• KingsCrown

Min man är en Horder

Oj oj oj. För det första är det en jäkla tur att han har dig som sätter gränser. Om han levt själv hade förmodligen hela hans hem varit som det där rummet. Du säger att han är arg nu när du tvingade honom att röja, men menar du att han gör det i alla fall? Det är nåt positivt. Sen när det är klart och ni har stuvat undan det som ska sparas i hyllor eller vad det nu var, så känner han förhoppningsvis att det var rätt gjort och det kan leda till en förändring.

Men hoarding är en egen diagnos, så det finns även hjälp att få: När samlande blir sjukligt - om hoarding | Special Nest

• KingsCrown
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-07 13:24:52 följande:

Låt honom ha sitt äckliga hoarder-rum. Låt honom betala femhundra spänn för nya hyllor. Det där är hans problem, inte ditt.

Den där gemensamma mattan gör ni bäst i att slänga ut i vilket fall.

De är gifta, så hans problem är hennes och vice versa. Har man gift sig så brukar man bry sig om varandra och har dessutom lovat att göra det i både nöd och lust.
  • KingsCrown
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-07 13:48:53 följande:
    Inte alls. Vill han ha ett rum där han samlar saker är det upp till honom. Ts är inte hans morsa som ska säga till vad han får eller inte får ha. Så länge hans saker är i hans rum är det hans problem.
    "Hans rum." Nu gjorde du precis TS till hans morsa. Ska hon skicka honom till rummet också om han inte uppför sig? Skrattande Nej, hon är hans fru. Då har man faktiskt valt att ingå ett avtal med varandra i nöd och lust. Inte bara när hon har lust. Det finns inget hans problem. Bara deras.
  • KingsCrown
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-07 14:02:22 följande:
    Inte alls. Det ÄR hans rum, eftersom de kommit överens om det. Har du problem med det? Det är ju inte du som bor där.

Haha nej äktenskap är allt annat än ett avtal, särskilt inte om "nöd och lust". Det finns lagar som reglerar ekonomi, arv mm, det är allt. Man har inga skyldigheter mot sin partner, bara för dig att svälja och gå vidare.
    Är man gift så förmodar jag att man VILL hjälpa sin partner som är sjuk. Inte att man ser det som en skyldighet, utan att man av helt naturliga skäl älskar sin andra hälft och inte lämnar den till sitt öde. Det är ju uppenbart att TS känner så, som skriver här och ber om råd för att kunna hjälpa. Jag vet inte om du har älskat en annan människa mer än dig själv någon gång, men tills det händer bör du nog vänta med att gifta dig... eller skaffa barn... eller skaffa hund... Börja med en krukväxt.
  • KingsCrown
    Anonym (Utmattad städtant) skrev 2021-08-07 20:14:37 följande:

Nu har han städat, under stora protester. Det är fortfarande inte avtorkat men det kan jag göra i smyg.

Det är knepigt, vi tänker verkligen inte lika. Det som bet denna gång var hotet om plsänglar och kvalster. Han är noga med hygien för övrigt, det är städningen vi inte möts om. Har aldrig gjort. Nu har han åkt för att storhandla mat och dämpa ångesten med överfullt i skafferiet

Pust.

(Han är en toppen-livskamrat på alla andra sätt, vi kommer nog alltid leva ihop. Men om jag var skild och träffade en man med så usel känsla för att sköta ett hem så hade jag backat. Får skylla på att vi var 21 och bodde i varsin studentkorridor när vi möttes).

Det går ju framåt med gigantiska steg - härligt att höra! Nu lärde du dig nåt som funkade där: rädslan för ohyra. Den får du spela på även fortsättningsvis. Det finns enkla små mätare där man kan mäta hur mycket bakterier som finns på ett bord till exempel. Skaffa en sån och gör det till en sport att han städar tills värdet är grönt. Det kommer han gilla, för det blir en kamp mellan honom och ohyran och han kan komma stärkt ur det med en bättre självkänsla. Dock kommer ni båda få städnoja, för det finns bakterier överallt, men det gör inget.

Det du skrev i parantesen läste jag inte. Nu älskar du honom och inget annat spelar nån roll.
  • KingsCrown
    Anonym (X) skrev 2021-08-07 22:23:05 följande:
    Bakterier? En amerikansk översatt artikel som helt saknar relevans för det som diskuteras och även vetenskaplig evidens.

Frågar du svenska forskare är den där bakterieskräcken inte rationell och att använda "antibakteriell tvål" och liknande skapar bara resistenta bakterier.
    Svenska bakterier är inte mycket snällare än amerikanska, förutom om du stöter på dem i en A-fil. Vi har e-coli och andra bakterier som orsakar infektioner, diaréer och i värsta fall blodförgiftning och död. Mer Dettol åt folket! Glad
Svar på tråden Min man är en Horder