Inlägg från: Anonym (Graviditet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Graviditet)

Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?

Ja en naturlig förlossning är det bästa för både mamma och barn..det är det våra kroppar är byggda för inte för att opereras på.
    Sen Ja mannan få skador absolut och Nej underlivet ser inte exakt likadant ut efter en graviditet som före men de beror i huvudsak på själva graviditeten inte förlossningen i sig
    . Du är inte lika tajt ( min man tyckte faktiskt att det för honom var skönare efter vi fick vårt första barn än innan) men det händer även om du skulle få kejsarsnitt…musklerna ändras när kroppen förbereder sig inför förlossningen.

Jag har själv fött fyra barn alla med vaginal förlossning , jag har lite problem med urinläckage vid ansträngning men det har blivit bättre med åren och knipövningar ( jag köpte knipkulor på apoteket jättebra för mig som hade svårt att hitta ”knipet” ) visst finns risken för framfall men samtidigt minsting är idag 18 och när jag var hos på gyn nu härom månaden kollade läkaren även detta och än så länge var det ingen risk för det ( min mamma är opererad för framfall..hon har fött två små barn och opererades när lillebrorsan var i 10-12 års åldern, jag är två år äldre)

Kroppen ändras av en graviditet, kilon flyttas om, muskler ”flyttar” och ändrar sig lite ,brösten kan ändra form etc etc…men ändringarna i kroppen är inte pga förlossning /amning utan pga graviditeten i sig! 

Jag gick aldrig upp särskilt mycket under någon graviditet och var tillbaka på min normalvikt strax efter förlossningen men trots detta hade jag kläder jag haft innan graviditeten som jag aldrig kunde ha igen…för även om vågen visade på samma siffra som innan så hade min kropp ändrat sig efter graviditeten ..mina höfter är lite bredare,mina bröst är lite större, min mage har ” flyttat ner” lite..mina lår och armar  är lite smalare osv..

Vad det gäller själva förlossningen finns det olika forskning på det, när mina barn föddes undvek barnmorskorna den klassisk ” gynställningen” ( på rygg med bena i vädret) då det ansågs att även om den ställningen gör det lättare för barnmorskor /läkare att hålla koll= bättre arbetsställning så ökade den risken för att kvinnan sprack tex.

Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?