Anonym (Orolig vän) skrev 2021-07-27 20:29:13 följande:
Trådstarten handlar väl snarare om hur ts ska få sin vän att förstå att hon är överviktig och vilka risker det innebär att vara överviktig, Inte hur ts ska hjälpa henne till ett hälsosammare liv.[/quote]
Det första steget till att förändra en dålig vana säjs ju vara att förstå att man har ett problem och erkänna det för sig själv. Har man inte gjort det är det omöjligt att förbättra sin situation. Det är detta jag vill hjälpa henne med till att börja med. Sedan vill jag hjälpa henne på vägen mot ett hälsosamt liv.
Ingen tror dig. Du har varit så fokuserad genom hela tråden på hur äcklig och skamlös din sk vän är att ingen
kan tro att du vill något annat än hänga ut och skambelägga henne.
Hade du faktiskt velat henne väl så hade du antingen haft rätt fokus från början, eller gjort en pudel redan första gången någon påpekar hur vansinnigt snett du är ute och rättat till din attityd, men det gjorde du inte. Du gör det fortfarande inte.
Hon VET att hon är överviktig. Jag lovar. Om hon vill ha din hjälp och ditt stöd i att gå ner i vikt så kommer hon till dig helt frivilligt, men jag anar att hon har en orsak till att låta bli.