• Anonym (Ensamma mamman)

Patetisk

För några år sedan lämnade jag mina barns pappa. Under flera år hade han tryckt ner mig och talat om för mig hur värdelös jag är.

Jag började dejta och har haft två förhållanden sedan dess. Båda dessa förhållanden har slutat med att jag blir dumpad väldigt hastigt, utan att jag haft en aning om att förhållandet varit på väg i den riktningen.

Har dejtat en del men de gånger jag trott att det klickar så har det uppenbarligen inte gjort det för den andre.

Jag har många fina vänner, flera av dem är skilda eller separerade men ALLA har nya förhållanden.

Nu börjar jag känna mig som den där patetiska personen som åter igen ringer och frågar om nån vill hitta på nått.

Har som sagt fantastiska vänner, men åter igen, alla har seriösa förhållanden och antingen blir jag tredje hjulet eller så blir jag den där som vill hitta på nått nu igen? tror inte er tänker så, men min känsla börjar bli så efter att jag varit den personen så länge.

Känner mig så patetisk! När jag blev singel hade jag inget emot att vara med andra par, eller fråga vänner om de vill ses.

Skäms dessutom över att jag känner som jag hör, sitter här och tycker synd om mig själv liksom? vill ha någon att dela stort och smått med. Vill ha någon att älska och älskas av. Någon att spendera vardagen med. Någon att prata med när jag haft en jobbig dag på jobbet.

En dag när jag ringde en vän hörde jag hennes man i bakgrunden skoja till det och ropa ?hon får väl skaffa en kille snart?. Vet att det var på skämt men det bekräftade bara vad jag känner. Att jag stör dem i deras vardag.

Har slutat höra av mig nästan helt.

Börjar dessutom tvivla på mig själv? efter förhållandet med mina barns pappa fick jag bygga upp mig själv igen, inse att jag är attraktiv, att jag är värdefull, att jag är omtyckt, bra, en härlig person. Men nu börjar jag tvivla.

Nån som har liknande erfarenheter med sig i bagaget?

• Svar på tråden Patetisk
  • Anonym (Det finns nog anledningar)

Du skriver att ditt långa förhållande avslutats och sedan att du dumpats under de två kortare förhållandena du haft. Du kanske bör överväga att du själv är problemet, hur är din emotionella intelligens och hur är du som partner?

Försök att lära dig trivas med dig själv. Du kanske kan börja med någon hobby eller liknande? Hur lever du idag, varannan vecka? Har du ekonomi så du kan resa och göra roliga saker? Låter som att du är rätt ensam och att dina barn är de enda personerna som älskar dig genuint.

Ser även att du lagt tråden i Känsliga rummet - Ekonomi. Hur hör det ihop med din ensamhet? Har du dålig ekonomi?

• Anonym (I)
    Anonym (Det finns nog anledningar) skrev 2021-08-19 16:24:08 följande:

Du skriver att ditt långa förhållande avslutats och sedan att du dumpats under de två kortare förhållandena du haft. Du kanske bör överväga att du själv är problemet, hur är din emotionella intelligens och hur är du som partner?

Försök att lära dig trivas med dig själv. Du kanske kan börja med någon hobby eller liknande? Hur lever du idag, varannan vecka? Har du ekonomi så du kan resa och göra roliga saker? Låter som att du är rätt ensam och att dina barn är de enda personerna som älskar dig genuint.

Men vafan. Hur är DIN emotionella intelligens? Hon Skriver att hon blivit nedtryckt, och att det fått henne att tvivla på sig själv. Och här kommer du och tycker att hon ska fundera på om hon, hennes emotionella intelligens och hur hon är som partner är problemet ? När hon med stor sannolikhet funderat på det alldeles för mycket redan.

Seriöst.
    Anonym (I) skrev 2021-08-19 16:34:42 följande:

Men vafan. Hur är DIN emotionella intelligens? Hon Skriver att hon blivit nedtryckt, och att det fått henne att tvivla på sig själv. Och här kommer du och tycker att hon ska fundera på om hon, hennes emotionella intelligens och hur hon är som partner är problemet ? När hon med stor sannolikhet funderat på det alldeles för mycket redan.

Seriöst.

Om hon blivit dumpad flertal gånger, hur vet du att det inte är hon som tryckt ned sitt ex? Hur vet du att hennes tolkning av att bli kränkt kanske är detsamma som att han bett henne att ta ansvar för sin ekonomi, inte försvåra livet för deras gemensamma barn? Uppenbarligen verkar TS vara lättkränkt och ensam.
  • Anonym (I)

TS. Jag är säker på att du är en fin person. Skönt att du kom ifrån mannen som tryckte ner dig, det tyder på att du har styrka i dig. Människor som trycker ner andra är svaga och patetiska människor, INTE de som råkar bli utsatta.

Din väninnas man låter inte så finkänslig direkt. Det är inget fel med att inte ha ett förhållande. Faktiskt kan det vara riktigt sjukt skönt. Speciellt om man träffat på idioter.

Det är bra att du byggt upp dig igen efter dina barns pappa. Låt inte de här efterkommande dåliga erfarenheterna av relationer och dejting rasera det. En del har tur men generellt är det så att det ÄR svårt att hitta rätt.

Du kanske skulle behöva en singelväninna att umgås med för att slippa känslan av att vara tredje hjulet bland en massa par?

• Anonym (I)
    Anonym (Det finns nog anledningar) skrev 2021-08-19 16:40:47 följande:

Om hon blivit dumpad flertal gånger, hur vet du att det inte är hon som tryckt ned sitt ex? Hur vet du att hennes tolkning av att bli kränkt kanske är detsamma som att han bett henne att ta ansvar för sin ekonomi, inte försvåra livet för deras gemensamma barn? Uppenbarligen verkar TS vara lättkränkt och ensam.

Man får väl gå på det som skrivs och inte gå runt och anta rena rama motsatser? Om man går på det som faktiskt skrivs är det väl vansinnigt oempatiskt att börja prata om hur det står till med hennes empati och ifrågasätta hur hon är som partner och nu dessutom komma med rena rama fantastiserna om att sanningen kanske är motsatsen till det hon skrivit.
  • AndreaBD
    Anonym (Det finns nog anledningar) skrev 2021-08-19 16:40:47 följande:
    Dumheter! Om det är som hon berättar så har han kallat henne för värdelös och liknande. Och det ÄR att trycka ner någon, väldigt tydligt så. Spelar ingen roll vad den andre har gjort, man gör bara inte så.  Och det är inte lättkränkt att reagera på det. Det är väldigt vettigt.
  • AndreaBD

TS, jag tror inte att det är något fel på dig. Du är säkert en trevlig och fin människa. Ofta, när folk gör slut igen efter en kortare tid, så beror det på att de ändå inte har fått känslor för personen. Kanske trodde de ett tag att det utvecklas, och sedan gjorde det inte det. Många väntar inte tills det känns helt rätt, utan de vill inte missa chansen och ger sig in i en relation lite förhastat. Och märker sen att det ändå inte var stora kärleken.  Eller så är de inte redo för en ny relation än, men vill vara det.

Du bör undvika att se det som patetiskt, du vill inte verka desperat. Det bästa är att du kan ge intrycket att du inte har bråttom, att du är lycklig utan partner också. Ibland måste man inrikta sig på ett single-liv, annars utstrålar man det där att man är desperat efter partner. Sänk inte heller dina krav, om det är vettiga såna. Och sedan bör du bara bli ihop om du känner att killen verkligen gillar dig. 

• Anonym (M)
    Jag förstår hur du känner dig - jag är en "evig singel" och känner mig oftas dum och patetisk. Inte i sammanhanget med kompisar, utan generellt, för förhållande är något "man har", men jag har inte det, nästan aldrig.
    Jag tror problemet är självförtroendet ... och d
    å menar jag inte anledningen till att man är singel, utan varför man känner sig dålig. Att man känner sig mindre värdefullt om man är ensamstående, att man tycker man är inte värt tillräklig bara som sig själv, utan att man behöver bli kompletterad av en annan person.
    Kanske det är även anledning du blev dumpad snabbt? Är det s
    å att du egentligen inte ville ha DEM, utan ett förhållande, oavsett med vem, så länge du någorlunda tycker om mannen?
  • Anonym (tänk efter)
    Anonym (Det finns nog anledningar) skrev 2021-08-19 16:24:08 följande:

Ts kanske har dålig smak när det gäller män eller så har dom helt enkelt utgett sig för att vara något dom inte är, det är tyvärr inte ovanligt, men oavsett är hon inte ansvarig för deras beteende

Du verkar inte veta hur man ska agera med andra människor, speciellt människor som är ledsna. Jag skulle kunna säga att det beror på socialt handikapp eller en diagnos men då skulle jag göra samma misstag som dig, förstår du hur jag menar?
    Du behöver öva upp din empati och förståelse och ditt sätt att bemöta människor och föra fram dina åsikter på ett bra sätt istället för att felaktigt skuldbelägga människor som redan mår dåligt

Däremot har du rätt i att ts bör hitta hobbies etc och inte vara beroende av andra för att må bra.

Svar på tråden Patetisk