• shiba2017

Hämtmat till småbarn?

Jag tillhör den äldre generationen, och blir lite förskräckt när jag ser vad föräldrar ger sina barn. Vi var på en restaurang, och en treåring åt pommes frites och flottiga hamburgare. Jag frågade vad som är godast, detta eller mammas hemlagade köttbullar och falukorv. Hans syster, som var ungefär sex år, såg mycket förvånad ut. Vad är detta? Hon förstod ingenting. 

Lagar inte småbarnsföräldrar bra mat till sina barn? Äter de hämtmat, eller åker till McDonalds flera gånger i veckan? Någon sade att hon inte har tid, men pillrar med telefonen flera timmar om dagen. 

Vad anser ni om barn och mat? 

• Svar på tråden Hämtmat till småbarn?
  • Cornellia
    sextiotalist skrev 2021-08-09 13:25:56 följande:
    Då har du inte smakat mina köttbullar. Just färdiga köttbullar är något som ingen gillar hemma hos oss. Sonen vägrade att äta fabrikslagade köttbullar, men åt utan problem mina hemgjorda.
    Jodå, jag kunde som heltidsarbetande småbarnsmamma fixa egna köttbullar. Kanske inte under vardagen, men väl under helgen (då gjorde jag många så de kunde frysas in och tinas en vardagkväll)

Ok... om du vill tro det. 

• sextiotalist
    Cornellia skrev 2021-08-09 13:29:09 följande:

Ok... om du vill tro det. 

Inte bara tro, jag vet. Vet faktiskt ytterst få som gillar fabriksgjorda köttbullar. Utan äter dessa som bukfylla.
  • LFF
    Cornellia skrev 2021-08-09 13:22:14 följande:

Men snälla. 

Det är väl bara pensionärer som har tid och möjlighet att stå och stoppa korv och rulla köttbullar?

För det andra, hemgjorda köttbullar och hemstoppad korv är ju verkligen bland det äckligaste som finns, varför i hela världen skulle ungarna gilla det?

Vem tusan gillar färdiggjorda köttbullar undrar jag (och mina barn)?! De smakar illa och luktar vidrigt!
  • Mandel
    sextiotalist skrev 2021-08-09 13:35:29 följande:
    Inte bara tro, jag vet. Vet faktiskt ytterst få som gillar fabriksgjorda köttbullar. Utan äter dessa som bukfylla.
    Jag har varit som du och vägrat dessa stinkbollar, tills jag pga problem med en tand noga fick välja vad jag åt och provade då Garants färdiga köttbullar och de duger faktiskt både varma och kalla!
    Gällde att äta mat som var enkel att mosa med tungan och inte för smuligt och hemgjorda är faktiskt smuligare.
    Har levt mycket på rå korv, kalla köttbullar och gazpacho denna sommar
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Hanky Panky
    sextiotalist skrev 2021-08-09 13:35:29 följande:
    Sällan ätit hemmagjorda köttbullar som smakar bättre än färdigköpta.

Folks hemmagjorda är oftast lite för torra och har tråkig färg.
  • Loet

Om jag skulle äta på en restaurang och det kommer fram en okänd människa som frågar mig om jag gillar hemgjorda köttbullar och falukorv bättre än maten jag blivit serverad skulle jag nog också se förvånad ut samt inte förstå någonting. Jag skulle uppfatta situationen som obehaglig då jag inte skulle förstå syftet med frågan. Då är jag ändå vuxen och inte ett barn. Vad är det barnet skulle förstått?

Vi har småbarn och lagar mat till barnen oftast men visst blir det hämtmat ibland oftast dock något nyttigare alternativ barnens favoriter är grillade kycklingspett med bulgur eller lax och avokado sushi.

Falukorv vet nog yngsta förskolebarnet inte vad det är för det är inget vi brukar laga hemma. Däremot har nog tonåringen fått det serverat i skolan någon gång.

Hemgjorda köttbullar brukar vi laga ibland. Köpta köttbullar har jag haft hemma som snabblunch till tonåringen nu under pandemin när han haft distansundervisning nästan hela senaste skolåret. Själv gillar jag inte köpta köttbullar som är färdiggjorda däremot tycker jag att de råa endast färdigrullade köttbullarna som man kan köpa på vissa affärer är ok.

• Cornellia
    LFF skrev 2021-08-09 14:06:50 följande:
    Vem tusan gillar färdiggjorda köttbullar undrar jag (och mina barn)?! De smakar illa och luktar vidrigt!

Jag sa inte att färdiga köttbullar är bättre. Köttbullar är vidrigt på alla sätt, och att någon stått och handrullat dem gör det inte på något sätt bättre. 

Nej, mina barn skulle oxå se förskräckta ut om någon tant kom fram helt random och började gaffla om köttbullar och hemstoppad korv. Det ingår inte i deras kost annat än på fsk och skola.

• sextiotalist
    Hanky Panky skrev 2021-08-09 14:57:42 följande:
    Sällan ätit hemmagjorda köttbullar som smakar bättre än färdigköpta.

Folks hemmagjorda är oftast lite för torra och har tråkig färg.
    Det beror ofta på att man har för mager färs
  • fornminne
    shiba2017 skrev 2021-08-09 11:14:46 följande:
    Jag tillhör den äldre generationen, och blir lite förskräckt när jag ser vad föräldrar ger sina barn. Vi var på en restaurang, och en treåring åt pommes frites och flottiga hamburgare. Jag frågade vad som är godast, detta eller mammas hemlagade köttbullar och falukorv. Hans syster, som var ungefär sex år, såg mycket förvånad ut. Vad är detta? Hon förstod ingenting.  Lagar inte småbarnsföräldrar bra mat till sina barn? Äter de hämtmat, eller åker till McDonalds flera gånger i veckan? Någon sade att hon inte har tid, men pillrar med telefonen flera timmar om dagen.  Vad anser ni om barn och mat? 

Skulle korv och köttbullar vara nyttig mat? Du skulle frågat dem om de brukar laga vegetariskt i stället. Eller fisk och kyckling med mycket grönsaker till. Fast normala människor stegar inte fram till främlingar på matställen och ifrågasätter deras matvanor. Men nej, jag känner ingen barnfamilj som äter snabbmat flera gånger i veckan, högst någon gång i veckan. Många äter hemlagat men kanske inte korv och köttbullar.
  • Glinda från Oz

Varför var du där och åt om restaurangen mat var så fel?

Undrar också när du växte upp. På 70- talet (alltså för 50 år sedan) var det pulvermos, köttkonserver, pulversoppa mm för hela slanten och det har hängt med sedan dess. Pulvermos och fiskbullar är inte heller hemlagad mat. Jag utgår också från att de inte äter pommes frites och hamburgare varje dag. 

Husmanskost gör folk ibland men mat går i trender och det är inte trendigt just nu. 

Svar på tråden Hämtmat till småbarn?