägt så mycket som 75 kilo, tyckte jag såg helt okej ut då. Senare när jag gick ner till 59 och sedan upp till 63 kg kände jag mig plötsligt jättefet för då kickade minnen in från när jag var mycket yngre och jämförde mig med helt andra klädesplagg och storlekar. Man ser ut på ett sätt inne i sitt huvud och ibland stämmer inte det särskilt bra med hur man faktiskt är, även om man ser sig i en spegel.

Tro mig, är din kompis kraftigt överviktig så vet hon det. Och är hon bara lite överviktig spelar det ingen roll, då är annat viktigare för hälsan, t ex hur mycket hon rör sig. Vill du hjälpa kan du fråga hur hon mår, bara bjuda på nyttig mat samt föreslå att ni ska träna tillsammans, men nämn inte vikten.
  • gröt
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-26 18:23:49 följande:

Det är så att jag har en väninna som är överviktig, och då menar jag inte bara ett par kilo för mycket utan så pass mycket att det verkligen är hälsofarligt för henne. Hon är idag relativt ung (i 25 års åldern) så de skadliga effekterna har inte riktigt påverkat henne än, men det kommer ju göra det när hon blir äldre. Det framstår dock som att hon inte förstår att hon är så pass överviktig som hon är. Hon äter både pizza och godis offentligt och verkar inte ha en tanke på folk tittar på henne och äcklas. Jag tycker mycket om henne och är orolig för henne, men vill såklart inte såra henne. Mitt dilemma är därav hur jag ska få henne att förstå hur stor hon och vilka risker det för med sig på ett fint sätt. Andra vänner har försökt genom att fråga henne om hon är gravid, men hon svarar bara nej?! utan att verka förstå den egentliga antydan i frågan.

För det första: Du är ingen vän.

Hon vet om att hon är tjock. Hon vet om att det finns riktigt korkade, elaka och trångsynta personer som anser att bara smala får äta offentligt. Men hon kanske också totalt skiter i att de tycker så? Hon kanske totalt struntar i att personer, både sådana hon känner och totala främlingar, har åsikter om hur hennes kropp borde se ut? Det gör hon i så fall helt rätt i.
  • Virriga Vera

Men gud så hemskt att äta pizza och godis offentligt? Är du på riktigt? Ska hon sitta hemma med neddragna persienner och gömma sig när hon äter? Jag har aldrig äcklats av att se överviktiga äta varken pizza eller godis, så det är kanske så att du är den som äcklas? Jag är helt övertygad om att hon vet hur mycket hon väger och att hon är överviktig.

• Moniqe1979

Jag är "mer än rund" enligt bli har jag kraftig fetma...

Men jag mår bra i min kropp jag trivs som jag är och får ofta höra att jag är sexig både från min egen man och andra män. Jag har även vägt som jag enligt alla tabeller borde för att "välmenande vänner" och andra fick mig att tänka att jag inte dög som jag är... aldrig har jag kännt mig så ful och så otilkfreds med min kropp som då...

Hjälp din vän om hon verkar må dåligt över sin kropp eller acceptera henne precis som hon är alla är inte skapta efter att vara smala....

• Anonym (tvillingmamma)

Varför tror du att andra äcklas när hon äter offentligt? Får inte överviktiga äta offentligt? Och vad är det för vänner som frågar henne om hon är gravid? Har ni ingen social kompetens någon av er? Hennes kroppshydda är hennes sak, och en bra vän accepterar henne som hon är. Är du orolig för hennes hälsa, finns det andra sätt att lägga fram det på.

• Anonym (Orolig vän)
    gröt skrev 2021-07-26 18:42:26 följande:

För det första: Du är ingen vän.

Hon vet om att hon är tjock. Hon vet om att det finns riktigt korkade, elaka och trångsynta personer som anser att bara smala får äta offentligt. Men hon kanske också totalt skiter i att de tycker så? Hon kanske totalt struntar i att personer, både sådana hon känner och totala främlingar, har åsikter om hur hennes kropp borde se ut? Det gör hon i så fall helt rätt i.

Men om hon visste att hon var överviktig borde hon ju skämmas över att äta onyttig mat ute och vilja visa omgivningen att hon åtminstone försöker att skärpa sig?
Svar på tråden Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig