• ibraibraibra

    1-åring äter mycket på natten

    Hej!
    Vår 1-åring går och lägger sig klockan 18:00 de flesta dagar. Någon timme senare brukar han vakna för att han har tappat nappen. Vid ca 21:00 vaknar han och då ger vi flaska för att han ska somna om (oklart om han verkligen är hungrig men han brukar dricka upp hela flaskan, så vi antar det).
    Vid 00:00 och vid 03:00 är det oftast dags för en ny flaska.
    Vid 05.00 brukar han vakna till igen och då erbjuder vi flaska men han brukar inte äta så mycket då.
    Det känns väl som att det är lite orimligt att han ska äta så här mycket på natten?
    Vi tycker att han är som han ska under dagen. Han är en stor kille, vägde 4,2 kg när han kom och gick upp till 8 kg på typ 6-8 veckor, så han var ju över den översta kurvan. Det har dock lugnat ner sig lite nu på den fronten, men vet inte om detta spelar någon roll, därför jag skrev det.
    Som sagt är jag osäker på om han verkligen är hungrig eller om det har blivit en grej att han ska somna med flaska? Men oftast dricker han upp det mesta av flaskorna.
  • Svar på tråden 1-åring äter mycket på natten
  • Mortiscia80

    Kl 18...? Det låter lite väl tidigt. Och ni måste vänja honom av med att äta nattetid, det borde han ha slutat med för länge sen. Det kan faktiskt vara en orsak till varför han vaknar så ofta och inte sover hela nätter.

    Jag tror inte han är hungrig utan att det handlar om dåliga vanor.

  • Litorina

    Kl 18 är ganska tidigt att lägga sig. Men ni kanske går upp tidigt också.

    Vad äter han innan han går och lägger sig? Jag tänker, kl 17-18 är ju en ganska vanlig tid att äta middag. Äter han ungefär då tillsammans med er?

  • Alexi

    Man kan ta bort nattätandet, helt enkelt bara sluta, erbjuda vatten istället osv. För det låter otroligt mycket med tre hela flaskor per natt. 

    Sen låter det också otroligt tidigt med läggdags kl 18...

  • nnnnnnnn

    Reagerar inte över 18 som många andra, då vi haft barn som behövt mycket sömn och andra som inte behövt så mycket. Alla är olika.

    Däremot är det hög tid att sluta med nattmaten och mitt bästa tips där är att låta barnet själv fasa ut det, istället för att ha skrik och panik-nätter där man trugar vatten... Det har förstört en god nattsömn för många under lång tid efteråt då barnet inte kommer till ro utan får panik under nätterna.
    Så för att barnet själv ska sova över nattmålen så tycker jag att det funkat bra med intensivmatning under någon/några få veckor.

    Det betyder att ni ökar maten under dagen, så att barnet inte vaknar av hunger under natten.
    Eftersom det är så kort tid det behövs så behöver man inte noja över konstiga matvanor... Utan bara tänka på att öka energin i maten under denna korta övergångsperiod.
    Ex:
    Erbjud mat varannan timme under dagen och ju närmare läggning desto mer näringstät mat tex:
    Byt ut frukt till kokta ägg, pannkakor, osttärningar osv.
    Inga majskrokar eller liknande utan riktig macka med stor klick smör.
    Gärna ersättning som måltidsdryck.
    Gröt? Absolut, med en klick smör på eller blanda i någon sked olja i gröten.
    Samma sak med maten, även burkmaten, i med smör/grädde eller olja. En liten klick i varje portion ger många extra kalorier och maten ligger kvar lite längre i magen.

    Det låter som att ert barn äter ungefär halva sitt dagsbehov under natten, så ni behöver öka maten under dagen rejält.
    Ni kan också låta maten under natten vara lite tunnare under denna perioden, inte mycket men lite. Så de allra flesta kalorierna kommer under dagarna.

  • namlaks

    Hej!

    Vi har liknande problem med vår 1-åring.

    Nu är ju din son van vid att få flera flaskor på kvällen och natten, då känns det fel att totalvägra honom det tycker jag. Utan ni kan ju istället testa att blanda till lite mindre ersättning i flaskan. Jag gör det med min dotter just nu och hon märker inte av det. Går jättebra än så länge. Så blir det mindre och mindre ersättning på natten successivt istället. Samtidigt så gör ni som tidigare skrivit, erbjud mer mat under dagen. :)

Svar på tråden 1-åring äter mycket på natten