• Amonn

    Är mina Järnvärden för låga?

    Mitt blodprov visade s-Ferritin 39 mikrog/L , Järn 15 mikrofon/L , Hemoglobin (Hb) 123 g/L..

    Mitt ferritinvärde låg för ett år sedan på 60.

    Jag väntar på svar från läkaren men läste mina provsvar i förväg.:) Just nu går jag på utredning för min trötthet.. Jag är ej gravid!

  • Svar på tråden Är mina Järnvärden för låga?
  • Phalaenopsis

    Ferritin under 32 räknas som låga järndepåer. Så du har inga större problem där än. Men eftersom dina värden är sjunkande så hade jag börjat äta järn för att inte sjunka ännu längre.

    Om det här är något nytt så är risken att det finns en anledning till att dina järndepåer sjunker: Oftast rikliga menstruationer, hemorrojder eller att du börjat med en köttfri kost.

    lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2015/03/kvinnor-i-fertil-alder-behover-ofta-jarntillskott/

  • Anonym (gör det enkelt)

    Tar du några vitaminer?

    För järnet behöver sin kompis C-vitamin också för att tas upp bättre.

    Köp en burk Enomdan multivitamin på apoteket och ät 4-5 veckor, vad kan det skada? Så märker du om du blir piggare då.

    Jag har kommit på att jag numera behöver en sån kur minst varje vår, för jag får lågt D-vitamin över vintern och det verkar inte som jag tar upp näring riktigt lika bra längre.

    Bara järntabletter som Duroferon ger så klart järn men de kan vara rätt tuffa mot magen hos en del. Ett smakligare alternativ tycker jag är Blutsaft från hälsokosten, det är inte riktigt lika effektivt men jag mår mkt bättre av det.

Svar på tråden Är mina Järnvärden för låga?