• Anonym (K)

Sätta gränser för vuxet barn?

lövet2 skrev 2021-08-02 20:32:02 följande:

Jag skulle förklara att tills de löst sina problem, så skulle jag inte gå på någon familjesammankomst alls. Det gör mig ledsen att se något av mina barn eller barnbarn bli utfryst/uteslutet och därför är jag bara med på sammankomster hemma hos mig, där mina regler gäller.

Anonym (Anton) skrev 2021-08-02 19:01:44 följande:

På ett sätt ja. Jag skulle kunnat tänka mig det om det vore andra omständigheter. Om båda var bjudna (både A och B) fast valde att hålla sig på sin kant men ändå deltog. De behöver inte umgås men jag som inte har något otalt med nån kan prata med alla.

Men i det här fallet när ena parten helt utesluter den andra så vill inte jag bevärdiga detta med mitt deltagande. Så gör man inte!

Är enig med er. Jag var den uteslutna och min mamma kunde inte vara allas vår mamma utan var ett rö för vinden i mina systrars kompisskap och utfrysning. Min mamma har aldrig tagit mitt parti och bl.a stått bredvid medan min far misshandlade mig hela barndomen. Hon hade sitt livs chans att svara precis så som ni skriver och bli en riktig mor. Det gjorde hon inte. Jag är medelålders idag och hon dog för några år sedan, för tidigt, helgonförklarad av de falska syskonen. Vi försonades aldrig och mitt barn tog avstånd från henne efter ett tag av utfrysning. Min mamma var vek men en högst skyldig medlöpare i mobbning.
Svar på tråden Sätta gränser för vuxet barn?