• pyssel

En asperger-tjejs bekännelser

AndreaBD skrev 2021-07-31 12:48:23 följande:

Det är inte så människors hjärnor fungerar, faktiskt. 

Min son har en IQ på 115 - 120, ändå kunde han (som barn) inte städa sitt rum om jag inte drog ner allt på golvet. Annars visste han inte vad som hör till, dvs. vad som ska plockas bort. Numera har han sina egna strategier och klarar att bo själv. Han har ingen Asperger-diagnos, men svår ADHD, men det är i princip samma sak. Symptomen överlappar. 

Nej, det är långt ifrån "i princip samma sak". Är du säker på att man inte missat delar i diagnostiseringen av din son när du så ofta känner igen hans beteende i autismtrådar?
  • pyssel
    Anonym (Fia) skrev 2021-07-31 14:12:31 följande:

Finns faktiskt en del som pekar mer mot att adhd och autism till viss del hör till samma spektrum och varför det är vanligt att ha drag av båda (även om inte tillräckligt för diagnos), eller snarare finns det en hel del överlappning av symptom som är gemensamt är vanliga under båda diagnoserna. Framtiden får utvisa om det slås samman mer under samma diagnos paraply. Något som skulle gangna de med svårare adhd problematik då de många gånger har svårt att få den hjälp de behöver då de inte hör till person krets 1-2 inom LSS (de hör till 3 men den låtsas oftast inte om när det gäller rätt till hjälp tyvärr)

Jag känner till allt det där men hoppas att ADHD med mkt svåra symptom, ofta i komorbiditet med annat som också hör till personkrets 3, stannar där. Men förstås att tillämpningen blir bättre. Det finns väldigt patologiserande hållningar med brukarintressen när det gäller ADHD. Jag anser inte att det är en positiv utveckling. Jag har inget emot "medikalisering" dock, när det är korrekt. Har sett och erfarit både oskicklighet i att ställa rätt diagnoser och vad vinster i välfärden också gör för uppgång i de tillstånd som diagnostiseras snabbast - ADHD-diagnoser framför AST.

Ber om ursäkt för sidospåret TS.
  • pyssel
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 12:19:17 följande:

Ja vet även att autism i den lägre kraden främst innebär dålig social kompetens.

Nej, då har du missförstått hur diagnosen ställs. "A. Varaktiga brister i förmågan till social kommunikation och social interaktion i ett flertal olika sammanhang,"

är alltså ett av de TVÅ (B) områden man uppvisar symptom inom, och det är oavsett grad, för att uppfylla kriterierna. Utöver ska C, D och E gälla också. (DSM-5)
  • pyssel
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 17:36:01 följande:

Hur gör du ens för att misslyckas med saker som man i princip skulle kunna dressera en apa till att göra?

Är det dina depressioner som gjort dig så empatilös eller är det medfött? Ett förskolebarn har ju mer taktkänsla och empati än du uppvisar här.
  • pyssel
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 21:19:37 följande:

Jag ångrar att jag skrev nu, jag känner nu att det blev dumt, det är bara det att jag tror att jag har diagnosen själv

Och försöker lära mig acceptera mig själv det blev fel kan man ta bort inlägg?

Jag tänkte att det kunde vara så och hoppas att du blir fri från tankarna att det skulle vara förnedrande att ta emot hjälp, om du nu behöver det. Det är en svår situation om man hamnar mellan stolarna med återkommande depressioner som kanske är psykiska pålagringar av grundproblematiken.
Svar på tråden En asperger-tjejs bekännelser