Inlägg från: Anonym (90765) |Visa alla inlägg
  • Anonym (90765)

Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig

ESPx skrev 2021-07-27 16:49:48 följande:
    Det är inte alls säkert att hon gör det. Se nedan.
    "Recent research has demonstrated that human observers are often poor at estimating their own body size..."
    En annan person som beskriver självbilden kring övervikt, innan och efter.
    Visst, men att påpeka detta med betoning på skuldbelägga lär ju inte hjäpa, eller hur?
    ESPx skrev 2021-07-27 16:44:23 följande:
    Självklart skall man ha möjlighet att njuta av mat man gillar och i relation till hur mycket man rör sig. Men mat kan bli självskadebeteende och är ett av de vanligare som finns.
    Sen förstår inte alla vad de äter. Om jag säger "makronutrinenter" så tror jag att 99% av det här kommentarsfältet sitter som frågetecken.
    De flesta här verkar vara helt borta när det kommer till vad man stoppar i sig och förstår inte hur mycket socker det finns i vad ni tror är "mat".
    När var det senast ni faktiskt läste innehållsförteckningen och inte bara gick på ert begär för "det är gott"?
    De flesta förstår inte hur starkt kopplat ohälsosam livsstil och sjukdom är och hur tidigt i livet ni kommer börja uppleva bekymmer.
  • Anonym (90765)
    ESPx skrev 2021-07-27 17:25:57 följande:
    Alla som påpekar att hon trådstartaren inte skulle vara en äkta vän har nog aldrig haft en äkta vän.
    En "äkta vän" i detta kommentarsfält verkar vara en person som skiter i hur den andre har det. Hade ni haft samma mentalitet mot någon som drack sig redlös så fort alkohol fanns
    tillgängligt? Om personen hade tagit droger med mer påtagligt direkt ohälsosam effekt? Hade varit deprimerad och skurit sig själv?
    En äkta vän som inte kan diskutera allvarliga otrevliga ämnen är en person som inte finns där när hon eller han verkligen behövs. Som flyr vid första tecknet på "det kan bli jobbigt".
    En "äkta vän" som låter sin kompis falla fritt. Låt mig fan aldrig bli kompis med någon av er. Fy fan.
    Jag har några få äkta vänner som har tagit upp jobbiga ämnen och fått mig att se saker på ett nytt sätt. 
    Min sambo har stöttat mig när det varit tufft och fått mig inse ohållbara situationer och att jag måste göra val. Jag är evigt tacksam.
    Jag tycker du verkligen du skall arbeta för att få henne till att kämpa för ett bättre liv.
    Den person som tycker hälsoproblem vid 40 års ålder är "ett bra liv" kan slänga sig i väggen.
    Jag ser två praktiska utvägar;
    #1. "Den inspirerande kompisen".
    Jag tränar själv mycket och har lagt väldigt mycket tid att läsa på kring kost och hälsa.
    Jag har lyckats locka både arbetskollegor och kompisar att hänga med och träna istället för "en öl på stan" och lyckas hålla göra något bra för kroppen men också gjort det socialt.
    Såhär på sommartid finns det fantasiskt mycket att göra utomhus; utegym, cykla, jogga, yoga, crossfit, simma, långa promenader, vandra...vad du än kan komma på.
    När jag började att experimentera att fasta så kom det naturligt upp i samtalsämnen "vad har du gjort idag?" "jo, kan du gissa, jag har testat att fasta" och sen beskriver du anledningen
    till varför du valde att testa och vilka fördelar som finns. Du sprider då informationen för hur man kan gå tillväga. Vet man inte att redskapet finns så använder man det inte heller.
    En hälsosam viktminskning börjar med maten. Jag rekommenderar starkt att fasta. Inte endast för viktminskning om man vill det utan många andra hälsoeffekter. Se länkar;

#2. "Det allvarliga samtalet"
    Det andra är att förbereda och sätta henne ner för ett samtal. När man skall göra ett allvarligt samtal, varna personen om det. Överraska henne inte från bli himmel och börja prata om hennes vikt. Det kan slå snett.
    Ingressen till ämnet måste komma från att du bryr dig om henne, att du vill hennes bästa och att du vill vara där för henne men också praktiskt hjälpa henne. Samtalet i helhet kan mer eller mindre handla om just det och hur hon känner.
    Detta kan verkligen vara en obekväm sanning och du kan säkert få ett par spydiga ord mot dig men om hon är stark nog kommer er relation att bli djupare för du finns där när du behövs. Det handlar mer om förståelse och att vilja hjälpa.
    Tänk på att hetsätande/överkonsumtion kan vara en konsekvens av att hon mår dåligt av andra anledningar. Vägen ut kan vara att hon behöver brottas med något helt annat i grunden dvs. någon form av självutforskning till varför.
    Det finns mycket stigma kring att "gå i terapi" men sanningen är att alla kan ta nytta av det. Att gå i terapi behöver inte innebära att man har självmordstankar utan mer ett sökande inåt där man utforskar varför man kanske är svartsjuk,
    har svårt med beröring eller svårt att lita på andra. Terapi handlar mer om att komma att förstå sig själv och hur många av våra beslut faktiskt är omedvetna.
    Sorry för denna vägg av text men tycker du skall skita alla andra som skriver skit om dig och istället fokusera vad du kan göra för att vara en äkta vän.
    Ett flertal personer i tråden har påpekat att betoningen på skam är problematisk.

Har du missat det helt?

Bra råd f. ö.
  • Anonym (90765)
    ESPx skrev 2021-07-27 17:40:26 följande:
    -Hon äter både pizza och godis offentligt och verkar inte ha en tanke på folk tittar på henne och äcklas-. är klumpigt skriven men andemeningen vill jag tycka är att hon inte är medveten.

Tycker man skall skippa någon form av skuldbeläggning såklart men heller inte sky sig från att ta upp samtalet på ett vuxet och konstruktivt sätt.
    Håller med om att det absolut kan vara ett värt att försöka ta upp ämnet..
    Ts betonar skam och andras åsikter lite för mycket, vilket kan innebära en viss risk att samtalet inte blir konstruktivt alls.
    Oavsett, jag tror att vi ganska överens egentligen.
  • Anonym (90765)
    Anonym (vän) skrev 2021-07-27 17:49:42 följande:
    Fast varför skulle det vara skamfullt att försöka hjälpa en vän med ett missbruk/beroende? En riktig vän försöker hjälpa än och inse att man har problem. Det behöver inte betyda att man skuldbeläger eller skämmer ut sin vän. Utan att man finns där och vill stötta och hjälpa till. Det är en riktig vän...

En dålig vän som de flesta här inne verkar vara är bara ytliga och finns där när allt är roligt och frid och fröjd. Sedan gömmer huvudet under kudden så fort det blir lite jobbigt. 
    Sådana här inlägg gör mig förundrad. Tror du verkligen att de som invänder mot ts kommentarer om skam gör det för att man tror att lyfta dylika problem MÅSTE betyda att man skuldbelägger?

Farhågorna gäller specifikt att ts kan ha en risk att skuldbelägga, ingenting annat.
    Såg även att du fått ett annat och utvecklat dina tankegångar. Gott så.
  • Anonym (90765)
    Anonym (90765) skrev 2021-07-27 18:57:00 följande:
    Sådana här inlägg gör mig förundrad. Tror du verkligen att de som invänder mot ts kommentarer om skam gör det för att man tror att lyfta dylika problem MÅSTE betyda att man skuldbelägger?

Farhågorna gäller specifikt att ts kan ha en risk att skuldbelägga, ingenting annat.
    Såg även att du fått ett annat och utvecklat dina tankegångar. Gott så.
    *svar
  • Anonym (90765)
    ESPx skrev 2021-07-27 18:35:43 följande:
    -Hon äter både pizza och godis offentligt och verkar inte ha en tanke på folk tittar på henne och äcklas-
    Detta är den enda mening som är klumpigt skriven som skulle kunna antyda på att TS tycker att hennes kompis borde känna skam. Här antyder TS att ANDRA verkar tycka detta, resterande kommentarer i denna tråd har lagt ord i munnen på TS och antyder att HON tycker detta.

Jag anser andemeningen med meningen är ett exempel på att hennes kompis inte förstår att hon är överviktig.

Nu handlade hela TSs inlägg om hur hon skulle hjälpa sin kompis till ett bättre och mer hälsosamt liv men vet inte hur hon skall gå tillväga men alla i tråden hänger upp sig på en klumpigt skriven mening och försöker hänga ut henne istället.
    Som jag ser det, så är betoningen på skam ett genomgående tema i ts' inlägg, vilket jag tycker är problematiskt och kan vara kontraproduktivt för ett konstruktivt samtal.. Du har redan fått fler exempel i inlägg #75, så tänker inte upprepa.

Sedan är det ju så att om vänner verkligen lider av en självskadeproblematik, så kan hon ju både vara medveten och skämmas. Helt enkelt utsätta sig för att äta onyttigheter offentligt just som en del av den bilden.
    Där är ju dina råd om terapi alldeles utmärkta.
Svar på tråden Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig