• 145kvadratmeter

    Fattig

    Har 5000:- kvar att leva på fram till lön. Vi är 5 i familjen. Pengarna ska alltså bara räcka till mat. Är det möjligt?

  • Svar på tråden Fattig
  • sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-03 12:52:25 följande:
    Nu mår jag illa, tack för den. Nog för att du måste få äta vad du vill, men jag baxnar lite när jag läser dina "grisknorr är helt okej" och "lite blod är vanlig mat." Man lär sig mycket om folk här, men blod är inte människoföda. Generellt är det något som vampyrer livnär sig på i mytologisk litteratur.
    OK, säg det till norrlänningarna (även smålänningar) med sin blodpalt, gourmetkockar som gör soppa av oxsvans, till skåningarna med sin svartsoppa (som ingår i en riktig gåsamiddag).
    Så generellt är blod en ingrediens i många rätter, som även anses ha både kultur och klass.
    Fast du kanske missade detta när du läste Emil i Lönneberga (där man gjorde blodpalt)
    Att du inte gillar det, det är inga problem. Personligen så förekommer varken nötter eller baljväxter i min kost, men jag dissar inte dessa ingredienser för det.
  • KingsCrown

    Sextiotalist, vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens. Nu ska jag äta lunch - garanterat utan blodspillan!

  • nnnnnnnn

    Vi har ätit väldigt billigt i perioder av föräldraledighet och har några stående rätter:
    * När det är 20-25 kr/kg på hel, färsk, svensk kyckling så köper vi maxantalet och kör i stekpåse med lite smör och vitlök, låg temperatur och länge så blir det så mört att köttet faller av benen. Skyn blir sås med lite redning och mjölk/vispgrädde. Kokt potatis och grönsaker till.
    Det blir massor av finfint kött för några tior. Det som inte går åt fryses i portioner lagom för tex en paj, pizzafyllning, pastasås osv. Så har vi flera middagars protein redo i frysen.
    * När det är rotsaker för 5 kr/kg så laddar vi upp med de dyrare sorterna tex rödbetor brukar kosta mycket mer. Lägger in, ugnsrostar, kokar osv. Det håller länge och blir massor av mat för de kronorna.
    * Eget enklare bröd bakas, river morötter och äpplen i degen.
    * Är något väldigt billigt så köps det. Tex hel laxsida brukar vara billigt med jämna mellanrum och extra billigt efter jul och påsk. Tillagas och blir det över så fryses det på samma sätt som kycklingen.
    * Samma sak med ost, när det är billigt så köper vi och river en jättepåse som läggs i frysen. Då kan vi alltid ta fram och få riven ost till maten och oftast med ett kilopris på 30-50 kr/kg.
    * Linsgrytor och linssoppa varje vecka eller ärtsoppa (hemlagat såklart)
    * Drygar ut med rotsaker och linser/bönor. Även om morötterna skulle kosta 20 kr/kg så är det mindre än köttfärsen kostar... 
    * Har alltid kålsallad till maten + en massa annat såklart tex morötter, tomater om det är säsong osv. Vi köper tomaterna i en bod längs vägen, 2:a sortering billigt under sommaren.  Kål brukar vara billigt och vi gör "3-veckorssallad" zeinaskitchen.se/treveckorssallad/
    * Ägg är billigt i boden längs vägen. Och ger bra billig mat, en omelett gör man snabbt och enkelt. Pannkaka med. Kokt ägg har vi alltid i kylen till snabbt mellanmål eller smörgåspålägg.
    * Kött som kräver tid är oftast billigare tex skinkstek som kan bli god stek eller skäras till grytbitar eller skäras i tunna skivor och bankas till schnitzel.

  • sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-03 13:04:29 följande:

    Sextiotalist, vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens. Nu ska jag äta lunch - garanterat utan blodspillan!


    Jag har inga problem med att du inte gillar detta. Det var att du kallade det för dålig mat och skräpmat jag reagerade på. 
    Är väldigt säker på att våra stjärnkockar inte delar din uppfattning. 
    (förresten, inget fel på barkbröd heller, om man tar barken under rätt tid under säsongen)
  • BuoBä

    Är det bara denna månaden det är knapert så är steg nr 1 att kolla i skåpen vad ni redan har och laga mat utifrån det. Tex olika halvtomma förpackningar med ris, mjölslattar, den där pärlcouscousen man köpte till en speciell rätt, den ensamma kycklingfilén som hamnat längst in i frysen, den halva burken tacosås som faktiskt inte möglat än...

    Det blir kanske inte världens roligaste mat, men det blir mat.

  • KingsCrown
    sextiotalist skrev 2021-08-03 13:16:38 följande:
    Jag har inga problem med att du inte gillar detta. Det var att du kallade det för dålig mat och skräpmat jag reagerade på. 
    Är väldigt säker på att våra stjärnkockar inte delar din uppfattning. 
    (förresten, inget fel på barkbröd heller, om man tar barken under rätt tid under säsongen)
    Jag är ganska säker på att stjärnkockar inte serverar scans falukorv för 25 kr/kg eller hundmat på burk, så den restaurangen du är stammis på skulle jag nog undvika. Men som sagt - Du är vad du äter.
  • sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-03 13:37:51 följande:
    Jag är ganska säker på att stjärnkockar inte serverar scans falukorv för 25 kr/kg eller hundmat på burk, så den restaurangen du är stammis på skulle jag nog undvika. Men som sagt - Du är vad du äter.
    Det var det andra, blod, styckdelar som inte kan säljas helt etc.
  • sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-03 13:37:51 följande:
    Jag är ganska säker på att stjärnkockar inte serverar scans falukorv för 25 kr/kg eller hundmat på burk, så den restaurangen du är stammis på skulle jag nog undvika. Men som sagt - Du är vad du äter.
    Förresten, så är det flera stjärnkockar som har recept på falukorv. Bara att börja googla. Jag har förresten inte sett falukorv för 25 kronor kilot på flera år,  brukar ligga kring 40-50 kronor kilot, Scans är bland de dyrare (om det inte är en kampanjvara).
  • KingsCrown

    Tråden spårade ur och det känns lite som mitt fel, eftersom jag drog upp det med skräpmat. Jag ber om ursäkt för det och avslutar mitt bidrag till tråden med att lista vad jag rekommenderar TS att satsa på, istället för att dissa andra förslag.

    Here we go:

    Tänk på att få så mycket näring som möjligt för pengarna, istället för så mycket bukfylla och tomma kalorier som möjligt. Exempel på bra val:

    - Allt från grönsaksavdelningen förstås. Grönsaker är alltid billigare än kött och dessutom behöver vi boosta oss extra mycket nu för att stå emot virus och skit.
    - Yoghurt är billigt och bra.
    - Ägg är väldigt proteinrikt och man kan göra massor med det.
    - Baljväxter av alla de slag är billiga.
    - Kycklingbröstfile är proteinrikt och jag tycker alltid det är nån sort på extrapris.
    - Gör mycket grytor där köttet inte nödvändigtvis behöver spela huvudrollen så blir det mycket mat för pengarna. Chili con carne och liknande.
    - Köp fransyska i bit och mal till egen nötfärs. Blir både billigare och bättre än färdigmald, samt att du vet vilken del av kon du äter.
    - Baka eget bröd. Billigt och finns det nåt godare än hembakat? Tror inte det.

    Det var mina tips! Glad

  • Tow2Mater
    KingsCrown skrev 2021-08-03 14:00:47 följande:

    Tråden spårade ur och det känns lite som mitt fel, eftersom jag drog upp det med skräpmat. Jag ber om ursäkt för det och avslutar mitt bidrag till tråden med att lista vad jag rekommenderar TS att satsa på, istället för att dissa andra förslag.

    Here we go:

    Tänk på att få så mycket näring som möjligt för pengarna, istället för så mycket bukfylla och tomma kalorier som möjligt. Exempel på bra val:

    - Allt från grönsaksavdelningen förstås. Grönsaker är alltid billigare än kött och dessutom behöver vi boosta oss extra mycket nu för att stå emot virus och skit.
    - Yoghurt är billigt och bra.
    - Ägg är väldigt proteinrikt och man kan göra massor med det.
    - Baljväxter av alla de slag är billiga.
    - Kycklingbröstfile är proteinrikt och jag tycker alltid det är nån sort på extrapris.
    - Gör mycket grytor där köttet inte nödvändigtvis behöver spela huvudrollen så blir det mycket mat för pengarna. Chili con carne och liknande.
    - Köp fransyska i bit och mal till egen nötfärs. Blir både billigare och bättre än färdigmald, samt att du vet vilken del av kon du äter.
    - Baka eget bröd. Billigt och finns det nåt godare än hembakat? Tror inte det.

    Det var mina tips! Glad


    Vad kostar en duglig köttkvarn och hur lång tid tar det att tjäna igen de pengarna genom att mala själv?
  • KingsCrown
    Tow2Mater skrev 2021-08-03 16:57:02 följande:
    Vad kostar en duglig köttkvarn och hur lång tid tar det att tjäna igen de pengarna genom att mala själv?
    Ingen aning. Min köksassistent har ett tillbehör för att mala kött och det funkar fint. Brukar mala fransyska till nötfärs (blir endast 3% fetthalt) och kycklingfiléer till kycklingfärs.
  • Deeelicious
    KingsCrown skrev 2021-08-03 14:00:47 följande:

    Tråden spårade ur och det känns lite som mitt fel, eftersom jag drog upp det med skräpmat. Jag ber om ursäkt för det och avslutar mitt bidrag till tråden med att lista vad jag rekommenderar TS att satsa på, istället för att dissa andra förslag.

    Here we go:

    Tänk på att få så mycket näring som möjligt för pengarna, istället för så mycket bukfylla och tomma kalorier som möjligt. Exempel på bra val:

    - Allt från grönsaksavdelningen förstås. Grönsaker är alltid billigare än kött och dessutom behöver vi boosta oss extra mycket nu för att stå emot virus och skit.

    - Yoghurt är billigt och bra.

    - Ägg är väldigt proteinrikt och man kan göra massor med det.

    - Baljväxter av alla de slag är billiga.

    - Kycklingbröstfile är proteinrikt och jag tycker alltid det är nån sort på extrapris.

    - Gör mycket grytor där köttet inte nödvändigtvis behöver spela huvudrollen så blir det mycket mat för pengarna. Chili con carne och liknande.

    - Köp fransyska i bit och mal till egen nötfärs. Blir både billigare och bättre än färdigmald, samt att du vet vilken del av kon du äter.

    - Baka eget bröd. Billigt och finns det nåt godare än hembakat? Tror inte det.

    Det var mina tips! 


    Haha så du menar att kilopriset på fransyska är billigare än färdig nötfärs? Njaaaaa inte riktigt?
  • KingsCrown
    Deeelicious skrev 2021-08-04 20:37:54 följande:
    Haha så du menar att kilopriset på fransyska är billigare än färdig nötfärs? Njaaaaa inte riktigt?
    Jo, det vill jag nog påstå. Fransyska (oekologisk) brukar väl inte kosta mer än 70 kr/kg. Ekologisk är dyrare förstås. Icas Eco brukar ligga på runt 130 kr/kg.
  • JSz

    Intressant, vad är lite eller mycket pengar kvar?

    Vi är 4 i familjen, har ofta runt 4 tusen kvar efter alla räkningar storhandling, buss kort mm. Nej tycker inte det är mycket. Men vi klarar oss precis lagom till barnbidraget. En av oss går på a-kassa tyvärr pga av pandemin

  • sextiotalist
    KingsCrown skrev 2021-08-04 20:50:16 följande:

    Jo, det vill jag nog påstå. Fransyska (oekologisk) brukar väl inte kosta mer än 70 kr/kg. Ekologisk är dyrare förstås. Icas Eco brukar ligga på runt 130 kr/kg.


    Vet inte var du handlar. Men om det är 70 kronor kilot så är det kampanj och i 9 fall av 10 inte svenskt.

    Jag handlar ofta framdelskött och ofta är priset en bra bit över 100-lappen kilot.

    Om det är svenskt kött vill säga
  • KingsCr0wn
    sextiotalist skrev 2021-08-05 18:32:53 följande:
    Vet inte var du handlar. Men om det är 70 kronor kilot så är det kampanj och i 9 fall av 10 inte svenskt.

    Jag handlar ofta framdelskött och ofta är priset en bra bit över 100-lappen kilot.

    Om det är svenskt kött vill säga
    Ok, du kan ha rätt. Jag handlar på Ica Maxi men jag brukar själv köpa Eco-varianten. Jag vet dock att jag har sett den "vanliga" säljas för 69 någon gång. Men man kan ju mala vilket kött som helst. Fördelen med att mala själv tycker jag ändå är att man vet vad man äter och att slakteriet inte har slängt ner den där råttan som sprang över golvet i malningsrummet! Skrattande
Svar på tråden Fattig