Inlägg från: Anonym (bmi 50 till 23) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bmi 50 till 23)

Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig

Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-26 19:29:55 följande:
    Men jag bryr mig ju om henne och vill bara inte hon ska förstöra sin kropp eller bli sjuk
    Hade du velat det på riktigt så hade du överhuvudtaget inte dragit upp att äta pizza utomhus och att hon borde skämmas för det. Du är som så många andra inte ett dugg intresserad av hennes hälsa, varken fysisk eller psykisk, du vill bara inte behöva skämmas för din vän som har mage att äta pizza fast hon är överviktig. Och ute bland folk till råga på allt.

Skäms själv. Be sen om ursäkt föra tt du ens haft den tanken, även om du aldrig nämt det för henne. Fråga sedan hur hon mår, på riktigt, innuti. Utan att tjata. Bara en enda gång. Säg att du finns om hon behöver något alls, och mena det, eller håll klaffen. Sen släpper du resten. Om du verkligen är en vän och om hon verkligen vill ha ditt stöd så kommer hon till dig. Utöver det ska du inte lägga dig i. Självklart vet hon att hon är överviktigt, om hon faktiskt är det, och det inte bara är du som har konstiga idéeer om vikt.
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-26 23:06:16 följande:
    Jag bryr mig inte om vad omgivningen tycker om henne, jag vill bara att hon ska förstå att hon är överviktig vilket hon inte verkar göra för isåfall skulle hon skämmas över att äta skräpmat bland folk
    Om det var sant så skulle du inte dra upp det hela tiden. Om hennes häsla var vad du faktiskt oroade dig för så skulle du fokusera på hennes hälsa, inte att du finner helle äcklig och osmaklig och överösa henne med skuld och skam. 
    Anonym (Nöjd och tjock) skrev 2021-07-27 14:44:49 följande:
    Men fy vilka hemska människor du och hon omger sig med! Finns nog inget som skulle förbättra hennes hälsa mer än att byta umgänge... 
    Jag håller med. Hon kan få bli kompis med mig och min parter istället, vi dömer inte och om hon någonsin vill gå ner i vikt och ha stöd så ger vi det gärna. Min man är fysioterapeut i vården och jobbar inrktat på människor med övervikt, även grav sådan, som jag har haft. Han blev fysioterapeut långt efter vi träffats dock, jag har inte varit has patient. Och vill hon inte så är det ok också, hon får vara som hon vill.
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-27 20:29:13 följande:
    Trådstarten handlar väl snarare om hur ts ska få sin vän att förstå att hon är överviktig och vilka risker det innebär att vara överviktig, Inte hur ts ska hjälpa henne till ett hälsosammare liv.[/quote]

Det första steget till att förändra en dålig vana säjs ju vara att förstå att man har ett problem och erkänna det för sig själv. Har man inte gjort det är det omöjligt att förbättra sin situation. Det är detta jag vill hjälpa henne med till att börja med. Sedan vill jag hjälpa henne på vägen mot ett hälsosamt liv.
    Ingen tror dig. Du har varit så fokuserad genom hela tråden på hur äcklig och skamlös din sk vän är att ingen kan tro att du vill något annat än hänga ut och skambelägga henne.

Hade du faktiskt velat henne väl så hade du  antingen haft rätt fokus från början, eller gjort en pudel redan första gången någon påpekar hur vansinnigt snett du är ute och rättat till din attityd, men det gjorde du inte. Du gör det fortfarande inte.

Hon VET att hon är överviktig. Jag lovar. Om hon vill ha din hjälp och ditt stöd i att gå ner i vikt så kommer hon till dig helt frivilligt, men jag anar att hon har en orsak till att låta bli.
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-27 20:49:41 följande:

Jag vill som sagt inte skambelägga utan bara hjälpa. Det är däremot flera som faktiskt drar elaka skämt bakom hennes rygg (aldrig när hon hör) och jag försöker att säja ifrån till dem. Det handlar om killar i åldern 20-25 år och de brukar ex skämta om att man borde gå med en ringklocka bakom henne och ropa "shame shame" som i game of trones scenen. Detta är inga vänner men de är våra grannar (vi bor i en student korridor) så de är svåra att undvika.

Men du gör ju inget annat i hela tråden utom skambelägger henne. 

Hör du inte hur du själv låter?
    Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-29 19:50:13 följande:

Jag har nu pratat med min vän idag men det gick tyvärr inte så jättebra.

Jag hade förberett mig väl genom leta upp en massa information och aktuell forskning kring övervikt och fetma, samt vad man kan göra åt det, skrivit ut det och satt ihop i en prydlig pärm. Vi hade druckit några glas vin under eftermiddagen och haft det allmänt trevligt. Därför tänkte jag att det var ett riktigt bra tillfälle att ta upp saken nu, så jag tog tjuren vid hornen, och tog tag i henne och bad henne följa med mig. Jag ställde mig sedan tillsammans med henne framför en spegel och sa: "titta på dig själv noggrant, är det verkligen så här du vill se ut"? Därefter tog jag tag i hennes arm, höll den framför mitt lår och fortsatte: "ser du, din överarm är till och med större än mitt lår, hur känns det? " Hon stod bara tyst utan att invända så jag fortsatte med att berätta lite kort om risker med fetma och avslutade med att ge henne pärmen och lova att finnas där för att stödja henne på vägen mot en normal kropp.

Hon gick bara ifrån mig utan att säja ett ord och stängde in sig i sin lägenhet. Jag har försökt ringa henne och knackat på hennes dörr, men hon svarar inte. Hon har även tagit bort mig på Facebook, så jag försökte ringa hennes pojkvän men han bara skrek åt mig att jag var dum i huvudet och skulle hålla mig borta från henne. Nu vet jag inte vad jag ska göra, det var ju inte så här jag ville att det skulle bli!

Jävla stolpskott. Grattis, nu har diu en vän mindre. Ditt ego var viktigare än henes hälsa för dig.
Svar på tråden Hur ska jag få min vän att förstå att hon är överviktig