Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

En asperger-tjejs bekännelser

Anonym (K) skrev 2021-07-31 13:31:33 följande:
    Jag har haft depressioner ingen har någonsin ens föreslagit boendestöd
    Det krävs ju då att någon ringer till socialtjänsten/socialpsykiatrin och talar om för dem att den där killen klarar inte sig själv! Då kommer de att fråga hur illa det är, och om det låter tillräckligt illa, så kommer att ta kontakt. Jag har själv en gång ringt dem för en person som inte heller hade LSS, hon har borderline. Och då sökte de upp henne, la upp någon plan, och framför allt skaffade en lägenhet åt henne (det var nämligen största problemet). 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 14:56:05 följande:
    Om man är normalbegåvad kan man hitta strategier för att klara av hushållssysslor även om man har svårigheter med att komma ihåg och komma igång såvida man inte är i en svår depression och helt saknar energi och initiativförmåga, men då behöver man hjälp att komma ur den och sedan klara sig själv. Att vara osjälvständig och vara beroende av andra på samma vis som ett litet barn kan däremot orsaka depressioner.
    Du förstår verkligen inte! Många med Asperger saknar energi i allra högsta grad!  Många även initiativförmåga.
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 16:09:02 följande:
    Men om man arbetar inom psykiatrin och träffar en patient som man tror skulle vara i behov av boendestöd skulle man väll berätta för patienten att det finns, hur det kan hjälpa och hur man får det och föreslå att patienten tar kontakt med socialtjänsten.
    Socialtjänsten och socialpsykiatrin ingriper i nödfall. Det är inte något som man uppmanar folk att vända sig till. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 17:04:08 följande:
    Men då måste du ju vara helt dum i huvudet? Hur svårt kan det vara att lägga i tvätten i maskinen, sätta på den och sätta en timer på mobilen för när den ska vara klar? Hur gör man ens för att misslyckas med en sådan sak?
    Men allvarligt! Är du bara här i tråden för att sänka andra människor? Var glad att du är så himla duktig då! Men en sak kan jag tala om för dig: Om du någon gång skulle få en ordentlig burn-out så skulle du kanske inte heller klara av enkla sysslor som tvätten. Då skulle du då också bli "dum i huvudet"? Har du någon aning vad stress kan göra?

Dessutom verkar du vara ute efter att att få bli erbjuden boendestöd. För VAD DÅ? Du har ju inte såna problem, och du kan inte ens förstå hur det är att ha såna problem. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 17:47:32 följande:
    Om jag skulle få en burn out eller utmattningsdepression så skulle jag kanske inte klara av det just då, men jag skulle ha som mål att arbeta mig mot att klara av det steg för steg.
    Poängen är just att Asperger inte blir bättre. Och burn-out kan också ge bestående men. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 18:09:01 följande:
    Men man är inte obildbar bara för att man har aspergers, man kan lära sig saker och borde sträva efter det för att slippa förnedra sig själv så brutalt.
    Det verkar snarare som om du har problem att förstå saker. Du verkar inte kunna ta till dig t.ex. att vissa människor inte klarar vissa saker och inte heller kan lära sig. 

Om det finns något som man INTE kan lära sig så är det att bli stresstålig. Det går bara inte.
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 19:07:50 följande:
    Men man kan inte ha så gott självförtroende om man inte ens har som mål att försöka bli en självständig människa en gång, om man inte ens tror att man kan lära sig att hitta strategier för att klara av dagliga sysslor och en annan sysselsättning en vuxendagis
    Du är här för att mobba folk med funktionshinder? Det är det lägsta man kan göra.
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 20:12:53 följande:
    Man kan träna sin stresstålig het på samma vis som man tränar andra saker, man kanske inte blir världsbäst på det, men det går alltid att bli bättre
    Du har inte en aning, varför lär du dig inte lite mer? Istället tror du att du vet och snackar goja. Och sårar människor som har ett genuint funktionshinder och inte kan hjälpa det. Jag jobbar själv med såna ungdomar! Jag vet vad man kan träna upp och vad man inte kan. 

Och det är jäkligt riskabelt att försöka träna stresstålighet. Vi måste avväga hela tiden om vi vågar ställa högre krav på våra ungdomar och försöka förmå de att ta ett steg till. Om det nämligen inte funkar så bra, så kan det ha konsekvenser också. Risken är att de blir sämre, går in i en psykos eller andra symptom på psykisk sjukdom. Man experimenterar inte på det sättet, utan man får veta vad man sysslar med! 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 20:27:31 följande:
    Vad som helst är bättre än att vara ett osjälvständig vuxen människa som alla i ens omgivning ser på som en femåring
    Då har du aldrig sett människor som är akut psykiskt sjuka, som har psykoser, hallucinationer, vanföreställningar. Det är sånt som man KAN utlösa om man sätter för mycket press på folk med Asperger.

Inte alla får det, men en del. Vissa andra får "bara" en så stark trotsreaktion att de aldrig mer lyssnar på någon som säger att de ska lära sig något. Hoppas bara att du inte jobbar med människor. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 20:23:13 följande:
    Nej jag tror att jag har samma diagnos men jag vägrar att se mig själv som en som inte klarar av annat än att gå på vuxendagis och vara totalt osjälvständig. Jag hade det också stökigt på mitt rum och är slarvig men när jag blev tvungen att klara av att göra saker själv skärpte jag mig och gjorde det. Hade jag istället fått en diagnos hade jag tänkt att jag kan ingenting och säkert blivit behandlad av alla andra också som om jag inte kunde lära mig någonting och därav bli helt funktionshindrad och missa massa saker jag inte skulle behövt missa.
    Okej, du vet hur DU fungerar. Men du har inte den blekaste aning vilka svårigheter vissa har. Jag har jobbat med ungdomar - det spelade ingen roll där vad man gjorde. Eller snarare, man kunde förstås göra det värre, men man kunde absolut inte göra det bättre. Man kom aldrig över en viss nivå.

Var bara glad att du inte har dessa problem och låt folk vara. Du vet inte vad du pratar om. Det finns JÄTTEstora skillnader mellan olika individer med AS. 
  • AndreaBD
    Miss Skywalker skrev 2021-07-31 20:40:06 följande:
    Varför svarar du på alla vidriga inlägg? Det är bara att anmäla..
    Det är det jag har tänkt hela tiden också. Så jag håller helt med dig. Men någonstans hoppas jag fortfarande att han fattar. Han kan ju fortsätta någon annanstans och sånt är sååå destruktivt, framför allt för ungdomar med NPF. Jag har behovet att försöka skydda dem. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 20:53:15 följande:
    Men hon skrev att hon hade den lättaste graden? Om man har grad 3 är det en annan sak men pm man bara har grad 1 så kan man lära sig mer. Jag tror som sagt att jag har samma diagnos så ingen kan ju kräva minsta lilla av mig heller. Bristande förståelse för andra människor hör också till doagnosen
    Det är det jag har tänkt hela tiden också. Så jag håller helt med dig. Men någonstans hoppas jag fortfarande att han fattar. Han kan ju fortsätta någon annanstans och sånt är sååå destruktivt, framför allt för ungdomar med NPF. Jag har behovet att försöka skydda dem. 
  • AndreaBD
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 20:53:15 följande:
    Men hon skrev att hon hade den lättaste graden? Om man har grad 3 är det en annan sak men pm man bara har grad 1 så kan man lära sig mer. Jag tror som sagt att jag har samma diagnos så ingen kan ju kräva minsta lilla av mig heller. Bristande förståelse för andra människor hör också till doagnosen
    Visserligen, men det är ju just då. Det är inte säkert att man kan förutsäga alla problem som personen kan visa sig ha senare. Dessutom kan man ju ha en kris och behöva ha hjälp under en tid. INGEN kan veta säkert om personen kanske utvecklas och klarar sig bättre, eller om det t.o.m. blir sämre. 

Du tror att du har samma diagnos - men du vet inte. Du kan inte diagnosticera dig själv, gå till en psyk-mottagning då och låt de utreda dig. Annars spekulerar du bara. Hur vet du att du inte har en narcisistisk personlighetsstörning? Eller en schizoid personlighetsstörning? Inget som talar mot det heller. 

Jag känner ganska många med Asperger. De flesta försöker i alla fall att inte såra andra. De går inte och säger: Ingen kan ställa krav på mig. 

Dessutom - jag skulle kalla det för hybris att komma och säga att du vet exakt hur det är för andra, bara för att du tror att du har något liknande. Och tror du på allvar att de som jobbar med såna barn och ungdomar inte försöker göra ALLT för att de ska bli så självständiga som möjligt? Tror du att vi hindrar de från att bli självständiga? De flesta går i helt vanliga skolor och förväntas ha en utbildning och kunna jobba som vuxna. Inte alla klarar det, men man försöker förstås att komma dit.

Så, du ignorerar allt som hänt under 20 år i den personens liv, då det har visat sig att det just nu inte funkar med utbildning och jobb, och bara påstår att alla har fel och att du vet bättre?
  • AndreaBD
    Anonym (B) skrev 2021-08-02 00:15:50 följande:
    Jag har jobbat inom socialpsykiatrin i över 20 år och känner inte alls igen det du skriver. Här är det väldigt vanligt att psykiatrin uppmanar personer att söka stöd, och hjälper till att ta kontakt med biståndshandläggare.

När man har blivit beviljad stöd, vilket de flesta som söker blir, så träffar personal från socialpsykiatrin ofta personen tillsammans med kontaktperson eller annan personal från psykiatrin. Detta för att få en så bra bild som möjligt hur behovet av stöd ser ut. Ibland vill personen hellre ha med en anhörig eller vän. Sedan har vi ett kontinuerligt samarbete med nätverksträffar där även andra som kan finnas runt klienten är med, socialsekreterare, andra vårdgivare, god man, förvaltare etc.

Så har vi jobbat i vår kommun i många år. Har även genom åren haft studiebesök från andra kommuner, och de flesta jobbar på liknande sätt.
    Kanske vet du bättre än jag. Jag har ju ingen större erfarenhet med det. 
Svar på tråden En asperger-tjejs bekännelser