• sextiotalist

Hämtmat till småbarn?

shiba2017 skrev 2021-08-09 11:14:46 följande:

Jag tillhör den äldre generationen, och blir lite förskräckt när jag ser vad föräldrar ger sina barn. Vi var på en restaurang, och en treåring åt pommes frites och flottiga hamburgare. Jag frågade vad som är godast, detta eller mammas hemlagade köttbullar och falukorv. Hans syster, som var ungefär sex år, såg mycket förvånad ut. Vad är detta? Hon förstod ingenting. 

Lagar inte småbarnsföräldrar bra mat till sina barn? Äter de hämtmat, eller åker till McDonalds flera gånger i veckan? Någon sade att hon inte har tid, men pillrar med telefonen flera timmar om dagen. 

Vad anser ni om barn och mat? 

Om du läser här, så håller småbarnsföräldrar på med långkok (serverar inte lasagne om inte köttfärssåsen kokat minst 4 timmar ;) ). Men de flesta familjerna väljer i vardagen att försöka göra bra mat, som inte kräver en kockutbildning eller fem timmar framför spisen.
    Är man däremot ute på restaurant, så väljer nog föräldrarna ett säkert kort. Hamburgare och pommes frites brukar fungerar på de flesta barn. 
    De pillrar inte med telefonen, de flesta har ett arbete på dagarna
  • sextiotalist
    Cornellia skrev 2021-08-09 13:22:14 följande:

Men snälla. 

Det är väl bara pensionärer som har tid och möjlighet att stå och stoppa korv och rulla köttbullar?

För det andra, hemgjorda köttbullar och hemstoppad korv är ju verkligen bland det äckligaste som finns, varför i hela världen skulle ungarna gilla det?

Då har du inte smakat mina köttbullar. Just färdiga köttbullar är något som ingen gillar hemma hos oss. Sonen vägrade att äta fabrikslagade köttbullar, men åt utan problem mina hemgjorda.
    Jodå, jag kunde som heltidsarbetande småbarnsmamma fixa egna köttbullar. Kanske inte under vardagen, men väl under helgen (då gjorde jag många så de kunde frysas in och tinas en vardagkväll)
  • sextiotalist
    Cornellia skrev 2021-08-09 13:29:09 följande:

Ok... om du vill tro det. 

Inte bara tro, jag vet. Vet faktiskt ytterst få som gillar fabriksgjorda köttbullar. Utan äter dessa som bukfylla.
  • sextiotalist
    Hanky Panky skrev 2021-08-09 14:57:42 följande:
    Sällan ätit hemmagjorda köttbullar som smakar bättre än färdigköpta.

Folks hemmagjorda är oftast lite för torra och har tråkig färg.
    Det beror ofta på att man har för mager färs
  • sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2021-08-10 12:36:09 följande:

Vill bara tillägga... Köttbullar ät vi i min familj väldigt sällan. Det räknades som "bukfylla" även om det var hemlagade köttbullar, när jag växte upp.

Man åt oftast kött, fisk och fågel.

Mina köttbullar, bukfylla

Kränkt ;)
Svar på tråden Hämtmat till småbarn?