Min man är en Horder
Om man delar hem och liv så delar man ju allt, även röran i ett gemensamt boende. Han har alltid haft ett eget rum/hörn i alla våra hem, för annars fungerar det inte. Men det är inte HANS på det sättet att det får gro igen, det påverkar ju resten av familjen också om man inte kan gå in där, om vi får ohyra och resten av oss utvecklar kvalster och dammallergi. Vill man ha det exakt på sitt sätt får man bo ensam, det går åt båda håll. Att vi har ett så stort och dyrt hus i Stockholm att han kan ha ett eget rum tycker jag är en ganska schysst kompromiss från min sida.
Han vill inte betala för att ha grejerna på Shurgard. Han tycker att det är för dyrt att köpa vettiga lagerhyllor. Han har inte förmågan att sortera. Jag upplever verkligen att han får panik och ångest av att skiljas från saker fast att de inte använts på decenium. Det här är helt irrationellt, vi bor i en villa för 11 miljoner och vi är båda höginkomsttagare.
Idag har vi bråkat om en trasig bildskärm. Den är gammal och lagad en gång, nu är den sönder igen. "Men tänk om jag behöver en liten igen någon gång för att alla andra är sönder, då kanske den är bra att laga". Han jobbar som IT-chef och skulle få en ny från jobbet samma dag han bad om den, gratis. Vi har råd att köra en skärm samma dag vi behöver den, pengarna finns på kontot. Det här är något annat. Ainee, du beskriver bog hans känslor rätt bra.
Hur möter man ångest hos sin partner bäst?
Det vi bråkar allra mest om hemma är nog när han inte hittar grejer och fräser "Du har väl slängt det. MInst ett par gånger i veckan händer det.
Han ska spara all elektronik och "bra och ha grejer" som han fått gratis.
Tex spara 5 gamla tangentbord och möss som tom håller gammal standard på kontakten som dessutom kan köpa för runt 100kr om man nu skulle behöva en.
Min mor är likadan hon sparar allt vilket dom gjorde i hennes familj efter kriget i finland var det brist på allt och man fick hushålla och ransonera och det sitter i.
Vad du än gör hyr inte ett förråd, har saker inte används på ett decemnium så kommer det aldrig användas eller gås igenom när det inte finns i huset och den plats man frigör hemma kommer bara belamras med nya grejer.
Så här har jag gjort med våra förråd och källare.
Ta ut allting ur rummet som ska gås igenom, se till att ha ordentliga hyllor, hyllor som går att lagra saker på kartonger backar etc.
Sedan gör man en "släng hög" "en ge bort hög" och "en spara hög"
När jag flyttade så jag tex 10 st kablar som jag aldig använt men hade utrustningen kvar till, sparade 2 st i elektronikkartongen resten gick till elektronikåtervinning.
Så gjorde även min far och jag och det resulterar i att man får ordning frigör yta och har en del grejer kvar, allt ska ligga på hyllor i uppmärkta kartonger eller lådor inga påsar eller säckar.
Ett sätt är om han inte gillar att slänga något är att ge bort det med motivering att det är till nytta för någon annan.
Jag säljer en del begagnade grejer för kaffepengar sådant som inte går att sälja men är funktionellt skänker jag gärna bort istället för att lägga det på tippen och bli en miljöbelastning.
Nästa år eller 2 så är det lättare att gå igenom sakerna, och man inser då vad man inte ens tittat på på 3 år och kan då eventuellt kasta det.