Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?

Det är självklart individuellt vad som är bäst för var och en. 

Jag gjorde ett akut kejsarsnitt och mådde bra efteråt, det går inte att jämföra med de övriga operationer jag har gått igenom efteråt (hjärtat/thorax och övre buken). Inte ens i närheten. Så jag blir lite ställd när folk beskriver ett kejsarsnitt som en "stor bukoperation". Nej, inte direkt. I de flesta fall är det ett kort litet snitt och en procedur som tar minuter att genomföra. Och det läker snabbt och fint för de allra flesta. Man är på benen och kan ta hand om sin bebis efter max en dag, om det inte har uppstått några komplikationer. 

Nu när jag är 50+ är jag ändå glad att det gick som det gick, inte bara för att jag fick ett friskt barn, utan även för att jag inte har några problem med "kisseriet" som så många av mina vänner i den här åldern. Jag ser förstås också likadan ut därnere som förut. Ärret syns knappt och magen ser helt okej ut för min ålder. 

Det finns fördelar med både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Jag önskar man kunde få välja det som passade en bäst lite enklare än idag. Men jag förstår att det handlar om ekonomi. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Susanne) skrev 2021-08-10 15:08:49 följande:
    Så var det för DIG ja, själv kunde jag inte gå på 10 dagar och skrek av smärta varje gång jag behövde förflytta mig efter mitt kejsarsnitt och ändå var det ett lyckat snitt som gick bra.
    Ja, men då tillhörde ditt kejsarsnitt inte majoriteten. Jag är ledsen att du mådde dåligt, men det vanliga är att man mår ganska bra efteråt. Normal vårdtid är 2 dygn. 
Svar på tråden Förlossningsskador: Vaginal förlossning, är det verkligen det bästa för kvinnan?