Inlägg från: Anonym (Samma fast tvärtom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma fast tvärtom)

Jag gjorde det!

Jag var den som fick höra det. Efter 25 år och 4 barn. Chocken var total. Efter 2 år och 8 månader tackade jag honom för att han befriade mig. Jag blev inte dumpad. Det var bra att han vågade ta steget och jag förstår att det inte var lätt. Men det var rätt. Nu är det 7 år sedan jag fock höra de orden. Har varit kär igen men är singel sedan 3 år.

Nu har ni mycket praktiskt att ta itu med. Det värsta är gjort. Hoppas ni orkar vara respektfulla mot varandra. Allt blir bra tillslut. Kram från mig. Kvinna 55

Anonym (Samma fast tvärtom) skrev 2021-08-07 12:33:06 följande:

Jag var den som fick höra det. Efter 25 år och 4 barn. Chocken var total. Efter 2 år och 8 månader tackade jag honom för att han befriade mig. Jag blev inte dumpad. Det var bra att han vågade ta steget och jag förstår att det inte var lätt. Men det var rätt. Nu är det 7 år sedan jag fock höra de orden. Har varit kär igen men är singel sedan 3 år.

Nu har ni mycket praktiskt att ta itu med. Det värsta är gjort. Hoppas ni orkar vara respektfulla mot varandra. Allt blir bra tillslut. Kram från mig. Kvinna 55

Iom skilsmässan befriade han även sig själv från det fängelse vårt äktenskap blivit. Vi levde för länge i något som var dött.
    Anonym (J) skrev 2021-08-07 15:48:23 följande:

Jo tyvärr. Jo men känns som att jag bara förlorar på att gå isär och vinner ingenting. Kommer sakna allt med just honom - han som person hans humor, vår kemi, allt vi gör tillsammans både hemma i vardagen och på semestern, vår familj, våra rutiner, våra planer, att bara få vara nära honom och prata osv. Vi har även mycket i vardagen och vi hjälps alltid åt. Kommer sakna det så mycket.

Men förstår vad du menar att man måste tänka långsiktigt... även det starkaste förhållandet eller äktenskapet knäcks av för många eller tillräckligt stora svek ..

Du kommer få det bättre på många sätt. På ett nytt vis!
    Anonym (Boyaa!) skrev 2021-08-07 18:58:05 följande:

Funderar på det varje dag, hela tiden. Trött på det. Inga känslor. Klarar inte röra henne och avskyr hennes röst och brist på "go". Men barn och hon är arbetslös. Man känner visst ansvar. Vill vara fri.

Det blir aldrig ett bra tillfälle. Det är ok att skilja sig även om den andre är arbetslös. Du är fri att lämna.
    Anonym (Äntligen) skrev 2021-08-07 19:59:04 följande:

Nej, du ska inte ta ansvar för att hon är arbetslös! Hur gamla är barnen? Kan mer förstå barnargumentet, men egentligen inte om du nästan känner avsky för henne. Gör er alla en tjänst och separera. Du kommer må så mycket bättre!

Håller absolut med!
    Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-08 18:34:02 följande:

Grattis!

Ännu en frigjord, självständig kvinna som splittrat en familj, vänt barn mot sina fäder & finner ingen skamm i kroppen. Klassiskt svenskt.

Barn med skilda föräldrar får en betydligt svårare chans i livet än de vars föräldrar arbetat genom sina problem & bibehållit kärnfamiljen.

Bravo!

Skriver du samma till en man som tagit initiativet? Att han vänder barnen mot mamman, splittrat en kärnfamilj?

Mina barn var 11, 17, 20 och 21. De största hade flyttat. De klarade det bra.

Han lämnade mig med stor kåk, två tonåringar och två hundar. Men det gillar du nog. En kvinna splittrar en kärnfamilj utan att kämpa medans det är självklart att en man får dumpa sin fru i alla lägen....visst tänker du så?
    Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-09 12:51:59 följande:

Resistansen för att vantrivas i en relation handlar i de flesta fallen om att båda parter inte är villiga att lägga ner den tid & engagemang som krävs. Du får tro vad du vill men statistiken är tydlig, barn med skilda föräldrar löper en betydligt större risk för att hamna i missbruk, dåliga relationer, kassa studieresultat, psykisk ohälsa mm. Av den enkla anledningen att de saknar de skyddsfaktorer som barn får av kärnfamiljen. Handlar inte om att bara kvinnor ska göra si eller så, man är två i en relation. Barnens bästa är att ha två närvarande föräldrar under samma tak. Allt annat är floskler.

Kärnfamilj har inget med lycka att göra. Den kan vara jättedålig och betyder inget annat än formen för relationen. Varför skulle barn må bra med två olyckliga vuxna som inte vill leva tillsammans? Där kärleken är över? Där pappa slår mamma? Där nån super? Där pappa blivit kär och har ny kvinna. Äktenskap är inte ett livstidsstraff.

Föräldrar kan och de flesta är närvarande för sina barn även efter. Ofta varannan vecka. Kanske mer tillgänglig för barnen efter en skilsmässa för föräldrarna har haft det jobbigt med varandra. Du är värd att bli kär igen. Även om du gift dig en gång och har barn.

Dina resonemang håller inte öht. De är inte ens värda att kallas floskler.

Varför svarar du inte på hur du ser på män som lämnar frun med barnen, splittrar familjen? Varför kan inte en man fortsätta leva olycklig med den fru han inte älskar längre?

Skulle min man tvingas fortsätta leva med mig som han inte älskade längre? Skulle jag tvingas leva med honom? Jag fick det bättre efteråt. Bra ekonomi och lugn och ro. Han fick det sämre men han slapp mig.
    Anonym (Emma) skrev 2021-08-13 15:15:46 följande:

Men sedan blir det lika dött efter några år med den nya partnern och så byts det partner igen och barnen blir dom som blir lidande.

Jag tycker att man skiljer sig och separerar alldeles för lätt och tyvärr är många egocentriska och tänker inte på barnen. Jag tror inte på att om föräldern är lycklig så blir barnen det, det är något som man inbillar sig för att man har dåligt samvete! Barn mår bäst av att leva ihop med bägge sina föräldrar för att få ett bra grund i livet, så är det bara. Jag är själv uppväxt med separerade föräldrar där det träffades nya partners som man som barn skulle förhålla sig till fastän man inte gillade dom. Jag hatade det, därför kommer jag se till att mina barn aldrig ska behöva vara med om det. Jag förstår inte varför man inte jobbar mer på relationen, gå i terapi, åk på en resa utan barn för att hitta varandra på nytt och inse att gräset inte är grönare på andra sidan. Efter ett tag blir sexet lika tråkigt och det blir en grå vardag med den nya partnern.

Nej nej...det "är inte så bara" att det är bäst med två föräldrar. Föräldrarna måste vilja leva med varandra först och främst. Barn blir inte lyckliga av att bo med föräldrar där kärleken är slut. Lära sig att vuxna har egna sovrum, ser inte glada ut, inget kramande osv....

Lära sig att lycka är inget man kan ha.

Alla skilsmässobarn har inte massa nya partners och bonussyskon som passerar revy.

Äktenskap är inte en livstidsdom. Du kan omöjligt fastslå att man skiljer sig för lätt.

Ingen är tvungen att leva i ett förhållande utan kärlek till partnern. Ingen! Även om man har gemensamma barn.
    Anonym (Q) skrev 2021-08-13 16:06:58 följande:

Anonym (Emma) och jag levde med två föräldrar som vägrade sära på sig trots de inte alls gillade varandra, tjafsade vareviga dag och allmänt ogillade hela situationen. Hur kändes det som barn tror du? Jag är som vuxen idag grymt besviken att de inte tänkte på hur vi barn upplevde deras konstanta tjafs och avsky till varandra.

Samma här. Med inslag av alkoholmissbruk och mamma som fick stryk. Pappas ständiga snedsteg.
Svar på tråden Jag gjorde det!