Anonym (Klassiska kvinnor som splittrar familjen!) skrev 2021-08-09 12:51:59 följande:
Resistansen för att vantrivas i en relation handlar i de flesta fallen om att båda parter inte är villiga att lägga ner den tid & engagemang som krävs. Du får tro vad du vill men statistiken är tydlig, barn med skilda föräldrar löper en betydligt större risk för att hamna i missbruk, dåliga relationer, kassa studieresultat, psykisk ohälsa mm. Av den enkla anledningen att de saknar de skyddsfaktorer som barn får av kärnfamiljen. Handlar inte om att bara kvinnor ska göra si eller så, man är två i en relation. Barnens bästa är att ha två närvarande föräldrar under samma tak. Allt annat är floskler.
Kärnfamilj har inget med lycka att göra. Den kan vara jättedålig och betyder inget annat än formen för relationen. Varför skulle barn må bra med två olyckliga vuxna som inte vill leva tillsammans? Där kärleken är över? Där pappa slår mamma? Där nån super? Där pappa blivit kär och har ny kvinna. Äktenskap är inte ett livstidsstraff.
Föräldrar kan och de flesta är närvarande för sina barn även efter. Ofta varannan vecka. Kanske mer tillgänglig för barnen efter en skilsmässa för föräldrarna har haft det jobbigt med varandra. Du är värd att bli kär igen. Även om du gift dig en gång och har barn.
Dina resonemang håller inte öht. De är inte ens värda att kallas floskler.
Varför svarar du inte på hur du ser på män som lämnar frun med barnen, splittrar familjen? Varför kan inte en man fortsätta leva olycklig med den fru han inte älskar längre?
Skulle min man tvingas fortsätta leva med mig som han inte älskade längre? Skulle jag tvingas leva med honom? Jag fick det bättre efteråt. Bra ekonomi och lugn och ro. Han fick det sämre men han slapp mig.