• fornminne

Min man är en Horder

Just det där med ömsesidig hänsyn är viktigt. Min mamma hade en särbo med en släng av samlar-mani. Han sparade inte regelrätt skräp eller sopor, men hade hela lägenheten full med allt från 50 år gamla tidningar, till böcker och prylar av alla de slag. Det gick att komma fram i lägenheten, men det gick inte att städa ordentligt. Hon hjälpte honom att röja en gång, på hans initiativ. Några månader senare var det likadant igen. Men det funkade eftersom de var särbos. Det konstiga var att han ville flytta ihop med henne och verkade inte förstå varför hon inte ville det. Lovade att om de bodde ihop, då skulle det minsann bli ordning och reda. Visst, säkert :-/ Han var snäll, men mamma gjorde klokt i att inte flytta ihop med honom. Hon är ingen pedant själv och har ganska mycket prylar, men inte på det sättet.

• fornminne
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-08-09 20:51:37 följande:
    Han ville väl flytta ihop för att din mamma skulle hålla ordning åt honom. Hon hade blivit städtant som ts.

Förmodligen. Han sade att om de flyttade ihop skulle han skärpa sig, men mamma gjorde klokt i att inte tro på det.
  • fornminne
    Lönnsirap skrev 2021-08-09 21:07:56 följande:
    Ja, han rensade upp ett helt rum på en halvdag. Dom hade ännu ingen ohyra och maken har ett rum som de faktiskt tyst kommit överens om att han får samla och hålla på i. Jag stör mig oerhört på attityden att folk som har samlar-tendenser är sjuka, eller barnsliga, eller borde skämmas! Det är inte rimligt att anta att TS man har ett helt ohållbart samlande utifrån hennes beskrivning. Vad fan ska man med en villa för 11 miljoner för om man inte kan få behålla lite "grejer som kan vara bra att ha". Tar det dessutom mindre än en dag att röja upp, så är det ingen gigantisk, ogreppbar samling. Det finns heller ingen mening att ge råd om att samlare borde bo ensamma, eller kalla en vuxen man bebis utifrån att han har "ett skit-rum". Precis som det finns folk som tvättar och städar lite tvångsmässigt, utan att ha OCD finns det människor som har tendenser att samla. Uppenbarligen samlar TS man inte fullständigt okontrollerat, då hade han inte klarat att faktiskt röja upp.

Min mammas särbo bodde ensam av en anledning. Även om han inte verkade förstå det själv. Då var han ändå inte extrem, men visst kan det bli problem om man flyttar ihop med någon. Annars hade ts knappast startat tråden.
Svar på tråden Min man är en Horder