• Dennis2678

Lurad på ett tredje barn

Min Fru och jag har två fantastiska barn efter 12 års förhållande

Jag har varit övertydlig med att jag inte vill ha en tredje.

Hon har utan att berättat tagit ut sin spiral och nu är vi gravida med ett tredje barn.

Hur ska man förhålla sig??

• Svar på tråden Lurad på ett tredje barn
  • Klartsomvatten
    Fjäril kär skrev 2021-08-10 10:35:55 följande:

Fast lurad och lurad... Varför är det enbart hennes sak att skydda sig?

Om du varit tvungen att vara övertydlig med att du inte vill ha fler barn ligger det yttersta ansvaret på dig och se till att det verkligen inte kan bli fler barn.

Nu få du helt enkelt ta konsekvenserna.

Hon har ju visst lurat honom? Hon tog ut spiralen utan att berätta det för honom? Hade hon berättat så hade han ju kunnat välja att antingen ha kondom eller skippa sex helt och hållet. Nu fick han ju inte ens möjlighet att välja detta.

Om de har bestämt i förhållandet att hon ska ansvara för preventivmedel och hon sedan slutar med preventivmedlet bakom ryggen på honom så är det visst att lura. Snälla människa.
  • Klartsomvatten

De som påstår att ts också har ett ansvar att skydda sig om han absolut inte vill ha fler barn - ja, det stämmer. Han kan välja att inte ha sex, använda kondom eller sterilisera sig men om frun hade blivit gravid trots preventivmedel så kanske ts hade sett annorlunda på saken. Då kanske han hade accepterat det och blivit glad för ett till barn, för då hade frun i alla fall inte lurat sig till det.

Självklart vet alla hur barn blir till men som sagt, det hade varit en annan sak om frun blev gravid trots preventivmedel. Alla vet att inget preventivmedel är 100% säkert och att den som inte vill ha barn måste se till att skydda sig men det handlar inte om det.

Det handlar om att frun har gått bakom ryggen på ts och slutat med preventivmedel utan att berätta det för honom. Det är riktigt fult gjort. Om man har bestämt att den ena personen i förhållandet ska ansvara för preventivmedel så litar man ju på att personen faktiskt använder preventivmedlet. Att sluta med preventivmedlet utan att berätta det för sin partner är ju faktiskt att undanhålla viktig information.

Hade frun berättat för ts att hon skulle sluta med preventivmedlet så hade ts fått skylla sig själv om han låg oskyddat med henne men nu har hon ju inte ens berättat något. Hade hon berättat så hade ts kunnat välja att skippa sex med frun eller sterilisera sig/använda kondom. Nu hade han ju sex med frun i tron om att hon faktiskt var skyddad. Det handlar om tillit och frun har svikit ts.

Självklart berättar man för sin partner om man ska sluta med sitt preventivmedel, så att personen vet hur det ligger till och får möjlighet att välja om det blir något sex eller ej.

Ts - din fru har svikit dig. Jag hade inte kunnat lita på henne efter detta och jag hade varit väldigt arg på henne. Hade jag varit du så hade jag avslutat förhållandet men självklart tagit mitt ansvar som pappa. Det är trots allt inte barnets fel. Du får nog ta dig en rejäl funderare på om du fortfarande vill leva med din fru efter detta svek. Jag hade då lämnat. Aldrig att jag hade fortsatt leva med en person som går bakom ryggen på mig.

• Tecum
    Fjäril kär skrev 2021-08-10 11:47:12 följande:
    Fast nej..
    Han har uppenbart varit tydlig flera gånger om att han inte vill ha flera barn och har därmed flera gånger kunnat ta ansvar för sig själv och valt att skydda sig.

Visst har frun gått bakom ryggen ja men han har när som helst kunnat ta eget ansvar för sitt nej
    Varför är det enbart hennes ansvar att det inte blir barn när hon dessutom vill ha fler?
    För en gångs skull pratar du i nattmössan. En relation bygger på ärlighet och lojalitet. Frun tog ju ut spiralen och teg om det med avsikt att bli gravid då hon visste att maken inte ville ha fler barn. En uppenbar lögn och ett svek med livslånga konsekvenser. Ett svek även mot barnen, även de två äldre, då detta svek kan leda till skilsmässa. Ärligt talat begriper jag inte hur du kan försvara henne och lägga skulden på TS? Är det okej att ljuga i relationer för att få sin vilja igenom menar du? Är det okej att var otrogen och ljuga om det också?
    Att hon gärna ville ha ett barn till har inte med saken att göra. Barn ska man vara överens om, man lurar inte sin partner och i synnerhet inte i en så livsavgörande fråga.

Om hustrun hade tagit ut spiralen, sagt detta till maken och sedan sagt att det är hans ansvar att skydda sig, ja då hade det varit hans fel. Men nu gjorde hon inte det då hon visste att TS då hade skyddat sig! 

Jag hade aldrig kunnat lita på min fru mer och hade lämnat relationen.
  • Tecum
    Embla twopointoh skrev 2021-08-10 13:45:14 följande:
    Varför berättade inte din fru att spiralen var uttagen? För att hon medvetet ville ha barn eller för att hon bara glömt att berätta? I min värld är det två väldigt olika saker.

Om hon medvetet undanhöll saken för dig i hopp om att bli gravid har hon lurat dig att hon använde preventivmedel. Hon har däremot inte lurat på dig ett barn, eftersom jag förutsätter att du vet hur barn blir till och att inget preventivmedel är 100% säkert. Dessutom, män behöver vara extra försiktiga om de inte vill ha barn, eftersom deras bestämmanderätt som bekant tar slut efter sexakten. Det är den som absolut inte vill ha barn som bär det yttersta ansvaret för att ett sådant inte blir till.

Du är i din fulla rätt att vara arg och besviken på din fru om hon medvetet lät bli att berätta, och frågan är om du någonsin kan lita på henne igen. Det kan bara du svara på.
    "Glömt att berätta"! Haha, du brukar vara klok men det var nog det dummaste du någonsin skrivit här. Jag är inte kvinna men man "glömmer" inte att berätta en så avgörande sak, det kan jag garantera.
  • GGN

Bara att hacka i sig. Skilj dig, men vänta tills barnet är fött så ni automatiskt har gemensam vårdnad = du får föräldraledighet.

• GGN

Ni som inte tycker han blivit lurad: Om ett par är överens om att den ena ser till att räkningarna betalas, men skiter i att betala och leker upp stålarna istället, då får man skylla sig själv?

• Spucks

Jag hade inte kunnat/väljat leva vidare men den personen. Det är vidrig att förhålla sig på ett sådant sätt. Vidrig mot mannen OCH mot barnet.

• Embla twopointoh
    Tecum skrev 2021-08-10 21:02:08 följande:
    "Glömt att berätta"! Haha, du brukar vara klok men det var nog det dummaste du någonsin skrivit här. Jag är inte kvinna men man "glömmer" inte att berätta en så avgörande sak, det kan jag garantera.
    Du, jag har bekanta som glömt sin egen bröllopsdag, alltså den dag de skulle gifta sig. Det finns människor som är oerhört glömska/disträa. Stress kan också orsaka den typen av glömska, till exempel.
  • Arboga
    Fjäril kär skrev 2021-08-10 10:35:55 följande:

Fast lurad och lurad... Varför är det enbart hennes sak att skydda sig?

Om du varit tvungen att vara övertydlig med att du inte vill ha fler barn ligger det yttersta ansvaret på dig och se till att det verkligen inte kan bli fler barn.

Nu få du helt enkelt ta konsekvenserna.

Varför skulle han skydda sig om hon har sagt att hon har skydd?
    Om du ber någon att ta med en tröja om du skulle frysa och personen säger javisst inga problem, är det det första du tänker då att du får hämta den själv?
    Det är rent lureri från hennes sida.
    Det är precis sånt som skapar lyckliga kärnfamiljer.
  • Caitline35

En man som har haft sex med sin fru i tron om att hon har spiral och att de är båda skyddade för oönskade graviditeter, men som sen visar sig att frun i hemlighet har tagit ut spiralen, ska absolut inte få skit för att han borde ha tagit större ansvar och skyddat sig! Han trodde att de var skyddade! Så dåligt gjort av kvinnan att inte tala om att hon har tagit ut spiralen. Hon har lurat till sig en graviditet. Svikit sin man.

Om vi vänder på det hela. Tänk om en man säger att jag har kondom så vi är säkra. I slutet av akten tar han av kondomen i hemlighet och kommer i kvinnan vilket leder till en graviditet. Borde inte han ha sagt att han tog bort skyddet??!

Kvinnan i den här tråden har begått ett stort fel. Hon borde ha sagt att nu har jag tagit ut spiralen och det är upp till dig att skydda dig vid sex. Det är öppna kort.

Svar på tråden Lurad på ett tredje barn