• shiba2017

Hämtmat till småbarn?

Jag tillhör den äldre generationen, och blir lite förskräckt när jag ser vad föräldrar ger sina barn. Vi var på en restaurang, och en treåring åt pommes frites och flottiga hamburgare. Jag frågade vad som är godast, detta eller mammas hemlagade köttbullar och falukorv. Hans syster, som var ungefär sex år, såg mycket förvånad ut. Vad är detta? Hon förstod ingenting. 

Lagar inte småbarnsföräldrar bra mat till sina barn? Äter de hämtmat, eller åker till McDonalds flera gånger i veckan? Någon sade att hon inte har tid, men pillrar med telefonen flera timmar om dagen. 

Vad anser ni om barn och mat? 

• Svar på tråden Hämtmat till småbarn?
  • Henrie

Jag tycker det är helt ok med onyttigare mat ibland, så länge det mestadels serveras näringsrik och nyttig mat

• Guldnovan

"Mammas" hemlagade köttbullar...och falukorv dessutom. Ska vi stoppa egen korv?

Varför Mammas?

• bananmilkshake
    Guldnovan skrev 2021-08-09 11:26:41 följande:

"Mammas" hemlagade köttbullar...och falukorv dessutom. Ska vi stoppa egen korv?

Varför Mammas?

Eller hur. Kanske pappa/ev partner kan laga mat också? Eller är han upptagen med att läsa tidningen i salongen.
  • Virriga Vera

Jag är mest förvånad över att någon bara stegar fram till helt okända personer och ifrågasätter vad de ger sina barn?

• Litorina

Jag hade nog också undrat vad det var frågan om om en främmande tant eller gubbe plötsligt dök upp och frågade om vad jag gillar för mat.

Och mamman kanske inte kan laga mat. Jag känner två familjer där det är pappan som står för all matlagning.

• Bestemor

Jag tillhör också den äldre generationen. Jag har två barnbarn.

Jag blir verkligen chockad när jag läser hur gränslösa och inskränkta vissa av min generation är.

Hur man överhuvudtaget kan med att gå fram till barn och fråga vad barnet gillar mest.

Om du nu är så skamlös att du inte har normala gränser, så fråga åtminstone om barnets förälder gör goda köttbullar. Alltså INTE endast mammans, barnet kan ju ha en pappa, även om du levde helt ensam med dina barn.

Sen ett litet tips från en som är i din ålder, skaffa dig ett liv och skit i vad folk äter. Om du stör dig på att barn äter pommes och hamburgare, så håll dig långt borta från dessa ställen.

• bananmilkshake

Du vet ju inte om det kanske till och med var ett av barnens födelsedag och en gång om året får dom äta på McDonalds. Bara för att du bevittnade det en gång betyder inte det att dom äter där varje dag.

Och låt främmande barn äta ifred?!

• Finansen7

Men hallå! Du har absolut ingen aning om vad barnen äter i vanliga fall. Det kan ha varit ett engångstillfällle du såg.

Ja, och tiderna ändras, ingenting står still. Hämtmat kan betyda vad som helst, onyttigt eller nyttigt.

Senast häromdagen fick vi dessutom hemkört för en avgift. De du.

Gick du verkligen fram till barnen och började svamla om mammas köttbullar? Vad har du med dem att göra?

Svar på tråden Hämtmat till småbarn?