• Gizzmo73

    Håller sig istället för att kissa på pottan

    Hej

    Har en liten kille på 2,5 år. Vi hade hoppats på att få honom blöjfri (dagtid) nu under semestern. Men vi har stött på ett problem. Han sitter gärna på pottan och kan sitta ett bra tag men så fort han blir kissnödig så vägrar han pottan. Istället går han och håller sig så så länge han kan, ca 2-3 timmar. När han sen inte kan hålla sig längre och kissar på golvet så blir han jätteledsen. Eller så säger han till att han vill ha blöja och kissar direkt när han fått på sig den.

    Någon som har något tips på hur vi ska få honom att kissa i pottan?

    Kan tillägga att han inte pratar än och har även lite problem med förståelsen, så det krånglar till det lite.

  • Svar på tråden Håller sig istället för att kissa på pottan
  • Aamon

    Försöker också sluta med blöja för vår 2,5 åring, men det går trögt. Sonen är talar men säger inte när han är kissnödig. Vi kan sätta honom på pottan varpå "kisset är slut" eller "kan inte" sägs. Kissar sen ofta nästan direkt på golvet eller i blöjan beroende på situation.

    Han går undan när han ska bajsa och kan med blöja vara torr flera timmar om vi lyckas få honom att kissa regelbundet, varför jag tänkte att det skulle vara dags att försöka. Han verkar dock själv inte så motiverad.

    Funderar över att testa att köra med belöning på något vis, inte exakt kommit fram till hur än. Han älskar sina nya kalsonger vi köpt med fordon/Bamse/djur på och pratar ofta om dom vilket jag tänker är positivt.

  • Anonym (Mamma)

    Hej tror tyvärr inte han är redo enu.

    Han känner nog en trygghet.

    Låt han ha byxblöjor och låt han själv ta pottan toaletten när han vill.

    Tror ni inte är långt i från mål.

    Men stressa honom inte det kan sluta i en katastrof.

    Jag skulle tippa om tygblöjor eller att man lägger en liten handduk i blöjan så han känner när den blir blöt och obekväm det kan påskynda.

    Lycka till

  • Aliona

    Försöker ni med att regelbundet gå på pottan istället för att försöka få honom att gå när han känner att han är kissnödig? Typ när man vaknar, innan mat, efter mat, innan ni går ut, så fort ni kommer hem? Bara en liten stund, kommer det kiss så kommer det, annars gör det inget.

    Jag tror också att han inte är redo för just steget att känna sig kissnödig-gå på pottan, men han är där snart! Fram tills dess kan det vara bra att ni föräldrar tar kommandot och helt enkelt bestämmer att nu går vi på pottan. Ingen stress, ingen press, men vi sätter oss på pottan och går det så går det.

    Min 2,5-åring hade fö inga problem att sitta på pottan, men det gick mycket bättre för honom att kissa direkt på toaletten.

  • Anonym (Bsk)

    Hej

    Jag dels har en egen pojke samt jobbar med barn. Pojkar är generellt senare med att bli blöjfria än flickor och det är bra att ha i åtanke. Det är ingen idé att stressa barnen till att vara blöjfria om de inte visar tecken på att vilja själva och belöning utöver muntligt beröm är inget hållbart system. 

    Jag skulle föreslå om ni försöker använda sommaren och enkelheten av att vara ute till att när ni är ute hittar en "kissplats" tex en särskild sten och alltid frågar barnet vid den platsen om de kan vilja kissa eller pratar med dem i duschen om de kan träffa avloppshålet osv liknande och inte fokuserar för mkt på att det måste ske i pottan så de bara kan bli bekväma med att inte kissa i blöjan och sen fortsätta därifrån. För min son var det dessutom bättre att skippa pottan helt efter att ha fått prova på toaletten några gånger så prova det med, det finns ju tillägg för toan så barnen får en mindre ring eller så bara är ni där och stöttar. För de pojkar som har en pappa eller annan nära manlig förebild rekommenderar jag att de följer med när du/han går på toa så att han ser hur det "ska gå till".  Alla ungar tar sin egen väg men jag hoppas ngt tips hjälper. 

  • Gizzmo73

    Tack för svar. Belöningar eller ?kissplats? kommer inte fungera då han inte skulle förstå det.

    Just nu frågar vi regelbundet om han vill på pottan. Är han inte kissnödig springer han direkt dit och sätter sig. Han kan oxå gå dit helt själv och sätta sig och bläddra i böcker.

    Vi har även sits till toaletten men den vägrar han testa.

    Han har nu kommit på att det är rätt bekvämt utan blöja, så länge han inte är kiss/bajs -nödig så vill han inte ha blöja (han får springa naken hemma). När han sen visar att han är kissnödig så får man sätta på blöja och sen kissar han så fort den kommit på. Så han verkar ju ha kontroll över det, är ?bara? kvar att kissa på pottan istället.

  • cosinus

    När han är kissnödig och sitter på pottan prova spola hans fötter med varmvatten.

    Det är vansinnigt svårt att inte kissa om man är kissnödig och får varmvatten på fötterna :)

    Har kört det tricket med samtliga barn både att kissa på pottan men även bara för att få dem att kissa i duschen precis i början.

  • Anonym (J)
    Gizzmo73 skrev 2021-07-29 23:30:07 följande:

    Tack för svar. Belöningar eller ?kissplats? kommer inte fungera då han inte skulle förstå det.

    Just nu frågar vi regelbundet om han vill på pottan. Är han inte kissnödig springer han direkt dit och sätter sig. Han kan oxå gå dit helt själv och sätta sig och bläddra i böcker.

    Vi har även sits till toaletten men den vägrar han testa.

    Han har nu kommit på att det är rätt bekvämt utan blöja, så länge han inte är kiss/bajs -nödig så vill han inte ha blöja (han får springa naken hemma). När han sen visar att han är kissnödig så får man sätta på blöja och sen kissar han så fort den kommit på. Så han verkar ju ha kontroll över det, är ?bara? kvar att kissa på pottan istället.


    Men förstår han sambandet med potta och att han förväntas kissa där? Eftersom han verkar gilla att springa dit och sitta så kanske han inte förstått att det är kissa ni vill att han ska göra. Jobbar ni nåt med bildstöd för att öka hans möjligheter att förstå vad ni menar? Annars är det ett hett tips, i alla miljöer inte bara potträning. Eller teckenstöd. Alternativt båda ihop. (Jag har själv ett barn som var sen med tal och språkförståelse)
  • Gizzmo73
    Anonym (J) skrev 2021-07-30 00:06:01 följande:
    Men förstår han sambandet med potta och att han förväntas kissa där? Eftersom han verkar gilla att springa dit och sitta så kanske han inte förstått att det är kissa ni vill att han ska göra. Jobbar ni nåt med bildstöd för att öka hans möjligheter att förstå vad ni menar? Annars är det ett hett tips, i alla miljöer inte bara potträning. Eller teckenstöd. Alternativt båda ihop. (Jag har själv ett barn som var sen med tal och språkförståelse)

    Det är det vi funderar på om han verkligen förstår det. Han har lyckats kissa lite en gång och vi har kört med docka som fått ?kissa? i pottan, men det var ointressant.


    Bildstöd och tecken använder vi och han använder även en del tecken själv, han förstår kiss/bajs men det är inget han tecknar själv än. 

  • Anonym (J)
    Gizzmo73 skrev 2021-07-30 14:51:25 följande:

    Det är det vi funderar på om han verkligen förstår det. Han har lyckats kissa lite en gång och vi har kört med docka som fått ?kissa? i pottan, men det var ointressant.

    Bildstöd och tecken använder vi och han använder även en del tecken själv, han förstår kiss/bajs men det är inget han tecknar själv än. 


    Kan det fungera att sätta en kissa-bild på själva pottan? Om det funkar med ritade bilder alltså. Min son förstod bara foton vid den åldern och foto på att kissa i pottan är ju svårt att fixa. Använder han schema? I så fall kan ni kanske sätta upp en kombinerad bild med kissa+potta efter maten t.ex. Alltså Äta-kissa på pottan-leka eller liknande. Det är svårt när de inte förstår och man själv inte vet vad eller hur de förstår lättast.
Svar på tråden Håller sig istället för att kissa på pottan