• Anonym (Anhörig)

    Går det att förändra och förbättra en dålig självkänsla som medelålders?

    Går det att förändra och förbättra en dålig självkänsla som medelålders?

    En man med dålig självkänsla sedan barndomen, nu medelålders. Går det på att på riktigt, på djupet förändra det? Hur går det till, konkret?

    Han har gått i lite terapier, senast för kanske tio år sedan, men tyckte inte att det gav så mycket.

  • Svar på tråden Går det att förändra och förbättra en dålig självkänsla som medelålders?
  • Anonym (Elin)

    Självklart är man förändringsbar även i medelåldern.

    Sen beror det väl på vad du menar med på djupet, för personlighet totalt är nog snudd på omöjligt att ändra, men visst kan man bli tryggare i sig själv. För många människor är det just åldern och livets erfarenheter som bygger på självkänslan så att man "per automatik" blir tryggare med åren. Allt eftersom man gör olika aaker, ser att man lyckas med både det ena och det andra, klarar av att hantera motgångar osv så brukar man bli stärkt av det. Så för väldigt många med svagare självkänsla som unga är det nog så att den stärks med åren.

  • Anonym (Anhörig)

    Det där med åren har ju inte hjälpt här, inte alls faktiskt.

    Såfrågan är om terapi kan hjälpa och i så fall vad och hur?

  • Anonym (Elin)

    Det finns ju olika terapi att prova, de flesta med paykisk ohälsa brukar ju få prova sig fram tills de hittar något (och någon) som passar just dem.

    Det beror ju också på hur problemet yttrar sig och vilka konsekvesner den dåliga självkänslan ger i vardagen. Jag tror själv mycket på KBT. Personligen hade jag nog valt ut några saker som jag i dagsläget inte klarade på grund av självkänslan och gått i terpai med syfte att klara just dessa saker. Jag tänker att självkänslan höjs med positiva erfarenheter och med erfarenheter att klara utmaningar, så därför tror jag personligen mer på ett sånt praktiskt förhållningssätt än att försöka prata sig till en bättre självkänsla med en psykolog.

    Men det är ju utifrån den jag är. För en annan passar nåt annat sätt bättre.

Svar på tråden Går det att förändra och förbättra en dålig självkänsla som medelålders?