• Fagerlund

    Vad exakt betyder mångkultur?

    Ingår balkongflickor, könsstympning och tvångsäktenskap i mångkultur, eller är det bara mat och exotiska traditioner från främmande kulturer som räknas till mångkultur? 

  • Svar på tråden Vad exakt betyder mångkultur?
  • Vargaflickan
    Jonnynilsson skrev 2021-08-10 08:55:29 följande:
    Mångkultur är något svenska PK-eliten uppfunnit. Det existerar inte i verkligheten. Du kan inte smälta samman olika kulturer utan att det blir friktion och problem. Detta eftersom varje kultur har sin egen definition på hur människorna skall leva sitt liv och uppföra sig mot varandra.

    Dessa definitioner är om inte helt motsatta så oftast väldigt långt från varandra.
    Japp. Mångkultur har aldrig någonsin fungerat i något land i världshistorien, men ändå så tror PK-eliten att det funkar såååå bra här i Sverige... Ironiskt nog så bor ju alla som vurmar mest för det i helsvenska områden och har inte en aning om hur det faktiskt är att leva i "mångkulturella" områden.
  • Themis
    Fagerlund skrev 2021-10-27 13:29:58 följande:
    Du menar alltså, att den som kritiserar en viss kultur är rasist? Exempelvis att vara kritisk mot hederskultur är rasism? 
    Jag menar att den som inte vet kan läsa på. 

    Brukar du ofta tolka in en massa åsikter i att folk lämnar information utan att värdera den själva? Det låter rätt ohederligt.
    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Xenia
    Fagerlund skrev 2021-08-10 07:33:58 följande:

    Ingår balkongflickor, könsstympning och tvångsäktenskap i mångkultur, eller är det bara mat och exotiska traditioner från främmande kulturer som räknas till mångkultur? 


    Tala om ledande fråga!

    Mångkultur är att olika kulturer kan existera sida vid sida i ett land. Det är väl egentligen det vanligaste, i hur många länder finns det bara ett enda språk, en enda religion/religionsvariant och en enda kultur?

    Det du pratar om är olagligt, ingen har sagt att det ska tillåtas.
  • nattuw

    Mångkultur är den mylla ur vilken nya tankar, idéer och kulturer föds. För att det skall fungera behöver man en miljö där något kan växa ur myllan. Att spärra in folk i getton, utmåla dem som offer, upprätthålla åsiktskorridoren och sedan kalla det för mångkultur fungerar inte.

  • Glinda från Oz
    KillBill skrev 2021-08-10 09:23:13 följande:

     

    Nu är du inne på kulturrasism och för att bilden ska bli fullständig får du även inkludera handlingar som kan tillskrivas de som är födda i Sverige t.ex. de som misshandlar eller tom tar livet av människor av annan hudfärg, inskränkta som inte tillåter sina barn att träffa invandrare, främlingsfientliga som skriker glåpord mot människor av en annan hudfärg för att de är annorlunda eller som vägrar att inkludera delar av befolkningen i det svenska (t.ex. hävda att samer och judar inte är svenskar som en SD topp gjorde för något år sedan) eller intoleranta som utrycker sig kränkande mot tex homosexuella (som en del SD-toppar också gjort sig skyldiga till).

     


    Det är just pga det här synsättet vi aldrig kan komma tillrätta med könsstympning och hedersmord.
  • KillBill
    Glinda från Oz skrev 2021-10-29 00:19:32 följande:
    Det är just pga det här synsättet vi aldrig kan komma tillrätta med könsstympning och hedersmord.

    Vad menar du? ska vi blunda för det faktum att människor av annan hudfärg, annan sexualitet eller med andra politiska referenser kan bli ihjälslagna av extremhögersympatisörer i Sverige eller det faktum att vi har politiker i riksdagen som inte anser att alla i vårt ska betraktas som svenskar?

    www.svd.se/lang-rad-rasistiska-mord-och-valdsbrott
    www.expressen.se/nyheter/har-ar-nazisterna-som-begatt-mord/
    motargument.se/2017/05/25/nazistiska-och-rasistiska-mordare-i-sverige/
    www.svt.se/nyheter/inrikes/politiker-i-natbrak-om-minoriteters-svenskhet


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Glinda från Oz
    KillBill skrev 2021-10-31 09:33:56 följande:

    Vad menar du? ska vi blunda för det faktum att människor av annan hudfärg, annan sexualitet eller med andra politiska referenser kan bli ihjälslagna av extremhögersympatisörer i Sverige eller det faktum att vi har politiker i riksdagen som inte anser att alla i vårt ska betraktas som svenskar?

    www.svd.se/lang-rad-rasistiska-mord-och-valdsbrott

    www.expressen.se/nyheter/har-ar-nazisterna-som-begatt-mord/

    motargument.se/2017/05/25/nazistiska-och-rasistiska-mordare-i-sverige/

    www.svt.se/nyheter/inrikes/politiker-i-natbrak-om-minoriteters-svenskhet


    Du måste kunna ha två saker i huvudet samtidigt och inte ställa saker mot varandra. Att extremhögern mördar tar inte ut att tjejer utsätts för hedersmord. Två fel gör inte ett rätt. Att börja skrika men titta på dem varje gång någon tar upp ett viktigt problem gör att vi aldrig kan fokusera på det problemet. Den här tråden handlar om könsstympning, hedersmord mm vill du prata om extremhögern starta en egen tråd.
  • KillBill
    Glinda från Oz skrev 2021-10-31 11:27:55 följande:
    Du måste kunna ha två saker i huvudet samtidigt och inte ställa saker mot varandra. Att extremhögern mördar tar inte ut att tjejer utsätts för hedersmord. Två fel gör inte ett rätt. Att börja skrika men titta på dem varje gång någon tar upp ett viktigt problem gör att vi aldrig kan fokusera på det problemet. Den här tråden handlar om könsstympning, hedersmord mm vill du prata om extremhögern starta en egen tråd.
    Vem har sagt att det ena är rätt? Man bör vara medveten om att hederskultur kan se olika ut och att den också existerar bland oss svenskar. Om en svensk flicka inte vågar berätta för sin pappa att hon träffat en mörkhyad pojke så är det samma typ av problem som invandrarbarn som  av föräldrarna inte tillåts inleda relation med någon som den älskar. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Glinda från Oz
    KillBill skrev 2021-10-31 11:49:07 följande:
    Vem har sagt att det ena är rätt? Man bör vara medveten om att hederskultur kan se olika ut och att den också existerar bland oss svenskar. Om en svensk flicka inte vågar berätta för sin pappa att hon träffat en mörkhyad pojke så är det samma typ av problem som invandrarbarn som  av föräldrarna inte tillåts inleda relation med någon som den älskar. 
    Nej, hederskultur existerar inte bland etiska svenskar. Ska vi ta ditt exempel så ska hela hennes släkt ha koll på att hon inte träffar en mörkhyad, dvs bröder, farbröder mm Hon ska inte ha samma rättigheter som sina vänner, inte få gå ut själv t.ex för risken att hon träffar en mörkhyad. Tänk på att blir någon hedersmördad anser släkten att det är okej och försvarar mördaren, jag har aldrig sett det hända bland etiska svenskar, de flesta anser att mord är fel. 
  • KillBill

     


    Även om just hedersmord inte förekommit i Sverige så har hederskulturen rötter långt tillbaka i den svenska historien.  Så sent som på 60 talet hände det att mödrar övergav barn som var födda utanför äktenskapet och det händer troligen fortfarande att homosexuella känner sig utstötta från släktgemenskapen. Hederskulturen är också stark inom religiösa sekter såsom Jehovas vittnen. 


    www.aftonbladet.se/nyheter/a/jWGze/hedersfortryck--en-gammal-svensk-tradition
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Glinda från Oz skrev 2021-10-31 13:08:44 följande:
    Nej, hederskultur existerar inte bland etiska svenskar. Ska vi ta ditt exempel så ska hela hennes släkt ha koll på att hon inte träffar en mörkhyad, dvs bröder, farbröder mm Hon ska inte ha samma rättigheter som sina vänner, inte få gå ut själv t.ex för risken att hon träffar en mörkhyad. Tänk på att blir någon hedersmördad anser släkten att det är okej och försvarar mördaren, jag har aldrig sett det hända bland etiska svenskar, de flesta anser att mord är fel. 
    Om du vill veta mer om hederskultur bland "etniska" svenskar kan du läsa med här (första exemplet är från en pingstförsamling övriga exempel från Jehovas vittnen)

    fritanke.se/sans/2011-nr-2/kyrkan-stal-min-trygghet/
    www.tv4.se/artikel/3aCEycpJhvBhcMIcChnE2E/erik-laemnade-jehovas-doedfoerklarades-av-sin-familj
    sverigesradio.se/artikel/5449730
    www.allas.se/relationer/laila-lamnade-jehovas-jag-forlorade-hela-min-familj/133870

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Glinda från Oz
    KillBill skrev 2021-10-31 13:21:53 följande:

     


    Även om just hedersmord inte förekommit i Sverige så har hederskulturen rötter långt tillbaka i den svenska historien.  Så sent som på 60 talet hände det att mödrar övergav barn som var födda utanför äktenskapet och det händer troligen fortfarande att homosexuella känner sig utstötta från släktgemenskapen. Hederskulturen är också stark inom religiösa sekter såsom Jehovas vittnen. 


    www.aftonbladet.se/nyheter/a/jWGze/hedersfortryck--en-gammal-svensk-tradition
    Jag pratar om nutid inte om sekter, det är något helt annat. Jag upprepar det jag sagt tidigare, det blir helt omöjligt att fokusera på ett problem om man hela tiden ska dra upp något annat. Det är hemskt att folk inte vågar tala om hedersmord och hedersvå utan istället tycker att de ska sköta sådant själva. Balkongsflickorna får ingen upprättelse utan det ska tystas ner. 
  • Padirac
    Glinda från Oz skrev 2021-10-31 14:09:44 följande:
    Jag pratar om nutid inte om sekter, det är något helt annat. Jag upprepar det jag sagt tidigare, det blir helt omöjligt att fokusera på ett problem om man hela tiden ska dra upp något annat. Det är hemskt att folk inte vågar tala om hedersmord och hedersvå utan istället tycker att de ska sköta sådant själva. Balkongsflickorna får ingen upprättelse utan det ska tystas ner. 
    Av vad jag läst uppfattas 'klassisk nordisk' kultur som hehederskultur, och ändra fram till 16- eller 17hundratalet är kuturen centrerad runt ära och heder. Så sent som i slutet på 18hundratalet finns hederstänk kvar där döttrars och kvinnors dygd eller uppfattade dygd påverkar familjens heder.

    I vilken mån detta lever kvar i samtiden varierar i olika delar av samhället.
Svar på tråden Vad exakt betyder mångkultur?