• Anonym (allergiker deluxe)

    Lågt D-vitamin- någon mer?

    P.g.a. covid förra våren och sedan begränsad kost sen i augusti efter diagnos histaminintolerans så hade jag lågt D-vitaminvärde för andra våren i rad i slutet av maj.

    Då hade jag 38 nmol/l, de tog ett nytt efter en månad i juni och då hade jag med multivitaminer varje dag 52 nmol/l. Över 50 står som "tillräckligt" men över 75 är "optimalt" enligt länken:

    www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/endokrinologi/d-vitaminbrist/

    Nu har det varit sommar, jag har fortsatt med multivitaminer och även försökt vara ute regelbundet för att få sol. Dietisten som har kollat på min matvecka med alla begränsningar säger att jag får i mig det jag behöver förutom att jag har för lite D-vitamin och bör försöka lägga till mer mjölkprodukter. Detta skär sig lite med att jag vill gå ner en smula i vikt och inte helt vill ge upp allt annat som är gott.

    Ni som lever med återkommande brist, hur har ni gjort på vintern? 

    Tillskott, mycket ute sommartid eller solarium vintertid?
    Går det att "bygga buffert" genom att ta vara på solen nu?

    För det är ju efter vintern som jag blir låg och jag är också osäker på om jag tar upp allt i tabletterna.

  • Svar på tråden Lågt D-vitamin- någon mer?
  • Anonym (E)

    Men det borde ju vara hur lätt som helst att lösa. Ut i solen 20 minuter om dagen så ska det täcka upp dagsbehovet.

  • AnnaZL

    Ta extra d-vitamintabletter efter augudti.

    Se till att få sol på huden i tex t-shirt och shorts 15-20 min innan dess, nör solbinkrln är över 45 grader. Du kan kolla på din skugga, är den kortare än du står solen tillräckligt högt för att du ska kunna bilda d-vitamin.

  • AnnaZL

    ?När solvinkeln är över 45 grader? skulle det stå!

  • Anonym (alla i landet)

    ALLA i Sverige behöver ta D-vitamin på vintern, och många behöver även på sommaren. Över 80% av skolungdomarna i Göteborg hade d-vitaminbrist i December enligt en studie för några år sedan och 100% av ungdomarna i Luleå. Det är inte för att de sitter inne mer än vuxna, tvärtom var utevistelsen relativt hög. Det finns helt enkelt ingen sol och det vi eventuellt samlar på oss under sommaren räcker inte hela vägen från oktober till maj/sista april.

    Hela Sverige går omkring med d-vitaminvbrist året runt och folk undrar varför vi är så deprimerade...

    1000-2000 IE på sommaren, 4000-5000 på vintern, per dag. Det är en bra bit över det alldeles för lågt tilltagna rekommendationerna men det behövs mer än Räddaförriktigtvetenskapsverket rekommenderar. Kapsel med enskilt, inte multivitamin.

  • KingsCrown

    Den jag tar året runt har 2500 IE. Är det tillräckligt? Solar aldrig (alltså ligger aldrig på stranden o pressar) och brukar skydda mig i allmänhet på grund av cancerrisken.

  • Anonym (allergiker deluxe)
    Anonym (alla i landet) skrev 2021-08-07 14:17:21 följande:

    ALLA i Sverige behöver ta D-vitamin på vintern, och många behöver även på sommaren. Över 80% av skolungdomarna i Göteborg hade d-vitaminbrist i December enligt en studie för några år sedan och 100% av ungdomarna i Luleå. Det är inte för att de sitter inne mer än vuxna, tvärtom var utevistelsen relativt hög. Det finns helt enkelt ingen sol och det vi eventuellt samlar på oss under sommaren räcker inte hela vägen från oktober till maj/sista april.

    Hela Sverige går omkring med d-vitaminvbrist året runt och folk undrar varför vi är så deprimerade...

    1000-2000 IE på sommaren, 4000-5000 på vintern, per dag. Det är en bra bit över det alldeles för lågt tilltagna rekommendationerna men det behövs mer än Räddaförriktigtvetenskapsverket rekommenderar. Kapsel med enskilt, inte multivitamin.


    Jag fattar vart du vill komma, men solen är (på sommaren) mer effektiv på att ge oss D-vitamin än att ta tillskott, både i allmänhet och i synnerhet om man har problem med näringsupptaget.

    Detta gav lite bra info tyckte jag:

    www.vetenskaphalsa.se/hur-mycket-d-vitamin-behover-vi/
  • Anonym (anonymn)
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2021-08-07 14:01:00 följande:

    P.g.a. covid förra våren och sedan begränsad kost sen i augusti efter diagnos histaminintolerans så hade jag lågt D-vitaminvärde för andra våren i rad i slutet av maj.

    Då hade jag 38 nmol/l, de tog ett nytt efter en månad i juni och då hade jag med multivitaminer varje dag 52 nmol/l. Över 50 står som "tillräckligt" men över 75 är "optimalt" enligt länken:

    www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/endokrinologi/d-vitaminbrist/

    Nu har det varit sommar, jag har fortsatt med multivitaminer och även försökt vara ute regelbundet för att få sol. Dietisten som har kollat på min matvecka med alla begränsningar säger att jag får i mig det jag behöver förutom att jag har för lite D-vitamin och bör försöka lägga till mer mjölkprodukter. Detta skär sig lite med att jag vill gå ner en smula i vikt och inte helt vill ge upp allt annat som är gott.

    Ni som lever med återkommande brist, hur har ni gjort på vintern? 

    Tillskott, mycket ute sommartid eller solarium vintertid?
    Går det att "bygga buffert" genom att ta vara på solen nu?

    För det är ju efter vintern som jag blir låg och jag är också osäker på om jag tar upp allt i tabletterna.


    Hade 20 i värde när jag redan hade börjat med vitamintillskott. Tar d-vitamin året om, hela tiden. Gör jag inte det sjunker det direkt. Är tjej, runt 25.
  • Anonym (d)

    Ät D-vitamintillskott. Svårare än så är det inte. Vet inte hur kunnig din dietist är men du kommer aldrig lyckas höja dina värden genom kosten. Riktigt okunnigt råd faktiskt. Köp ett tillskott som är ganska väl tilltaget. Jag äter 2000 iu om dagen. Glöm inte komplettera med K2 (vitamin).

Svar på tråden Lågt D-vitamin- någon mer?