CSN -A-kassa
Ja, självklart men du blir inte polisanmäld, åtalad för bedrägeri, får betala skadestånd mm
Verkar bara dumt när man ju vanligen inte får a-kassa vid studier (CSN eller ej spelar ingen roll).
Ja, självklart men du blir inte polisanmäld, åtalad för bedrägeri, får betala skadestånd mm
Som jag sagt flera gång så ska ta kontakta dem efter max en månad, det är inget som uppdragas. De vet redan. Man blir INTE utesluten för att man kontaktar A- kassan någon vecka senare ber om ursäkt och frågar hur man bär sig åt för att betala tillbaka. Det räknas INTE som bidragsbrott.
Fast det där stämmer troligen inte. Hade det handlat om ersättning från fk så visst.
Men nu handlar det om ersättning där du DAG för DAG rapporterar att du faktiskt är arbetssökande. Detta sker inte av misstag. Och jag skulle absolut tro att den som gör på detta sätt blir avstängd från a-kassa en period.
Ganska uppenbart att man blir avstängd om man i en hel månad uppger att man är arbetssökande fast man inte är det
Säg att TS får 10000 i a-kassa och får ut 8000.
När hen då blir återbetalningsskyldig är det 10000 hen får betala tillbaka, och jag skulle tro att det är onödigt mycket pengar för en student att ligga ute med.
Jag fick beviljat A-kassa för mina studier i 24 månader (sjuksköterska) . Då behöver man ju inte ta CSN för hela tiden av studierna, men de är ju upp till var och en.