• Mon 2 Aug 2021 15:52
    3076 visningar
    87 svar
    87
    3076

    Dejt lever i smuts

    Känslorna går höga och många säger: "Jag är inte pedant, men."


    Man kan väl säga att det finns en skala på hur mycket stök och smuts man tolererar och att många placerar in ordet "pedant" mycket olika i den skalan.

    Jag förstår inte folk som lägger sig i andras hushåll. Om de vill städa sällan eller ofta är väl helt upp till dem, tänker jag. Så länge de själva trivs, så är det ju toppen.

    Det är ju först när de får besök, eller flyttar in hos någon som problemen börjar. Jag kan dock mena att det inte är "bättre" att vara mer noga med städningen än att vara slarvig. Det är bara olika uppfattningar av var gränsen går när man anser att det börjar bli dags att städa.

    Det klart att man behöver lösa problemen när två individer bor tillsammans och har olika uppfattning om hur städat det behöver vara. Men det som irriterar mig i dessa diskussioner är att många som är mer noga med städning hävdar att deras uppfattning står över dem som inte tycker det är lika viktigt. Det är ju jätteknasigt. Ungefär som att säga att den som vill ha barn är en bättre person och har rätten på sin sida än den som inte vill ha det.

    Att kalla någon för gris för att denne har stökigt är precis en sådan oförståelse om att människor har olika preferenser i städfrågan som jag pratar om. Varför ska man inte få ha stökigt om man vill det om man bor själv? 

    Bara för att man själv varit i en relation där man inte haft en partner som man kunnat lösa städfrågan med, ska man inte kalla andra personer med andra preferenser än en själv för grisar.

  • Mon 2 Aug 2021 23:17
    #60
    Anonym (@) skrev 2021-08-02 16:57:50 följande:
    Det har att göra med en okänslighet för kulturella normer, vilket i sin tur kan tyda på att något inte är som det ska. Enligt vår kultur ska man ha en viss nivå av renlighet och ?städadhet? i sitt hem. Den som helt obrydd visar upp sitt stökiga och skitiga hem, kan man misstänka inte riktigt är som andra. Är det dessutom så smutsigt att det är en sanitär olägenhet, är det ännu allvarligare. Det är heller inte ovanligt att psykisk ohälsa, t.ex. depression, leder till att man inte städar sitt hem. Man skulle kunna säga att det bara handlar om olika preferenser, men den som aldrig städar får räkna med att bli betraktad som väldigt udda och kanske bli utan vänner och partner. Du kan strunta i andra kulturella normer som du också ogillar om du vill - de är bara normer och därmed inte tvingande på något sätt - men då får du också ta de sociala konsekvenserna av det.

    Det duger inte för mig att du säger att det är en norm.


    Det finns många normer som vi idag har skakat av oss från en tid när alla skulle lägga näsan i blöt vad andra gjorde. T.ex. att man inte kunde umgås med en kvinna utan ett "förkläde", att homosexuella var perverterade eller att en kvinna skulle stå vid spisen och mannen ligga på soffan.

    Vi tog bort de normerna för att de inte tjänade något vettigt syfte och ingen kunde ge några goda skäl till varför vi skulle ha kvar dem. Kanske städnormen är en knasig rest som det är dags att vi slopar.


    Om vi ska ha en norm som går ut på att man inte får ha det lite stökigt och måste städa varje dag så behöver det i så fall finnas godtagbara skäl bakom, enligt mig. Det räcker inte att du tycker att det borde vara så.

    Jag tycker det ligger i demokratins natur att människor ska få lägga upp sina liv på exakt det sätt de själva vill utan att ta hänsyn till andra människors åsikter under förutsättning att det inte inverkar menligt på någon annan än de själva.

    Jag tycker förstås att man ska samarbeta och lyssna in andra, känna empati för deras problem och visa hänsyn mot deras sätt att se världen. Men i ens eget hem så måste man ha rätten att bestämma hur där ska se ut, annars liknar det mer ett övervakningssamhälle. 

    Om man bjuder in andra till sitt hem, så visst kanske man ska ta en runda med dammsugaren och städa lite. Men om man bor ensam så tycker jag man ska få ha det hur stökigt man själv önskar.

  • Wed 4 Aug 2021 17:14
    #78
    Anonym (Omg) skrev 2021-08-02 23:25:19 följande:
    Men skärp dig, så äckligt som TS beskriver att hennes dejt har är inte acceptabelt. Ingen tycker att lite dammråttor är äckligt, men när det går till den nivån att det är sopberg över allt blir det konstigt att skriva att "man ska få ha det hur stökigt man själv önskar" och att liksom INGEN ska döma en för det?

    Nej, det kanske låter lustigt på ett forum som detta, men jag tycker inte att man ska döma någon som har ostädat hemma.

    Det vore skillnad om han hade ostädat hemma när han får besök, det är en annan femma, men nu har han ostädat i en lägenhet som, såvitt vi vet, han inte har bjudit in någon utan att städa innan.

    Hur äckligt har han? Enligt TS är det äckligt eftersom det finns lite fläckar på kaklet i köket och damm på tangentbordet, men det är väl inte hela världen. Min poäng är att det inte finns en standard att döma efter, utan alla har sin egen nivå om vad gränsen går, och det är lätt att slentrianmässigt döma andra utan att tänka efter innan varför man ska det!


    Tänk t.ex. om killen är en dedikerad kirurg som räddar liv, och engagerar sig så mycket i det att han inte ids städa hemma när han kommer hem. Det är viktigare att rädda liv än att städa och det finns även mycket annat som är viktigare. Eftersom ingen annan drabbas av hans städning än han själv, blir det mer "Låter ett träd när det faller i skogen och ingen är där" av det hela.

  • Wed 4 Aug 2021 17:18
    #79
    fornminne skrev 2021-08-03 16:45:20 följande:

    Javisst, om man lever ensam och sällan eller aldrig bjuder hem någon, spelar det mindre roll. Då har du ingen annan att ta hänsyn till. (Förutom hyresvärd eller fastighetsägare, för man kan faktiskt bli vräkt om det är så smutsigt att det blir en sanitär olägenhet). Men så fort andra ska vistas i ens hem, kan det bli problem om man inte håller åtminstone en viss nivå av renlighet. Än mer om man vill dejta eller ha ett förhållande. Vill man släppa in andra människor i sitt liv spelar städning roll. Om inte, skit samma. Men killen vill bjuda hem ts. Vill hon vara i hans skitiga hem? Vågar hon satsa på en kille som bryr sig så lite om städning och renlighet? Och som uppenbarligen inte ser det som ett problem, trots att han vill dejta och ha besök? Det handlar inte om att ha ett fläckfritt hem, inte heller om att en norm nödvändigtvis är bättre än en annan. Det handlar om att extrem smuts och stök fungerar avskräckande. Både för att det är äckligt för omgivningen att vistas i, och för att det kan tyda på psykisk ohälsa eller någon som helt enkelt inte har koll.
    Jag håller absolut med dig om att stök kan bli ett problem när man träffar andra personer som har en annan nivå av vad de upplever är städat och inte, men inte är ett problem när man är själv.

    Jag vill betona att vi inte vet om killen har tänkt att städa innan TS kommer på besök eller ej. Det kan vi bara spekulera i just nu.
  • Wed 4 Aug 2021 17:48
    #81
    Anonym (@) skrev 2021-08-03 01:04:26 följande:
    Du förstår ju inte alls vad jag menar. Min poäng är inte att städnormen är en bra norm som tjänar ett viktigt syfte och bör följas. Att jag "tycker att det borde vara så" har jag aldrig påstått. Jag pratar om okänsligheten eller obryddheten inför sociala normer på ett generellt plan. Ett samhälle kan inte existera utan normer. Därmed inte sagt att normerna måste se ut på ett visst sätt, men normer av något slag kommer alltid att finnas i ett samhälle. De flesta medborgarna i ett samhälle har inga problem med att följa normerna. När någon bryter mot normerna, kommer vi att reagera. Bryter någon ofta mot en norm eller mot många normer, så kommer vi att uppfatta personen som udda. Det gör nog du också, även om du kanske inte är medveten om det.

    Har man det väldigt stökigt och skitigt i sitt hem och är till synes helt ovetande eller obrydd om att andra uppfattar det negativt, så signalerar man att man av någon anledning är väldigt udda. Lägg därtill att många (de flesta?) tycker att smuts är äckligt, och de kommer då att uppleva personen i fråga som äcklig.

    Självklart har alla rätt att städa hur mycket eller hur lite de vill hemma hos sig själva. Men man har ingen rätt att kräva att andra ska tycka att man är normal om man har det grisigt hemma. I TS fall handlar det ju om en kille hon dejtar. Hon är ingen dålig människa för att hon upplever hans hem som äckligt och hon har all rätt att sluta dejta honom för det. Han valde att visa upp sitt hem för TS och hon har då rätt att reagera på det hon ser, i synnerhet om detta är en potentiell partner.

    Har du själv inga gränser alls för hur smutsigt du tycker det är normalt att ha i sitt hem? Vad tycker du när det är så smutsigt att det är en sanitär olägenhet? Eller när smutsigheten och stökigheten beror på psykisk ohälsa?

    Du skriver att man inte har rätt att kräva att andra ska tycka att man är normal om man har det stökigt hemma. Det gäller ju åt andra hållet också, d.v.s. man har inte rätt att kräva att andra ska tycka att man är normal om man har städat och fint hemma, heller. Andra får ju nämligen tycka precis vad de vill om en, och man har inte rätt att kräva att de ska ändra åsikt. Det som den ena familjen tycker är normalt, tycker den andra är onormalt och vice versa.


    Det jag reagerar på i din text är att du tar det för självklart att det bästa är att vara normal och att det är eftersträvansvärt. Det tycker inte jag. Varför skulle jag vilja vara någon normal medelmåtta, då siktar jag hellre mot att bli lycklig och må bra utifrån mina mått mätt, utan att bry mig om vad andra tycker och tänker om det i alltför stor grad.

    Väljer jag bort städning för något som är viktigare ger det mig en stor fördel genom att jag får mer tid än medelsvensson till att utföra det jag vill. Struntar jag i semester och ligga på stranden vinner jag stora fördelar även där. Man prioriterar i livet och det handlar mer om att leva sitt liv i samklang med sig själv och sina mål, än att snegla på vad andra tar sig för i sina liv.


    Jag anser att killen har lika stor rätt att välja bort TS som TS att välja bort honom. Ingen av dem är dåliga människor om de väljer bort en annan p.g.a. städmani eller stökmani.


    Det känns dock inte som att hon har gett killen en chans, utan bara gissar att han inte är villig att städa mer om de blev tillsammans. Om hon visste att han inte skulle bidra till städningen i ett gemensamt hem, då hade jag haft större förståelse, även om sådana konflikter ofta kan lösas i en relation där man kan kommunicera och visa varandra ömsesidig respekt.


    I mina ögon är städning mestadels något trist, som jag försöker minimera. Det kan vara kul att städa när det ger resultat, men då måste det bli ordentligt stökigt först för att det ska vara värt ansträngningen. Det finns en gräns för stökigheten hos mig, hos dig och hos de flesta, men skillnaden är förstås att gränsen varierar mellan oss.

  • Wed 4 Aug 2021 17:59
    #82
    Anonym (Ini) skrev 2021-08-03 00:16:20 följande:
    Finns klara samband mellan att ha det stökigt hemma och psykisk ohälsa. Det är oerhört viktigt att man håller uppe dessa rutiner.
    Det finns säkert en korrelation mellan att ha stökigt hemma och psykisk ohälsa. Men det låter på dig som att du hävdar att det finns en kausalitet (orsakssamband), d.v.s. att det ena leder till det andra.

    Det finns även en korrelation mellan att ha många tv-apparater och att leva länge, men det betyder inte att jag kommer att leva längre om jag köper en tv-apparat.

    Att psykiskt sjuka har stökigt är inte ett argument varför psykiskt friska människor inte ska kunna ha det. Det finns ju fördelar med att ha stökigt, t.ex. att det blir svårare att hitta saker, gammal mat börjar lukta, etc. Men så länge dessa konsekvenser endast drabbar en själv och man är villig att leva med det är det inte alls viktigt att hålla uppe just dessa rutiner. Att gå på en promenad varje dag är antagligen en bättre rutin för hälsan än att just städa.
  • Fri 6 Aug 2021 14:55
    #87
    Anonym (Omg) skrev 2021-08-05 17:02:47 följande:
    Det är en fin tanke att vi inte ska döma någon efter hur de har det hemma, men det gör man eftersom personen i fråga har något avvikande i sitt beteende då denne är okej med att leva i en soptipp. Så som TS beskrev det med sopor som rinner, intorkat smuts, golv full av skit osv låter som en hälsofara. Då får man faktiskt inse att man har ett problem. Eller menar du att såna som är hoarders också är helt friska och mår bra? De har det ju också skitigt hemma, men de ska vi inte heller döma då eller anta att de har ett problem? :)

    Det finns givetvis en nivå där bristen på städning är närmast sjuklig. Säg t.ex. att det är bajs utspritt i högar i hela lägenheten, ja, det låter ju inte så bra. 

    Men ponera att en psykiskt frisk person väljer att ha det stökigt till en viss nivå för att denne trivs med det, vem är då du att sätta dig över den här personens vilja? Så länge en person inte skadar sig själv eller andra, eller bryter några lagar eller moraliska överträdelser i övrigt så varför inte? Jag har inga moraliska synpunkter på om du sover i en säng, en hängmatta eller på golvet. Det påverkar inte mig, så varför skulle jag då bry mig om det? Samma sak vilka bestick du använder, eller vilka tidningar du läser. Det är inte upp till mig att avgöra hur du vill ha det i ditt hem.


Svar på tråden Dejt lever i smuts