• Anonym (Orolig)

    Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?

    Hej alla mammor!

    Jag har alltid varit förlossningsrädd och främst rädd för de skador som kan uppstå efter förlossningen och problematik längre fram i livet som tex framfall.

    Trots denna rädsla som ständigt tär på mig valde jag att föda mitt första barn vaginalt år 2019 då det anses ?bäst? för mor och barn. Men ärligt talat, ÄR det verkligen bäst? I längden tänker jag framförallt.

    Förlossningen avslutades med 2:a gradens skada efter klipp och jag som redan är orolig för allt kände direkt att nu är det kört. Mitt underliv är ärrat föralltid. Har läkt väldigt bra skulle jag säga och många skulle nog inte anse att det är något att haka upp sig på, men bara känslan av att inte vara helt som tidigare får mig att nästan ångra att jag inte valde kejsarsnitt och hade ett intakt underliv åtminstone?

    Det som skiljer sig från tidigare är känslan mest. Känns som om jag inte har någon slidöppning längre utan det ända som gör att allt inte är ett enda stort gap är slidväggarna som ligger mot varandra. Sexet tycker jag inte känns lika mycket som förut men min man tycker inte att det är någon skillnad. Vet inte om det är psykiskt men jag får hela tiden för mig att jag inte är lika tight som innan. Gör knipövningar då och då och tycker att den har blivit i stort sett lika stark som innan men det hjälper ändå inte. Känner även att jag har mer ont i bäckenbotten vid mens på ett sätt jag aldrig känt innan förlossningen. Det märks alltså att det är något som hänger ihop med Förlossningen.

    En annan sak som skrämmer mig är att jag fått höra från sjukvården att 50% av alla kvinnor får framfall någon gång i livet och att det väldigt sällan händer kvinnor som inte fött vaginalt. Detta gör att jag får sån ångest och känner mig nästan ?förstörd? som fött vaginalt och ångrar att jag inte valde kejsarsnitt. :( vill gärna ha många barn och tänker att ju fler som passerar kanalen ju mer ?ärrad? blir den? Borde jag föda mina resterande med kejsarsnitt om jag är orolig för detta?

    Väntar nu mitt andra barn och mår lika dåligt om inte mer än innan. Tänker bara att jag gjort fel val. Dock det val som anses mest ?rätt? enligt samhället? hur gör jag för att få bort dessa tankar? Eller ska jag vara acceptera att jag är kvinna och får stå ut med detta och ständigt vara avundsjuk på alla som gjort kejsarsnitt och aldrig kommer att få framfall eller tyngdkänsla i underlivet..?

  • Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?
  • LFF
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-10 10:52:44 följande:

    Hej alla mammor!

    Jag har alltid varit förlossningsrädd och främst rädd för de skador som kan uppstå efter förlossningen och problematik längre fram i livet som tex framfall.

    Trots denna rädsla som ständigt tär på mig valde jag att föda mitt första barn vaginalt år 2019 då det anses ?bäst? för mor och barn. Men ärligt talat, ÄR det verkligen bäst? I längden tänker jag framförallt.

    Förlossningen avslutades med 2:a gradens skada efter klipp och jag som redan är orolig för allt kände direkt att nu är det kört. Mitt underliv är ärrat föralltid. Har läkt väldigt bra skulle jag säga och många skulle nog inte anse att det är något att haka upp sig på, men bara känslan av att inte vara helt som tidigare får mig att nästan ångra att jag inte valde kejsarsnitt och hade ett intakt underliv åtminstone?

    Det som skiljer sig från tidigare är känslan mest. Känns som om jag inte har någon slidöppning längre utan det ända som gör att allt inte är ett enda stort gap är slidväggarna som ligger mot varandra. Sexet tycker jag inte känns lika mycket som förut men min man tycker inte att det är någon skillnad. Vet inte om det är psykiskt men jag får hela tiden för mig att jag inte är lika tight som innan. Gör knipövningar då och då och tycker att den har blivit i stort sett lika stark som innan men det hjälper ändå inte. Känner även att jag har mer ont i bäckenbotten vid mens på ett sätt jag aldrig känt innan förlossningen. Det märks alltså att det är något som hänger ihop med Förlossningen.

    En annan sak som skrämmer mig är att jag fått höra från sjukvården att 50% av alla kvinnor får framfall någon gång i livet och att det väldigt sällan händer kvinnor som inte fött vaginalt. Detta gör att jag får sån ångest och känner mig nästan ?förstörd? som fött vaginalt och ångrar att jag inte valde kejsarsnitt. :( vill gärna ha många barn och tänker att ju fler som passerar kanalen ju mer ?ärrad? blir den? Borde jag föda mina resterande med kejsarsnitt om jag är orolig för detta?

    Väntar nu mitt andra barn och mår lika dåligt om inte mer än innan. Tänker bara att jag gjort fel val. Dock det val som anses mest ?rätt? enligt samhället? hur gör jag för att få bort dessa tankar? Eller ska jag vara acceptera att jag är kvinna och får stå ut med detta och ständigt vara avundsjuk på alla som gjort kejsarsnitt och aldrig kommer att få framfall eller tyngdkänsla i underlivet..?


    Jag har fött med kejsarsnitt (efter en lång, misslyckad igångsättning) och har också en känsla av att ha en enorm tyngd i underlivet. Jag har problem med läckage när jag nyser och behövde göra knipövningar precis som alla andra efter förlossningen. 

    Jag tror att du behöver prata med någon om din rädsla för det mesta sitter nog i ditt huvud. Det gör det inte mindre verkligt för dig dock, därav att du behöver prata med någon.

    Två personer vet jag om har fått framfall. Det ena var min farmor. Hon fick 6 barn och framfallet blev inte förrän hon varit pensionär i många år.

    Det andra är en bekant. Hon har ett barn och är strax över 40 (barnet är 8). 
  • sextiotalist
    Anonym (Orolig) skrev 2021-08-10 10:52:44 följande:

    Hej alla mammor!

    Jag har alltid varit förlossningsrädd och främst rädd för de skador som kan uppstå efter förlossningen och problematik längre fram i livet som tex framfall.

    Trots denna rädsla som ständigt tär på mig valde jag att föda mitt första barn vaginalt år 2019 då det anses ?bäst? för mor och barn. Men ärligt talat, ÄR det verkligen bäst? I längden tänker jag framförallt.

    Förlossningen avslutades med 2:a gradens skada efter klipp och jag som redan är orolig för allt kände direkt att nu är det kört. Mitt underliv är ärrat föralltid. Har läkt väldigt bra skulle jag säga och många skulle nog inte anse att det är något att haka upp sig på, men bara känslan av att inte vara helt som tidigare får mig att nästan ångra att jag inte valde kejsarsnitt och hade ett intakt underliv åtminstone?

    Det som skiljer sig från tidigare är känslan mest. Känns som om jag inte har någon slidöppning längre utan det ända som gör att allt inte är ett enda stort gap är slidväggarna som ligger mot varandra. Sexet tycker jag inte känns lika mycket som förut men min man tycker inte att det är någon skillnad. Vet inte om det är psykiskt men jag får hela tiden för mig att jag inte är lika tight som innan. Gör knipövningar då och då och tycker att den har blivit i stort sett lika stark som innan men det hjälper ändå inte. Känner även att jag har mer ont i bäckenbotten vid mens på ett sätt jag aldrig känt innan förlossningen. Det märks alltså att det är något som hänger ihop med Förlossningen.

    En annan sak som skrämmer mig är att jag fått höra från sjukvården att 50% av alla kvinnor får framfall någon gång i livet och att det väldigt sällan händer kvinnor som inte fött vaginalt. Detta gör att jag får sån ångest och känner mig nästan ?förstörd? som fött vaginalt och ångrar att jag inte valde kejsarsnitt. :( vill gärna ha många barn och tänker att ju fler som passerar kanalen ju mer ?ärrad? blir den? Borde jag föda mina resterande med kejsarsnitt om jag är orolig för detta?

    Väntar nu mitt andra barn och mår lika dåligt om inte mer än innan. Tänker bara att jag gjort fel val. Dock det val som anses mest ?rätt? enligt samhället? hur gör jag för att få bort dessa tankar? Eller ska jag vara acceptera att jag är kvinna och får stå ut med detta och ständigt vara avundsjuk på alla som gjort kejsarsnitt och aldrig kommer att få framfall eller tyngdkänsla i underlivet..?


    Jag förstår hur du tänker. Och ja, förlossning och graviditet är det farligaste tillstånden som en fertil kvinna genomgår och även (om det inte finns en bra och modern sjukvård), och den vanligaste dödsorsaken för kvinnor i fertil ålder.
    Jag önskar att man hade samma inställning, med avseende på skador och risker,  vid en vaginal förlossning som vid ett kejsarsnitt. Dvs de ska tas på allvar och tas hand om.
    Däremot så är det så att risken för framfall ökar för att man genomgår en graviditet. Bäckenbottenmusklerna försvagas pga graviditeten, även om det kan bli fysiska skador vid en vaginal förlossning
    Det var lika viktigt för mig, som gjort ett kejsarsnitt, med knipövningar, som en som födde sitt barn vaginalt.
  • Anonym (L)

    Vilken himla tur du inte snittades om du nu vill ha många barn!!

  • Anonym (a)

    De flesta förändringar i kroppen efter en graviditet har med själva graviditeten och hormoner att göra, och då spelar förlossningssättet ingen roll.
    Skall du ha många barn är det säkrare med vaginal förlossning. Man tenderar att få mindre skador vid fler förlossningar, medan varje kejsarsnitt ökar riskerna för fler kejsarsnitt, sammanväxningar, tunn livmodervägg...
    Själv fick jag en grad 2 skada efter första förlossningen som syddes, och en grad 1 skada efter andra. De har läkt fint, och jag ser väl lite annorlunda ut där nere än innan, men inget som påverkar i vardagen.

  • Anonym (Loe)

    Jag har provat båda sätten att föda. 


    Vaginal förlossning - Klipptes. Hade svårt att sitta efter åt i någon vecka. 


    KS - Kunde inte hålla mitt barn första 14 dagarna. Kunde inte gå på 4 veckor. Hade ont och obehagskänslor över ärret i 4 år ungefär, vilket gjorde att jag hade svårt att ha andra kläder än mjukisbyxor. Har för alltid ett ärr på magen, som gör att magen "viker sig" över ärret. 


    Jag vet ju vilket som var bäst för mig... 

  • Anonym (Esther)

    Hej.. lång text här nedan.

    Jag håller med om varenda ord du skriver. Jag födde min första dotter genom akut kejsarsnitt och andra dottern med vaginal förlossning. Jag hade länge burit mantrat att vaginal förlossning minsann ändå måste vara det bästa, och jag var så glad när jag kunde föda vaginalt andra gången.

    Men sen, ungefär ett år efter förlossningen började jag undra om det verkligen skulle ta sån tid för mig att läka där nere. Jag googlade och försökte förstå varför jag kände mig som en grotta varje gång jag och min man hade samlag. Det enda jag kunde läsa mig till var att man läker olika fort och att det bästa är knipövningar. Så OM jag har knipit! Varje dag i minst tio minuter.

    Jag har varit hos gynekolog två gånger under den här tiden. Hon förklarade att det blivit uttänjt och att det är helt normalt.

    Men nu är det fem år sen sista dottern föddes och jag känner fortfarande väldigt lite under samlag. Förut var jag väldigt trång bör tilläggas och jag kunde aldrig föreställa mig att jag skulle bli såhär stor av en förlossning.

    Jag har aldrig frågat min om han känner något för jag skäms så fruktansvärt. Vi är väldigt öppna i övrigt om sex, men just den här biten med att jag känns vidöppen har jag inte klarat av att ta upp.

    Men för två veckor sen efter vårt samlag var jag tvungen att fråga rakt ut. Han förklarade att han känner mindre än förut men att det fortfarande är skönt och upphetsande. Men för mig funkar det inte. Jag klarar inte av känslan av att vara så stor där nere, för mig är det tråkigt och jag känner knappt någonting. Han märker dessutom att jag inte känner något - vilket leder till osäkerhet hos honom vilket leder till dåligt sex. Ja, ni märker ju. En enda röra.

    Jag är så less på detta. Och under förlossningen sa hon att de sydde det lilla som behövdes sy. Alltså bara små små skador. Jag vill lita på vården, men jag anser att det borde finnas mer information om hur vaginan och samlivet kan påverkas av en förlossning.

    Så? nu har jag bokat en vaginal försnävning(!!!) Den ska genomföras i början på augusti. Ser fram emot det något enormt. Jag har övervägt fram och tillbaka och beslutat mig för att detta är rätt för mig. Mina förhoppningar är inte att få ett bättre samliv bara sådär, däremot en lite bättre självkänsla när jag känner att mina slidväggar faktiskt är trånga igen. Det kan låta ytligt, men för mig är det viktigt. Jag tror att om jag kan njuta av sexet igen så kan vårt samliv bli bättre. Det kräver ju att båda njuter, inte bara en.

    Sen ser jag fram emot att kunna bära tampong utan att den åker ut, osv.

  • Anonym (Graviditet)

    Ja en naturlig förlossning är det bästa för både mamma och barn..det är det våra kroppar är byggda för inte för att opereras på.
    Sen Ja mannan få skador absolut och Nej underlivet ser inte exakt likadant ut efter en graviditet som före men de beror i huvudsak på själva graviditeten inte förlossningen i sig
    . Du är inte lika tajt ( min man tyckte faktiskt att det för honom var skönare efter vi fick vårt första barn än innan) men det händer även om du skulle få kejsarsnitt…musklerna ändras när kroppen förbereder sig inför förlossningen.

    Jag har själv fött fyra barn alla med vaginal förlossning , jag har lite problem med urinläckage vid ansträngning men det har blivit bättre med åren och knipövningar ( jag köpte knipkulor på apoteket jättebra för mig som hade svårt att hitta ”knipet” ) visst finns risken för framfall men samtidigt minsting är idag 18 och när jag var hos på gyn nu härom månaden kollade läkaren även detta och än så länge var det ingen risk för det ( min mamma är opererad för framfall..hon har fött två små barn och opererades när lillebrorsan var i 10-12 års åldern, jag är två år äldre)

    Kroppen ändras av en graviditet, kilon flyttas om, muskler ”flyttar” och ändrar sig lite ,brösten kan ändra form etc etc…men ändringarna i kroppen är inte pga förlossning /amning utan pga graviditeten i sig! 


    Jag gick aldrig upp särskilt mycket under någon graviditet och var tillbaka på min normalvikt strax efter förlossningen men trots detta hade jag kläder jag haft innan graviditeten som jag aldrig kunde ha igen…för även om vågen visade på samma siffra som innan så hade min kropp ändrat sig efter graviditeten ..mina höfter är lite bredare,mina bröst är lite större, min mage har ” flyttat ner” lite..mina lår och armar  är lite smalare osv..


    Vad det gäller själva förlossningen finns det olika forskning på det, när mina barn föddes undvek barnmorskorna den klassisk ” gynställningen” ( på rygg med bena i vädret) då det ansågs att även om den ställningen gör det lättare för barnmorskor /läkare att hålla koll= bättre arbetsställning så ökade den risken för att kvinnan sprack tex.

  • sextiotalist
    Anonym (Loe) skrev 2021-08-10 11:51:22 följande:

    Jag har provat båda sätten att föda. 


    Vaginal förlossning - Klipptes. Hade svårt att sitta efter åt i någon vecka. 


    KS - Kunde inte hålla mitt barn första 14 dagarna. Kunde inte gå på 4 veckor. Hade ont och obehagskänslor över ärret i 4 år ungefär, vilket gjorde att jag hade svårt att ha andra kläder än mjukisbyxor. Har för alltid ett ärr på magen, som gör att magen "viker sig" över ärret. 


    Jag vet ju vilket som var bäst för mig... 


    Nu har jag förvisso endast fött ett barn, med KS, jag var uppe och gick efter ett dygn, efter tre dygn klättrade jag på väggarna och jag var helt smärtfri då, en relativt vanlig upplevelse om jag förstått. Däremot de som har fått katastrofsnitt eller har haft andra problem som föranledde KS så har jag förstått att det kan bli värre.
    Mitt KS beslutades dagen innan, av läkare, så inget som jag bad om precis.
  • cosinus

    En naturlig okomplicerad förlossning utan bestående men är naturligtvis bättre än en stor bukoperation. Problemet är ju bara att man inte vet innan om man kommer få några bestående men.

    Jag har fött 4 barn vaginalt och jag har inga som helst bekymmer efteråt. Inga utvändiga stygn eller så. Efter trean köpte jag knipkulor för då kände jag att jag inte riktigt hitta knipet lika enkelt längre men de var suveräna. 

    Lika självklart är det givetvis bättre med ett snitt som löper väl än en vaginal förlossning med en hel uppsjö komplikationer....det var bara den där lilla detaljen att man inte kan veta innan.

  • sextiotalist
    Anonym (Graviditet) skrev 2021-08-10 12:06:32 följande:

    Ja en naturlig förlossning är det bästa för både mamma och barn..det är det våra kroppar är byggda för inte för att opereras på.
    Sen Ja mannan få skador absolut och Nej underlivet ser inte exakt likadant ut efter en graviditet som före men de beror i huvudsak på själva graviditeten inte förlossningen i sig
    . Du är inte lika tajt ( min man tyckte faktiskt att det för honom var skönare efter vi fick vårt första barn än innan) men det händer även om du skulle få kejsarsnitt?musklerna ändras när kroppen förbereder sig inför förlossningen.

    Jag har själv fött fyra barn alla med vaginal förlossning , jag har lite problem med urinläckage vid ansträngning men det har blivit bättre med åren och knipövningar ( jag köpte knipkulor på apoteket jättebra för mig som hade svårt att hitta ?knipet? ) visst finns risken för framfall men samtidigt minsting är idag 18 och när jag var hos på gyn nu härom månaden kollade läkaren även detta och än så länge var det ingen risk för det ( min mamma är opererad för framfall..hon har fött två små barn och opererades när lillebrorsan var i 10-12 års åldern, jag är två år äldre)

    Kroppen ändras av en graviditet, kilon flyttas om, muskler ?flyttar? och ändrar sig lite ,brösten kan ändra form etc etc?men ändringarna i kroppen är inte pga förlossning /amning utan pga graviditeten i sig! 


    Jag gick aldrig upp särskilt mycket under någon graviditet och var tillbaka på min normalvikt strax efter förlossningen men trots detta hade jag kläder jag haft innan graviditeten som jag aldrig kunde ha igen?för även om vågen visade på samma siffra som innan så hade min kropp ändrat sig efter graviditeten ..mina höfter är lite bredare,mina bröst är lite större, min mage har ? flyttat ner? lite..mina lår och armar  är lite smalare osv..


    Vad det gäller själva förlossningen finns det olika forskning på det, när mina barn föddes undvek barnmorskorna den klassisk ? gynställningen? ( på rygg med bena i vädret) då det ansågs att även om den ställningen gör det lättare för barnmorskor /läkare att hålla koll= bättre arbetsställning så ökade den risken för att kvinnan sprack tex.


    Du bör tillägga en komplikationsfri förlossning är bäst för mamma och barn. För hade det alltid varit bäst, då hade vi inte haft kejsarsnitt, sugklockor eller annat.
    Med tanke på att 20% av förlossningarna sker med KS, och att av dessa är den allra största majoriteten pga medicinska orsaker så kan vi nog lugnt konstatera att minst 20% av oss kvinnor inte är skapade att föda barn (men för ett par hundra år sedan, så hade vi och/eller barnet inte överlevt)
    Jag blir lite trött på detta att vi är skapade att föda barn, för vi är faktiskt det däggdjuret som är sämst på att föda våra avkommor (tillsammans med hyenan), det beror bla på att barnets huvud är väldigt stort samt att vi är tvåbenta (dvs vi måste fram tills det är dags kunna hålla barnet tillbaka)
    Nu har ju detta även med att det saknas bra förlossningsvård, men det säger ju också en del. Vi behöver en bra förlossningsvård för att den sk naturliga förlossningen är en så stor risk, för mamman och barnet.
Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?