• CypherX

    CSN -A-kassa

    Hallå!

    Jag har en fundering. Jag har i dagsläget a kassa och allt rullar på som det ska. Nu ska jag börja studera nästa vecka och jag väntar på besked från CSN om min ansökan. Har ansökt fullt lån för heltidsstudier. Tror absolut det inte är några problem att få det, ska studera på komvux.

    Det lite knepiga jag undrar över är hur det funkar med A kassan?

    Vad händer om jag ringer och säger ?Jag ska börja studera nästa vecka. Men jag har ännu inte fått CSN beviljat? Kan dom sluta då att betala ut pengar i och med att jag ansökt till CSN och då i samband med studier inte anser jag är arbetssökande längre?

    Vet någon hur det funkar?

    Mvh

    C

  • Svar på tråden CSN -A-kassa
  • Anonym (F)

    Du kan inte ha a-kassa när du studerar eftersom du då rimligen inte är aktivt arbetssökande. När du skall aktivitetsrapportera så är det ju studier de gjort den dagen.

    Du kan helt enkelt inte lägga in att du varit aktivt arbetssökande dessa dagar och kommer då heller inte få a-kassa

  • CypherX

    Fast du missförstår ju det jag skrev. Jag har inte en tanke på att ha a kassa samtidigt som jag studerar. Vilket jag skrev.

    Läs igen:

    ?Vad händer om jag ringer och säger ?Jag ska börja studera nästa vecka. Men jag har ännu inte fått CSN beviljat? Kan dom sluta då att betala ut pengar i och med att jag ansökt till CSN och då i samband med studier inte anser jag är arbetssökande längre? ?

    Det har alltså inget att göra med om att jag ska studera samtidigt som jag ska få a kassa. Jag vill bara ha a kassan tills jag får CSN.

  • Anonym (Pluggis)

    CSN kommer se att du har a-kassa och be dig skicka in en blankett från AF som intygar att du inte längre är arbetssökande, så att du inte får dubbel ersättning.

    För övrigt kan jag tipsa om att man kan just nu kan plugga på Komvux, YH-utbildningar och t.o.m högskolan med bibehållen a-kassa eller aktivitetsstöd i ett år - alltså slippa ta CSN-lån under det året och ändå ha samma inkomst som motsvarande a-kassan.

  • Anonym (Bea)

    Nu var det länge sedan jag var arbetslös, men fyller du inte i någonstans att du är arbetssökande och i vilken omfattning?

    På min tid fyllde man i dag för dag och det fanns en ruta att kryssa i om man inte längre hade behov av a-kassa. Man behövde inte säga något i förväg om att man skulle börja studera eller arbeta utan a-kassan utbetalades retroaktivt med utgångspunkt från de tidrapporter jag skickade in.

    Men detta kan så klart ha ändrats. Jag fyllde i detta på papperskort som skickades in med posten, så du fattar hur länge sedan det var!

  • CypherX

    Tack för era svar! Då blev det mer tydligt!

    Anonym bea: haha det stämmer bra men jag gör det digitalt via deras sida bara vilket är super smidigt :)

    Anonym pluggis: All right då förstår jag!

    Så de är inga problem att ha a kassa tills jag får CSN då?

  • Anonym (F)
    CypherX skrev 2021-08-01 17:52:26 följande:

    Fast du missförstår ju det jag skrev. Jag har inte en tanke på att ha a kassa samtidigt som jag studerar. Vilket jag skrev.

    Läs igen:

    ?Vad händer om jag ringer och säger ?Jag ska börja studera nästa vecka. Men jag har ännu inte fått CSN beviljat? Kan dom sluta då att betala ut pengar i och med att jag ansökt till CSN och då i samband med studier inte anser jag är arbetssökande längre? ?

    Det har alltså inget att göra med om att jag ska studera samtidigt som jag ska få a kassa. Jag vill bara ha a kassan tills jag får CSN.


    Jag tror att det är du som inte riktigt förstår hur JAG menar.

    Du kan inte få a-kassa from den dag du börjar studera. För jag antar att det också är det datumet du sökt csn?

    Isf kommer du ju få dubbel ersättning eftersom du ansökt om csn för datumet samtidigt som du vill ha a-kassa?

    A-kassan får du retroaktivt. Så det troliga är att du kommer få a-kassan och studiemedlet utbetalt ungefär samtidigt (om inte handläggningen för csn är väldigt långsam och kommer först en månad senare)
  • Anonym (F)
    CypherX skrev 2021-08-01 18:10:47 följande:

    Tack för era svar! Då blev det mer tydligt!

    Anonym bea: haha det stämmer bra men jag gör det digitalt via deras sida bara vilket är super smidigt :)

    Anonym pluggis: All right då förstår jag!

    Så de är inga problem att ha a kassa tills jag får CSN då?


    Det är inte säkert att du faktiskt har rätt till a-kassan när de förstår att du studerar. Fyller du i att du är arbetssökande trots att du inte är det (då du studerar) så är detta felaktiga uppgifter (har ej koll på vad det ger för konsekvenser).

    Så nej. den dag du börjar studera kan du inte få a-kassa för eftersom du då inte är aktivt arbetssökande
  • Anonym (Pluggis)

    Nu tror jag att (F) är ute och cyklar. Om du börjar plugga den 2 augusti, så ansöker du om CSN från det datumet, och A-kassa t.o.m. den 1:a. Att det ena systemet betalar ut ersättningen i efterskott och det andra i förskott har inte med saken att göra. Det handlar ju om vilka dagar som ersättningen avser. Du kommer få dubbelt en månad, men om du å andra sidan ska stämpla under sommarlovet så blir du utan inkomst en månad, eftersom A-kassan kommer i efterskott, så du gör nog klokt i att spara undan den månadens ersättning.

  • Anonym (F)


    Du kommer alltså bli återbetalningsskyldig. Värt att nämna här är att du kommer bli tvungen att även betala in den skatt som a-kassan dragit. Denna får du inte tillbaka förrän vid deklaration.

    Mao kommer du få ligga ute med mer pengar än vad a-kassan betalat ut
  • Anonym (F)
    Anonym (Pluggis) skrev 2021-08-01 18:24:40 följande:

    Nu tror jag att (F) är ute och cyklar. Om du börjar plugga den 2 augusti, så ansöker du om CSN från det datumet, och A-kassa t.o.m. den 1:a. Att det ena systemet betalar ut ersättningen i efterskott och det andra i förskott har inte med saken att göra. Det handlar ju om vilka dagar som ersättningen avser. Du kommer få dubbelt en månad, men om du å andra sidan ska stämpla under sommarlovet så blir du utan inkomst en månad, eftersom A-kassan kommer i efterskott, så du gör nog klokt i att spara undan den månadens ersättning.


    Gar
    Anonym (Pluggis) skrev 2021-08-01 18:24:40 följande:

    Nu tror jag att (F) är ute och cyklar. Om du börjar plugga den 2 augusti, så ansöker du om CSN från det datumet, och A-kassa t.o.m. den 1:a. Att det ena systemet betalar ut ersättningen i efterskott och det andra i förskott har inte med saken att göra. Det handlar ju om vilka dagar som ersättningen avser. Du kommer få dubbelt en månad, men om du å andra sidan ska stämpla under sommarlovet så blir du utan inkomst en månad, eftersom A-kassan kommer i efterskott, så du gör nog klokt i att spara undan den månadens ersättning.


    Har jag missförstått ts helt?

    Självklart händer inget om ts söker a-kassa till 1a augusti och sedan csn från 2a augusti.

    Jag tolkar det som att ts vill ha ut pengar till dess att csn faktiskt beviljas och avser lägga a-kassan på dagar hen studerar fram tills att csn beviljats?
Svar på tråden CSN -A-kassa