• Thu 5 Aug 2021 07:31
    3266 visningar
    15 svar
    15
    3266

    Vitaminer

    Vilka vitaminer/tillskott osv är bra i tidig graviditet förutom folsyra?:) behöver lite tips på vad man borde köpa. Har köpt natalben så de kanske räcker?

  • Svar på tråden Vitaminer
  • Anonym (Lisen­)
    Thu 5 Aug 2021 08:10
    #1

    Jag har bara använt multivitamin för gravida och extra järn eftersom jag har järnbrist.

    Jag har börjat äta tillskott så fort jag börjat försöka bli gravid. Multivitaminerna innehåller ju även folsyra, så det behöver man inte ta extra med.

  • Anonym (Polly­)
    Thu 5 Aug 2021 08:15
    #2

    Folsyra skulle du ha ätit redan innan du blev gravid (men det gjorde du kanske också!). Annars järn.

    Äter man bra mat behövs inte tillskott.

  • Anonym (T)
    Thu 5 Aug 2021 09:30
    #3

    Förutom de som nämnts kan B6 ibland hjälpa mot illamående.

  • Anonym (Klart­)
    Thu 5 Aug 2021 09:35
    #4
    Anonym (Polly) skrev 2021-08-05 08:15:29 följande:

    Folsyra skulle du ha ätit redan innan du blev gravid (men det gjorde du kanske också!). Annars järn.

    Äter man bra mat behövs inte tillskott.


    Hur tänker du nu? Det är väl inte alla som vet om att de kommer bli gravida ^^ bara de som försöker bli gravida tar det. Vilken clown du är
  • Anonym (Lisen­)
    Thu 5 Aug 2021 09:44
    #5
    -1
    Anonym (Klart) skrev 2021-08-05 09:35:17 följande:

    Hur tänker du nu? Det är väl inte alla som vet om att de kommer bli gravida ^^ bara de som försöker bli gravida tar det. Vilken clown du är


    Fast det stämmer ju att man behöver äta det innan om det ska ge någon effekt. Såklart är det ingen jätterisk om man blir gravid utan att ha ätit folsyra, så länge man inte har stor brist.

    Det är onödigt att vara otrevlig för det.
  • Anonym (Polly­)
    Thu 5 Aug 2021 15:12
    #6
    +1
    Anonym (Klart) skrev 2021-08-05 09:35:17 följande:

    Hur tänker du nu? Det är väl inte alla som vet om att de kommer bli gravida ^^ bara de som försöker bli gravida tar det. Vilken clown du är


    Levt under en sten i några år kanske?

    Livsmedelsverket hälsar: Eftersom inte alla graviditeter är planerade rekommenderas alla som kan tänkas bli gravida inom några månader att ta folsyratillskott.
  • Thu 5 Aug 2021 17:39
    #7

    Tror ni att risken för missfall minskar lite pga folsyra ? Tänker på att de ska minska risken för ryggmärgsbråck som till viss del ska ligga bakom ?spontanarborter?

  • Anonym (Polly­)
    Thu 5 Aug 2021 17:46
    #8

    Så här står det på 1177.se:

    Hur kan jag minska risken för missfall?

    Oftast beror inte missfall på något som du själv kan påverka.Men det här kan minska riskerna för missfall:

    Undvik alkohol, rökning och andra droger.

    Var försiktig med vissa läkemedel. Läs bipacksedeln eller rådfråga läkare eller apotekspersonal.

    Gå ner i vikt om du har fetma. Fetma ökar risken för missfall.

    Ät extra folsyra. Folsyra är en sorts B-vitamin. Brist på folsyra kan orsaka missbildningar hos fostret. Det kan leda till ett tidigt missfall. Ibland får man inte i sig tillräckligt med folsyra genom maten. Därför rekommenderas extra folsyra till de som försöker bli gravida. Du kan fråga på ett apotek.

    Generellt får du bättre råd kring din graviditet om du läser på 1177.se än du får av folk här på Familjeliv.

    De har mycket info om att bli och vara gravid och att ha barn.

  • Anonym (H)
    Thu 5 Aug 2021 18:44
    #9

    Tar Aco gravidtabletter, de innehåller allt och större av DRI än övriga på Apoteket

  • nernu
    Fri 6 Aug 2021 18:55
    #10

    Vanliga gravidvitaminer och omega 3 om du inte äter någon fisk. Mår du illa kommer mvc rekommendera extra b-vitamin och om dina järndepåer är låga kommer du rekommenderas järntabletter. Inget hokuspokus utöver det.

  • Anonym (Polly­)
    Fri 6 Aug 2021 19:31
    #11
    nernu skrev 2021-08-06 18:55:45 följande:

    Vanliga gravidvitaminer och omega 3 om du inte äter någon fisk. Mår du illa kommer mvc rekommendera extra b-vitamin och om dina järndepåer är låga kommer du rekommenderas järntabletter. Inget hokuspokus utöver det.


    Är det här med b-vitamin något nytt? Jag fick barn för 7 år sedan och mådde illa genom hela graviditeten. Fick inte höra något om b-vitamin.

    (Generellt tyckte de att man skulle stå ut och att allt var normaaaaalt...)
  • nernu
    Fri 6 Aug 2021 23:04
    #12
    Anonym (Polly) skrev 2021-08-06 19:31:22 följande:

    Är det här med b-vitamin något nytt? Jag fick barn för 7 år sedan och mådde illa genom hela graviditeten. Fick inte höra något om b-vitamin.

    (Generellt tyckte de att man skulle stå ut och att allt var normaaaaalt...)


    Ja jag var gravid för tre år sedan och då nämndes det inte alls men nu blev jag rekommenderad det direkt.

    Ja det går väl an att stå ut ett par veckor. Men alla stackare med hyperemesis som får stå ut halva eller hela graviditeten. Usch. Skönt att det finns mer att ta till nu.
  • Anonym (Polly­)
    Sat 7 Aug 2021 08:45
    #13
    nernu skrev 2021-08-06 23:04:16 följande:

    Ja jag var gravid för tre år sedan och då nämndes det inte alls men nu blev jag rekommenderad det direkt.

    Ja det går väl an att stå ut ett par veckor. Men alla stackare med hyperemesis som får stå ut halva eller hela graviditeten. Usch. Skönt att det finns mer att ta till nu.


    Vad intressant. Kul också att det faktiskt händer saker vad gäller hälsa kopplat till graviditet och förlossning.
  • Sun 8 Aug 2021 15:08
    #14

    Folsyra är superviktig (redan 1-2 månader innan man blir gravid helst men annars så fort man börjar liksom :)). Sen beror det ju på om du behöver äta något. Min barnmorska sa att för mycket inte är bra heller och många börjar med massa vitaminer fast de ej behöver. Så fundera själv och prata med BM sen på första besöket. Jag har ätit folsyra, omega 3 (pga att jag ej äter fisk) och d-vitamin (då jag ej är ute i solen). Järn börjar man med när BM gjort en koll hur det ser ut och rekommenderar något :)

  • Sun 8 Aug 2021 15:11
    #15
    Anonym (Klart) skrev 2021-08-05 09:35:17 följande:

    Hur tänker du nu? Det är väl inte alla som vet om att de kommer bli gravida ^^ bara de som försöker bli gravida tar det. Vilken clown du är


    Livsmedelsverket rekommenderar dock alla kvinnor i fertil ålder att äta folsyra extra just pga att alla graviditeter inte är planerad :) så de rekommendationerna finns och många av oss har ätit även när vi inte alls planerat att bli gravida just för att man aldrig vet :)
Svar på tråden Vitaminer