• shiba2017

Hämtmat till småbarn?

Jag tillhör den äldre generationen, och blir lite förskräckt när jag ser vad föräldrar ger sina barn. Vi var på en restaurang, och en treåring åt pommes frites och flottiga hamburgare. Jag frågade vad som är godast, detta eller mammas hemlagade köttbullar och falukorv. Hans syster, som var ungefär sex år, såg mycket förvånad ut. Vad är detta? Hon förstod ingenting. 

Lagar inte småbarnsföräldrar bra mat till sina barn? Äter de hämtmat, eller åker till McDonalds flera gånger i veckan? Någon sade att hon inte har tid, men pillrar med telefonen flera timmar om dagen. 

Vad anser ni om barn och mat? 

• Svar på tråden Hämtmat till småbarn?
  • Vejden

Jag tillhör den yngre generationen och blir förskräckt över hur totalt gränslösa och direkt otrevliga många i den äldre generationen är. Saknar totalt vanligt hyfs. Var det inget ni fick lära er när ni växte upp kanske?

• Ruter

Frågan är ju vad du gjorde på restaurangen? Om du nu anser att det är så farligt för barn att äta denna mat någon gång ibland, borde den ju vara minst lika skadlig för dig också?

• LFF
    Ruter skrev 2021-08-09 12:42:42 följande:

Frågan är ju vad du gjorde på restaurangen? Om du nu anser att det är så farligt för barn att äta denna mat någon gång ibland, borde den ju vara minst lika skadlig för dig också?

Fast väldigt många restaurangers barnmeny består just av hamburgare med pommes, oavsett hur bra mat man sen har på vuxenmenyn. Det är så sjukt trist på svenska restauranger att barnmenyn alltid består av hamburgare/korv med pommen, spagetti och köttfärssås samt pannkakor.

Det var något jag gillade skarpt när vi var i Spanien för ett par år sedan, att det inte fanns barnmenyer utan man beställde in en halv portion från ordinarie meny. Så även på en restaurang vi var på i vintras (under coronaförhållanden) i fjällen. Där kunde barnen välja från huvudmenyn men få en mindre portion. 
  • Nutid

On vi bortser från etikett vid Just det tillfället.

Så är väl pommes frites något av det mest svårslagna till barn.

Särskilt om de inte får det så ofta

• SkruttigtÄpple

Nu förstår jag inte riktigt. Gick du fram till en för dig helt okänd familj och frågade barnen om de föredrog mammas köttbullar framför skräpmat? Vilket udda beteende...

Min nästa fråga är om detta var en familj du ofta ser där eller varför ställer du dig frågande till deras val att äta skräpmat? De kanske äter hemlagad bra mat alla dagar i månaden utom en. Eller som vi gjorde när vi var små; ut skräpmat på födelsedagar. Du vet ju ingenting om denna familj och hur deras vardag ser ut.

Du verkar gränslös och rätt udda faktiskt. Hade jag haft en äldre kvinna komma fram till mina barn och börja tjabbla om mammas köttbullar så hade jag undrat om personen rymt från ett demensboende eller något...

• sextiotalist
    shiba2017 skrev 2021-08-09 11:14:46 följande:

Jag tillhör den äldre generationen, och blir lite förskräckt när jag ser vad föräldrar ger sina barn. Vi var på en restaurang, och en treåring åt pommes frites och flottiga hamburgare. Jag frågade vad som är godast, detta eller mammas hemlagade köttbullar och falukorv. Hans syster, som var ungefär sex år, såg mycket förvånad ut. Vad är detta? Hon förstod ingenting. 

Lagar inte småbarnsföräldrar bra mat till sina barn? Äter de hämtmat, eller åker till McDonalds flera gånger i veckan? Någon sade att hon inte har tid, men pillrar med telefonen flera timmar om dagen. 

Vad anser ni om barn och mat? 

Om du läser här, så håller småbarnsföräldrar på med långkok (serverar inte lasagne om inte köttfärssåsen kokat minst 4 timmar ;) ). Men de flesta familjerna väljer i vardagen att försöka göra bra mat, som inte kräver en kockutbildning eller fem timmar framför spisen.
    Är man däremot ute på restaurant, så väljer nog föräldrarna ett säkert kort. Hamburgare och pommes frites brukar fungerar på de flesta barn. 
    De pillrar inte med telefonen, de flesta har ett arbete på dagarna
  • Cornellia

Men snälla. 

Det är väl bara pensionärer som har tid och möjlighet att stå och stoppa korv och rulla köttbullar?

För det andra, hemgjorda köttbullar och hemstoppad korv är ju verkligen bland det äckligaste som finns, varför i hela världen skulle ungarna gilla det?

• Tow2Mater

Pojken gillade McFish som liten, om du inte vet vad det är, är det typ en fyrkantig fiskpinne i brod med lite sås. Sen mjolk och äpple till. Att man äter på McD betyder inte att man alltid väljer det mest onyttigaset de har på menyn.

Och hämtmat finns i alla former, vi åt hämtmat senast igår - olika former av kycklingsallader for oss vuxna, pojken valde en grillad kycklingfile på brod med sallad/tomas och lite vit sås. Vi tog en shake till dock, den var god! :)

Tack o lov finns alternativ idag, man måste inte stå vid spisen och slava varje dag som forr!

• sextiotalist
    Cornellia skrev 2021-08-09 13:22:14 följande:

Men snälla. 

Det är väl bara pensionärer som har tid och möjlighet att stå och stoppa korv och rulla köttbullar?

För det andra, hemgjorda köttbullar och hemstoppad korv är ju verkligen bland det äckligaste som finns, varför i hela världen skulle ungarna gilla det?

Då har du inte smakat mina köttbullar. Just färdiga köttbullar är något som ingen gillar hemma hos oss. Sonen vägrade att äta fabrikslagade köttbullar, men åt utan problem mina hemgjorda.
    Jodå, jag kunde som heltidsarbetande småbarnsmamma fixa egna köttbullar. Kanske inte under vardagen, men väl under helgen (då gjorde jag många så de kunde frysas in och tinas en vardagkväll)
Svar på tråden Hämtmat till småbarn?