• Anonym (Nina)

    Ingen sexdrift alls.

    Jag är 45 år och tror att jag kanske börjat komma in i klimakteriet. Har senaste två åren märkt att jag inte har sexlust alls. Ingenting, Känne rmig aldrig kåt, vilket är så långt från hur jag brukar känns mig tidigare i livet.

    Jag har ingen partner nu, så ingen mer än jag påverkas direkt av det, men någon gång kanske jag vill träffa en partner, nu känns det som jag inte ens vill försöka, då jag inte känner något behov av en? Jag menar inte att jag enbart vill ha sex med en partner, men jag tror att attraktion och sexualitet till stor del sitter ihop liksom. Jag tycker knappt att någon är attraktiv heller. Jag tror det hänger ihop med driften, eller så blir jag bara aldrig förälskad numera.

  • Svar på tråden Ingen sexdrift alls.
  • Anonym (Nina)

    Ja, frågan också, misade att skriva den :)

    Kan man göra något åt detta, för det är väl hormonrelaterat?
    För lite testosteron? Eller östrogen? Jag har hört att nivåerna av östrogen ofta är för höga i förklimakteriet (har fortfarande ägglossning)

  • Anonym (Gullholm)

    Det kan nog vara så.

    Frågan är om du lider av det?

    Själv är jag gift med samma man som jag träffade vid tjugo och är ungefär lika gammal som du.

    Började äta östrogen mot vallningarna för det blev så jobbigt. Trodde att sexlusten skulle återkomma, men har insett att jag nog är mer ointresserad av att ligga med honom än jag trodde.

    Trist ändå. Men eftersom det nästan alltid varit jag som tagit initiativ och jag slutade med det i förhoppning om att han skulle engagera sig mer, vilket inte skedde, har jag nog låtit det dö ut.

    Lång historia kort: om du vill kan östrogen hjälpa. Särskilt om du är singel och vill ha sexlust. I mitt fall hjälper det inte eftersom min man inte engagerar sig. Min sexlust skulle vara större om han åkte hemifrån oftare med barnen så att jag fick ha det skönt själv.

  • Anonym (Ghj)

    Jag är i ungefär samma ålder och känner likadant. Jag har en partner som jag älskar, som ser bra ut och som ger mig egentid (vi har barn) regelbundet, men själva driften är borta.

    Jag sörjer det såklart, och närheten som nu känns forcerad. Jag försöker ha sex ibland för att väcka något inom mig, för att jag hoppas rivas med i stunden, men nej.

  • Anonym (Gullholm)
    Anonym (Ghj) skrev 2021-07-28 10:58:03 följande:

    Jag är i ungefär samma ålder och känner likadant. Jag har en partner som jag älskar, som ser bra ut och som ger mig egentid (vi har barn) regelbundet, men själva driften är borta.

    Jag sörjer det såklart, och närheten som nu känns forcerad. Jag försöker ha sex ibland för att väcka något inom mig, för att jag hoppas rivas med i stunden, men nej.


    Är rädd för att det ska vara likadant här.
Svar på tråden Ingen sexdrift alls.