• Titomi

    Skadat knä

    Hej! Min son skadade sitt knä, det gick ur led och förmodligen så är korsbandet av för han känner en mjuk knöl på sidan av knät, när olyckan hände så snäppte det till i knät och han rasade ihop med benet under sig.
    Dom har bara skelettröntgat det och där var inget trasigt. Även tappat på blod efter en vecka, han är en väldigt aktiv kille både på jobb och fritid och nu verkar det som att dom menar att han ska gå på rehab bara..ingen magnetröntgen så att dom kan se skador på mjukdelar, ingen operation, det känns helt galet för han kan ju knappt gå, och minsta belastning utan knäskydd med stålskenor i sidorna så är det på väg att hoppa ur led igen . Vad ska han göra, nån som haft liknande och vill berätta hur ni gjort. Han är ung och älskar att spela padel ,åka bräda|skidor, spela golf mm och han har ett jobb där det krävs att han är fullt rörlig. 
    tacksam för svar!
    Mvh frustrerad mamma

  • Svar på tråden Skadat knä
  • Marieshundar

    Det är tyvärr sånt som kommer visa sig på sikt, detta är ju en skada för livet tyvärr, och han kan inte vara lika aktiv som tidigare

  • Nyxx

    Det är verkligen helt galet! Kräv att han får en magnetröntgen så han åtminstone får veta exakt vad han ska rehaba för. En korsbandsoperation är inte rolig, gjorde en själv för några år sedan, men mitt knä vek sig hela tiden så som du beskriver så trots att jag egentligen är ?för gammal? så blev operation självklar! Men det var privat vård det.. Efter första årets helvete är jag Såå glad att jag fick opereras. Han är såklart för ung för att ha det sådär!

  • cosinus

    Gräv upp en riktigt bra sjukgymnast, det är första steget.

    Sen kan man parallellt börja dra i att försöka få en tid hos ortoped men sjukgymnasterna brukar vara väldigt vassa på att avgöra vad som är trasigt med olika tester.

    Men även om det blir operation brukar de vilja att man kört rejält med rehab innan för att ha så goda förutsättningar som möjligt. Jag slet av mitt korsband när jag var 16 och opererades när jag var 18. Kan göra allt än så länge (drygt 40 år).

Svar på tråden Skadat knä