Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

CSN -A-kassa

Glinda från Oz skrev 2021-08-02 20:25:24 följande:

Ja, självklart men du blir inte polisanmäld, åtalad för bedrägeri, får betala skadestånd mm

Nej, men du blir återbetalningsskyldig på hela beloppet, villet är mer än du fått ut då du får det efter skatt men får betala före avdrag.

Verkar bara dumt när man ju vanligen inte får a-kassa vid studier (CSN eller ej spelar ingen roll).
  • Anonym (X)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-03 08:57:57 följande:

Som jag sagt flera gång så ska ta kontakta dem efter max en månad, det är inget som uppdragas. De vet redan. Man blir INTE utesluten för att man kontaktar A- kassan någon vecka senare ber om ursäkt och frågar hur man bär sig åt för att betala tillbaka. Det räknas INTE som bidragsbrott.

Vad baserar du dina tvärsäkra uttalanden på?

Har du fakta eller tycker du bara att det BORDE vara som du skriver?
  • Anonym (X)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-03 10:24:52 följande:
    Fakta och sunt förnuft.
    Anonym (F) skrev 2021-08-03 09:24:12 följande:

Fast det där stämmer troligen inte. Hade det handlat om ersättning från fk så visst.

Men nu handlar det om ersättning där du DAG för DAG rapporterar att du faktiskt är arbetssökande. Detta sker inte av misstag. Och jag skulle absolut tro att den som gör på detta sätt blir avstängd från a-kassa en period.

Ts kommer ju vara arbetssökande till den dag hon börjar plugga så hon kan lugnt fylla i tills dess utan att ljuga. När hon börjar plugga fyller hon i samtidigt som hon söker jobb. Hon ringer sedan till A- kassan, är orolig för att hon gjort ett misstag och förklarar.Det jag pratar om är inte grovt slarv så det du säger gäller inte. Troligtvis blir det inte så länge som en månad heller.
    Då kan du ju dela med dig av den faktan.
  • Anonym (X)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-03 10:24:52 följande:
    När hon börjar plugga fyller hon i samtidigt som hon söker jobb. Hon ringer sedan till A- kassan, är orolig för att hon gjort ett misstag och förklarar.
    Anonym (F) skrev 2021-08-03 09:26:57 följande:

Ganska uppenbart att man blir avstängd om man i en hel månad uppger att man är arbetssökande fast man inte är det

1) Man får inte a-kassa när man studerar om man inte fått det beviljat sen innan.
    2) Du säger ju emot dig själv. Att göra så och sedan påstå att man gjort ett misstag är ju att medvetet luras.

Varför råder du till detta?
    Inte nog med att TS kan bli avstängd, hen får också betala tillbaka mer än hen fått ut vilket ju verkar kontraproduktivt om hen har ont om pengar.
  • Anonym (X)

Säg att TS får 10000 i a-kassa och får ut 8000.
    När hen då blir återbetalningsskyldig är det 10000 hen får betala tillbaka, och jag skulle tro att det är onödigt mycket pengar för en student att ligga ute med.

• Anonym (X)
    Anonym (K) skrev 2021-08-03 10:53:50 följande:

Jag fick beviljat A-kassa för mina studier i 24 månader (sjuksköterska) . Då behöver man ju inte ta CSN för hela tiden av studierna, men de är ju upp till var och en.

Kan man verkligen få det för KomVux?
Svar på tråden CSN -A-kassa