Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

En asperger-tjejs bekännelser

Anonym (K) skrev 2021-07-31 10:15:34 följande:
    Eftersom hon inte förstår hur hon ska diska, städa och betala räkningar så måste hon ju ha en utvecklingsstörning?
    Nej, det måste hon inte alls. Du visar bara att du inte har någon aning. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 10:15:34 följande:
    Eftersom hon inte förstår hur hon ska diska, städa och betala räkningar så måste hon ju ha en utvecklingsstörning?
    Och framför allt - om du har LÄST vad hon har skrivit, så framgår det ju också att hon visst förstår hur man gör, men behöver lite stöd att komma igång/ få det gjort. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 11:24:08 följande:
    Autism innebär att man kan missförstå skämt, säja opassande saker i sociala sammanhang och vara fixerad vid intressen det har inget med städning att göra.
    Där har du fel. Inte alla med NPF har svårt att hålla ordning eller att städa sitt hem. Jag har en gång lett en diskussion med folk med NPF, där det just diskuterades hushållet. Det visade sig att hälften var petnoga, hade det väldigt organiserat och klarade det bra. Andra hälften hade problem. Och så var det med andra diskussionsämnen också. Ekonomi? Hälften klarar det, hälften har problem. 

Och det är så generellt - man har inte alla symptom, inte problem på alla områden, utan det slår lite slumpmässigt. Sedan finns det förstås också olika svårighetsgrader.
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 11:15:43 följande:
    Man kan ha autism utan att ha en utvecklingsstörning men man kan också både ha autism kombinerat med utvecklingsstörning.
    Men.... om man har Asperger så är man per definition minst normal-intelligent.. Så, nej. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 10:45:05 följande:
    Men isåfall hade det bara avarit att skärpa sig och göra det.
    Men lägg av, du kan väl inte vara seriös??? Det är ett funktionshinder och det finns en anledning till att folk på autism-spektrum har rätt till LSS. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 11:29:18 följande:
    Om man inte kan överblicka och förstå var man ska börja måste man ju ha svag begåvning? Annars är det ju bara att tänka logiskt.
    Det är inte så människors hjärnor fungerar, faktiskt. 

Min son har en IQ på 115 - 120, ändå kunde han (som barn) inte städa sitt rum om jag inte drog ner allt på golvet. Annars visste han inte vad som hör till, dvs. vad som ska plockas bort. Numera har han sina egna strategier och klarar att bo själv. Han har ingen Asperger-diagnos, men svår ADHD, men det är i princip samma sak. Symptomen överlappar. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 12:46:59 följande:
    Men då får man inte boendestöd?
    Man kan få hjälp även då. Av socialpsykiatrin. Precis, jag misstänker också att det ofta är depression som gör att folk inte får något gjort hemma, och folk på autism-spektrum har ofta depression. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 12:48:40 följande:
    Var alla normalbegåvade?
    Jag tror det. Av vissa vet jag att de även var överbegåvade. Såna med IQ på 140 eller ännu mer. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 12:52:23 följande:
    Om man är normalbegåvade klarar man av att hitta strategier med hjälp av tekniska hjälpmedel som telefonen och logiskt tänkande trots svårigheter
    Teoretiskt - absolut. Det är ju inte heller att de inte kan lösa en sån uppgift, utan snarare att de inte orkar ta hand om ALLT som dyker upp i vardagen. Många med Asperger har mycket mindre ork än genomsnittsmänniskan. De kan det mesta, men i begränsad mängd.
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2021-07-31 13:22:23 följande:
    Nej, det är långt ifrån "i princip samma sak". Är du säker på att man inte missat delar i diagnostiseringen av din son när du så ofta känner igen hans beteende i autismtrådar?
    Jag ville inte gå in i en massa detaljer. Det är klart att det inte är så enkelt.  Faktiskt så tror han själv att han skulle kunna få diagnos i autism-spektrum och senaste läkaren ansåg också det. Hans första läkare som har varit med i många år, sa en gång till mig att svår ADHD lätt kan förväxlas med autism-spektrum, av olika skäl. T.ex. det sociala kan bli mycket sämre av att man missar mycket som händer och är impulsiv. 
Svar på tråden En asperger-tjejs bekännelser