• Anonym (Sommarlov!!)

Föräldraledig för skolbarn?

Nästa vecka är jag föräldraledig hela veckan, ej lägsta nivå.

Barnet börjar riktiga skolan på torsdagen, skoldagen är cirka 8:30-13. Gissar att jag ej kan vara 100% f-ledig för barnet då? Jag är 100% ledig från jobbet hela veckan, och avstår alltså 100% från jobbet.

Hur många procent kan jag vara f-ledig?

• Svar på tråden Föräldraledig för skolbarn?
  • Jemp
    Drottningen1970 skrev 2021-08-06 19:13:09 följande:

Du kan vara 100% FL om du är 100% ledig från jobbet, oavsett hur lång skoldagen är.

Nej, sgi-dagar kräver att man är med barnet.

Ts: kolla om du kan ta FL halvdagar tor-sön, så du inte förlorar SGI.
  • Jemp
    Jemp skrev 2021-08-06 19:21:31 följande:

Om det inte är inskolning det handlar om dvs.
  • Anonym (Sommarlov!!)
    Jemp skrev 2021-08-06 19:21:31 följande:

Jemp skrev 2021-08-06 19:22:57 följande:

Om det inte är inskolning det handlar om dvs.

Barnet går i lågstadiet. Hur förlorar jag SGI menar du, för att jag inte har sysselsättning 100% just de dagarna?
  • Anonym (.)
    Anonym (Sommarlov!!) skrev 2021-08-06 19:35:54 följande:

Barnet går i lågstadiet. Hur förlorar jag SGI menar du, för att jag inte har sysselsättning 100% just de dagarna?

Du behöver sysselsättning 5 dgr /vecka. Du kan ta ut halvdagar över helgen som redan nämnts.
  • Anonym (Sommarlov!!)
    Anonym (.) skrev 2021-08-06 19:53:03 följande:

Du behöver sysselsättning 5 dgr /vecka. Du kan ta ut halvdagar över helgen som redan nämnts.

Okej, så då fungerar det att jag har f-penning dagarna innan skolan början och resten av veckan 50% och då är SGI:n skyddad? :)
  • Anonym (D)

Du har inga lägstanivådagar kvar att ta ut alltså?

Du bör kunna lägga halv föräldrapenning torsdag och fredag (förutsatt att du avstår från arbete 4h för att vara med barnet) lägg sedan halv dag både lördag och söndag så håller du din sgi skyddad.

Du bör också vara mmedveten om inför framtiden att du bara har rätt att vara föräldraledig i samma omfattning som du tar föräldrapenning. Så oavsett sgi så måste du ta föräldrapenning för att faktiskt få vara ledig (om inte arbetsgivaren väljer att vara mer generösa än regelverket)

• Jemp
    Anonym (Sommarlov!!) skrev 2021-08-06 19:35:54 följande:

Ja, du måste ta ut 5 dagar/vecka för att inte nolla SGI.

(Däremot borde den återställas så snart du börjar jobba igen, om det är heltid och den baseras på nuvarande jobb).
  • Anonym (.)
    Anonym (Sommarlov!!) skrev 2021-08-06 20:05:55 följande:

Okej, så då fungerar det att jag har f-penning dagarna innan skolan början och resten av veckan 50% och då är SGI:n skyddad? :)

Ja precis.
  • Seven Costanza

Hur många timmar är din normala dagsarbetstid? Om den är åtta timmar kan du ju tyvärr inte ta halvdagar SGI torsdag och fredag om ditt barn är i skolan 4,5 timmar för då är barnet och du ifrån varandra mer än en halvdag per gång. Så om du inte ska jobba heltid direkt efter denna ledighet kanske du behöver arbeta några timmar när barnet är i skolan.

Svar på tråden Föräldraledig för skolbarn?